De “elementen” in de motorruimte zijn bij de eerste SM’s ( ik denk tot 7/72, eigen verificatie, maar geen officieel document van) zwart. Daar zou je best AC200 voor kunnen gebruiken, maar ook een “gewone” zwart.
Die onderdelen kwamen van toeleveranciers of een andere Citroen vestigingen ( Sm carrosserien werden gemaakt bij Chausson, de montage was op Quai de Javel) die niet zo strict op de kleur letten.
Bij een latere Sm vindt je al die elementen in bruin. Zeker vanaf 7/72: Een injectie heeft naar mijn weten altijd “bruine” elementen.
Bij jouw SM met 00SB3006 hoort dat dus in zwart. Als je bruine onderdelen vindt dan zijn die waarschijnlijk later “gewisseld”.
Dat is niet “verkeerd” want ik weet uit ervaring dat reserve onderdelen na een bepaalde tijd alleen in “bruin” geleverd werden. Er zijn ook geen andere artikel nummers voor de zwarte en bruine panelen, voor zover ik dat weet. ( Maar ik wil altijd bijleren).
Welke kleur bruin: De CM 402 FE is geen Citroen AC carrosserie kleur, maar waarschijnlijk een “franse” kleur die het beste erbij in de buurt kwam. Ik denk dat Peter Pijlman de bron hiervan is, want dit is een SmartTalk van voor de tijd dat ik ze schreef (ik denk rond 1994). Ik heb persoonlijk al verschillende tinten bruin gezien op NOS onderdelen, maar die zijn dan ook al 40 jaar oud, dan weet e ook niet of die veel UV gehad hebben of niet..
Groet,
To err is human, not to err is divine.
Het is mij duidelijk, bedankt weer.
Alles wordt zwart.
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 08-02-2010
- SM 2.7 carb airco
- SM 2.7 carb airco USA aut
- SM 2.7 carb
De bruine onderdelen hadden geen kleur nummer. Ze werden gespoten met restverf. Alle verf die aan het einde van de dag week of maand ( tijd weet ik dus niet) over was werd bij elkaar gegooid. Wat krijg je als je diverse kleuren bij elkaar gooit. Juist, bruin . en daarmee werden de diverse onderdelen mee gespoten. Je vind dus vele soorten bruin en ze zijn nooit precies gelijk.
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 08-02-2010
- SM 2.7 carb airco
- SM 2.7 carb airco USA aut
- SM 2.7 carb
Nog even een reactie op het spuiten van je velgen.
Poedercoaten is mooi en hard maar heeft ook zeker nadelen.
Bij beschadiging gaat de ondergrond snel roesten ( er zit immers geen primer of grondlaag onder en het roest kruipt onder de coating.
Je krijgt grote bladdervorming en de gehele coating wordt er afgedrukt en bladderd dus af.
Omdat vocht tussen de coating en staal zit opgesloten blijft het lang door rotten, dus ook als de auto na een regenbuitje weer lekker droog binnen staat en je krijg corrosie met putvorming diep in het metaal.
Gewoon spuiten of liever moffelen met lak en daarna in de oven is daarom meer geschikt . Kleine beschadigingen zoals van de veren van de wieldoppen en van een stoeprandje beschadigen de lak wel en daar kan wat roest ontstaan, maar deze blijft plaatselijk en is makkelijk met een kwastje bij te werken.
Tevens is een betere corrosiewerende voorbehandeling mogelijk zoals grondlakken en primers.
Ook kunnen beschadigingen eerst weggewerkt worden met plamuur of spuitplamuur.
Advies is dus moffelen en niet powdercoating
Totaal aantal Berichten: 25594
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik beaam dat. Ook de balanceer gewichten die met klemmen op de rand zitten geven schade en dan gaat het snel roesten.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 27923
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ik heb mijn DS velgen ook laten spuiten ipv coating.
Of het bij een SM hetzelfde zit weet ik niet, maar je zit ook met die ribbel voor de wieldop, coating is dikker, ribbel gladder waardoor de wieldop er sneller af vliegt.
Gelukkig zitten de wieldoppen van een Sm ook vast met een bout.
To err is human, not to err is divine.
Poedercoaten of moffelen, ik neem nog even de tijd om erover na te denken.
Afgelopen zaterdag verder gegaan met het kaal maken van de body.
Ik heb een vraag over een vouw/uitstulping die bij alle 3 mijn bodies aan beide binnenzijden van de liggers ter hoogte van de portier zit.
Mijn vraag is of dit hoort? Ik kan me het bijna niet voorstellen, maar ze hebben het allemaal.
En als de vouw erin bedacht is, wat is de reden?
Totaal aantal Berichten: 25594
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Welke vouw bedoel je? Foto?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ja, dat hoort zo: Zit er waarschijnlijk in als versteviging. Tijdens de fabricage werd de dorpel werd samengesteld uit meerdere stukken.
To err is human, not to err is divine.
Robert, Velgen goed schoonmaken liever stralen. Daarna metaal primer en afwerken met zwarte lak. Door beide lagen een scheutje Owatrol gooien. Als je dan een beschadiging hebt ik het makkelijk te verhelpen.
Citroensmgz schreef:Ja, dat hoort zo: Zit er waarschijnlijk in als versteviging. Tijdens de fabricage werd de dorpel werd samengesteld uit meerdere stukken.
Bedankt ik ben gerust gesteld. Blijf wel vreemd.
U-Niek schreef:Robert, Velgen goed schoonmaken liever stralen. Daarna metaal primer en afwerken met zwarte lak. Door beide lagen een scheutje Owatrol gooien. Als je dan een beschadiging hebt ik het makkelijk te verhelpen.
Niek, over Owatrol heb ik je eerder gehoord. Heb op website Owatrol gekeken, staan vele verfprodukten. Wat is specifiek jou toevoeging van Owatrol dat je aan de lak toevoegt?