













Totaal aantal Berichten: 1347
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Remmen;
In de vrachtwagenracerij sproeien ze tijdens het remmen een beetje water op de remmen. Een beetje verdampend water onttrekt al heel veel warmte energie en het is vrij simpel te regelen met een pompje op de remlichtschakelaar. Je zou zelfs kunnen gaan voor een pompje dat elke keer 5 seconden loopt nadat de remmen weer zijn losgelaten, of als je het heeel licht en simpel wil doen; Plantenspuit op druk pompen en een electromagnetisch klepje erop die open gaat bij remlicht aan. Bijrijder kan eventueel bijpompen halverwege.
Uitlaathitte;
In de voertuigen die wij bouwen omwikkelen we de uitlaat vaak met ceramic tape op plekken waar warmteoverdracht een probleem is (binnen motorcompartiment of dicht bij de cabine). De warmte wordt nu verder de uitlaat ingeleid, dus minder warmte straling onder de motorkap, maar meer net daarachter. Ik weet niet hoe de fransman de uitlaat daar heeft gemaakt, maar bij een std DS zal de eerste demper dus wel een stuk heter worden, maar daar blaast gelukkig vrij veel rijwind langs.
Groeten uit Afrika,
Stef












Totaal aantal Berichten: 1126
Geregistreerd: 06-01-2010
- Visa GTI 115ch
- Jumpy 2 liter HDI 140 6bak Nm320
De radiateur zit schuin in de keienvanger gemonteerd met 2ventilatoren.
En inderdaad komt alles daar vandaan in de motorruimte terecht en kan
niet echt makkelijk weg, ja via die zwarte roosters.
Dat zijn wel originele roosters die Citroen ooit in de jaren 60/61
op diverse modellen monteerde. Het reglement bij de DS schrijft voor dat
je niet zomaar allemaal gaten in de body mag maken.
Dat hadden ze vroeger ook niet.
Al diverse jaren zijn onze zuiderburen oppermachtig in deze rally met
divers Porches. En die wil hij achter zich houden. Koste wat het kost.
Mooi toch..
Bouten en moeren gaan altijd los, als je Citroen voorbij Lyon en links van de Rhone komt.
VISA GTI 115 Fun, is not a straight line.




































Totaal aantal Berichten: 17407
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Ik heb ooit weleens foto’s van een rally-DS gezien met luchtkanalen van de inlaten naast de nummerbordhouder direct naar de remmen. Helaas kan ik ze ook met googelen in diverse talen niet terugvinden.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!












Totaal aantal Berichten: 1126
Geregistreerd: 06-01-2010
- Visa GTI 115ch
- Jumpy 2 liter HDI 140 6bak Nm320
Hoi Stef van verre. ook jij geeft goede oplossingen,...Maaaar…
Volgens het reglement mag dit allemaal niet, dat is het probleem.
Zelfs de geventileerde schijven zijn al volgens mij onwettig.
Als er nou iemand is die dit probleem wel te lijf kon
gaan is het Phillip Wamberque, maar wordt door de regelgeving beperkt.
Lost hij dit probleem op met de huidige materialen, dan mag hij met deze Citroen niet starten.
Aan de achterzijde van de spaghetti is een ruimte gemaakt die de uitlaathitte
naar beneden afvoert. Dat werkt prima. (dus gemaakt)
Ik heb foto’s gemaakt van de man die hem moest keuren en kon ook zijn
gedachten lezen, kijk maar eens naar zijn gezicht. Zo van wat doet deze auto hier.
Volgens mij gewoon testen in wedstrijdtrim.
En Phillip Wamberque al is hij mager en klein, daar kan je niet zomaar omheen.
Autosport in Frankrijk betekent heel wat anders dan in ons land.
Bouten en moeren gaan altijd los, als je Citroen voorbij Lyon en links van de Rhone komt.
VISA GTI 115 Fun, is not a straight line.












Totaal aantal Berichten: 1126
Geregistreerd: 06-01-2010
- Visa GTI 115ch
- Jumpy 2 liter HDI 140 6bak Nm320
Rens inderdaad, luchtinlaten direct naar de remklauwen daar zullen
ze ook wel mee aan de gang gaan. Is niet zo’n moeilijke ingreep.
Bouten en moeren gaan altijd los, als je Citroen voorbij Lyon en links van de Rhone komt.
VISA GTI 115 Fun, is not a straight line.
En de hitte van de radiateur die nu in de motorruimte blijft hangen, mag je die ook afvoeren naar bijvoorbeeld onder de auto met een luchtkanaal? Vergelijkbaar hoe bij een originele DS de luchtaanvoer gedaan werd, maar dan voor afvoer.
De vraag is, hoe worden die remmen te warm? Juist van het vele remmen? Omdat ze hun eigen warmte niet kwijt kunnen? Of worden ze opgewarmd door versnellingsbak, motor en/of warmte van de radiateur?
Het idee van Niels is zo gek nog niet, zoek eerst eens waar de meeste warmte vandaan komt. Als je die warmtebron wegneemt of de warmte die van die bron komt op een andere manier afvoert dan hoef je wellicht niet eens luchtinlaten naar de remmen toe te leggen.
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon














































Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Het heet worden van remmen bij de DS tijdens extreme belasting is een zeer bekend probleem en ik heb hier tijdens diverse rallys al mee te maken gehad. Bij een SM speelt het nauwelijks omdat er veel meer luchtstroom rond de remmen is dan bij een ds. Bij een ds is het koelen van de remmen met water eigenlijk de enige oplossing….
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste




































Totaal aantal Berichten: 17407
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Bij de foto’s die Kees voor het voorpagina-artikel ter beschikking gesteld heeft, zijn er ook enkele van de keurmeester. Zijn kritische blik spreekt boekdelen:
Ook zonder watergekoelde remmen was er al heel wat overredingskracht nodig om de auto door de keuring te krijgen:
foto’s: Visa GTI 115
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!












































Totaal aantal Berichten: 27947
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Er is zelfs gewicht bespaard op de veren van de kofferklep zo te zien.
http://www.tuning-gids.nl/rotordisc_remschijven.htm
Ik zat ook aan water te denken, maar gaat dat wel goed als dat tussen schijf en blokken komt?
Gaat het dan niet als een soort smeermiddel werken?
Daarom dacht ik aan CO2.
Geen idee of het al eens geprobeerd is.
Met een schakelaar op het remlicht die vloeibare CO2 op de remmen spuit. Of zoiets…
Heb je gelijk een mooie brandblusser onder de kap.
Of juist sproeien nadat er geremd is…
Heeft de vloeistof even de tijd om te verdampen…
Wordt in de vrachtwagenracerij echt tijdens het remmen gesproeid?












































Totaal aantal Berichten: 27947
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Als de remmen zo heet zijn zal nevel snel verdampen, maar geeft wel een koelende werking.
Bovendien, als je in de regen rijdt worden remschijven ook wel nat.
Daar heb je een punt.
Maar als wij dat kunnen bedenken zal Philippe dat ook wel bedacht hebben.
Kennelijk mag het niet volgens de reglementen…












Totaal aantal Berichten: 1126
Geregistreerd: 06-01-2010
- Visa GTI 115ch
- Jumpy 2 liter HDI 140 6bak Nm320
Hans.. Inderdaad goed gelezen mag het niet volgens de reglementen.
Is er ooit wel eens een DS 21 met watergekoelde remmen geleverd..!!
Op het Stadionplein in mijn tijd in ieder geval niet/nooit.
Nog even ter info we hebben het hier over een sterk afwijkende wedstrijdwagen een DS 21 proto.
Die dus door andere veranderingen en handelingen zijn eigen probleem oproept.
Als ‘O’ ringen en stofkapjes smelten ofwel hun functie verliezen dan is er
wel het een en ander loos.
Bouten en moeren gaan altijd los, als je Citroen voorbij Lyon en links van de Rhone komt.
VISA GTI 115 Fun, is not a straight line.
Maar zo’n Rotordisc mag kennelijk ook niet?
Zal niet heel veel uitmaken, maar we weet net genoeg om de ronde uit te rijden?




























Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Eigenlijk wel gek,je mag alles aanpassen ....
Vermogen ,herbouwen voertuig uit lichtere materialen enz enz….maar je remmen niet….....
Al zet me dit alles wel aan het denken voor een oplossing ( en das wel leuk)
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.