Hallo medeforummers,
ik wil een trekhaak laten monteren op mijn C5.
nu twijfel ik tussen een afneembare of een permanente.
wat is beter??
het gaat voornamelijk voor het af en toe trekken van een aanhangwagen en een fietsdrager.
M&M schreef:Als je PDC hebt is een afneembare volgens mij handiger ( en sowieso mooier )
Nee die heb ik bewust niet gekocht.
zie je bij die afneembare dan helemaal niks of toch zo’n lelijke zwartedop onder je bumper?
M&M schreef:Alles is beter dan zo’n lelijke trekhaak toch ?
Het heeft ook wel wat voordeel, bij mijn evasion destijds dacht een duitser mij vooruit te kunnen duwen.
resultaat een mooie afdruk in zijn bumper
maar ik heb met moeder de vrouw eigenlijk de discussie over het feit dat het mooie ook zoveel duurder moet zijn.
Dus met wat goede argumenten kan ik haar mischien toch zover krijgen om een afneembare te nemen.
1 voordeel heb ik, mijn schoonmoeder vindt ook dat op zo’n mooie auto geen trekhaak hoort.
Dus ik heb goede hoop.
maar wat mijn eigenlijke vraag is, is die afneembare net zo sterk als een vaste??? ops:
M&M schreef:Haha , maar ik hou mijn mond verder want trekhaken is niet mijn ding ...
.......maar wel handig als je wat moet trekken…
Wij gebruiken C5 met trekhaak voor het trekken van een paardentrailer.
Supertrekker hoor de C5. Een paard is namelijk nogal lastig te vervoeren in een verhuiswagen. Voor mij is een auto zonder trekhaak als een krentebol zonder krenten
Afneembaar….... veeeel mooier en daardoor zn meerprijs waard.
In sterkte maakt het weinig uit volgens mij.
Afneembaar!!
Bij de onze zag je, als ie niet gemonteerd was, er helemaal niets van…
En wat de sterkte betreft, onze c5 mocht 1600 trekken, en ook voor de trekhaak was dit geen probleem. Vaak zat een boot van 1300 kg en een caravan van 1500 kg erachter gehad…
Xsara_Coupe
Xsara_Coupe schreef:Afneembaar!!
Bij de onze zag je, als ie niet gemonteerd was, er helemaal niets van…
En wat de sterkte betreft, onze c5 mocht 1600 trekken, en ook voor de trekhaak was dit geen probleem. Vaak zat een boot van 1300 kg en een caravan van 1500 kg erachter gehad…Xsara_Coupe
is dat lastig (de-)monteren??
Ik denk dat het vrij simpel is. Vind je zo´n ding lelijk neem je een afneembare. Gebruik je de trekhaak niet zo vaak, neem je een afneembare. Als je de trekhaak vaak gaat gebruiken voor fietsendrager dan is het niet echt handig elke keer de trekhaak weer te monteren.
Ik een afneembare onder mijn C5 en zou het niet anders meer willen.
Je ziet er niets van en het ding zit er in een halve minuut onder. Klepje eruit, insteken, op slot en klaar. De stekker zit ook uit het zicht. En ziet niet elke auto er beter uit zonder dat stuk staal achterop? Ik mag ook gewoon 1500kg erachter hangen.
Verder is het zo dat bij een aanrijding van achter een trekhaak aan de dragende delen van de auto zit. Wanneer dat stuk is kan je auto total loss zijn. Wanneer je alleen een bumper en wat carrosserie moet vervangen is dat een stuk makkelijker. Niet iets wat je mee wil maken, maar als het dan toch gebeurt….
toen: bx16tri , xantia 1.8i allure
nu: C5 2.0i break exclusive
Zelfs een vaste trekhaak is bij nadere beschouwing door losschroeven van een paar bouten afneembaar . In de werktekening van mijn afneembare trekhaak was te zien dat het feitelijk hetzelfde chassis heeft, alleen is in het ene geval er een trekhaakhouder op geschroefd, in het andere geval een “vaste “trekhaak. Zijn dus feitelijk even sterk.
Afneembaar is in de inkoop overigens maar ca 100 euro duurder, dus dat zou het prijsverschil ook moeten zijn. Inbouw is hetzelfde
Dus gebruik je hem vrijwel nooit, kun je overwegen een vaste te nemen en daar de haak af te schroeven als je hem niet gebruikt. Anders altijd een afneembare nemen, zo veel mooier. Als je dat niet belangrijk vindt, koop dan een Dacia Logan!
Frank
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) en upgrade naar RT6
Verbruik 8,8l/100 Voorheen Ph2V6: 10,9l/100
exroosje schreef:koop dan een Dacia Logan!
Frank
wat heeft dit met een trekhaak te maken
M&M schreef:Trekhaak = lelijk , dacia logan ook ...
Dus bij zo’n fraaie C5 hoort een afneembare trekhaak , dat is wat er bedoeld wordt
je hoeft hem niet te beschermen hoor menno, ik weet goed genoeg wat bedoeld wordt.
M&M schreef:OK ... is het thuisfront al om ?
Neen het thuis front is werken iemand moet die trekhaak toch betalen
Dag,
een C5 met een vaste trekhaak…....nee, dat oogt niet (vind ik).
Ik zou altijd gaan voor een demontabele, en als de kop er niet op zit, zie je van de hele trekhaak niets (de aansluiting voor de verlichting klap je simpelweg omhoog). Het vast- en losklikken van de kop is een kwestie van 15 seconden werk (als je enige routine hebt). En uiteraard is hij net zo stevig/betrouwbaar als een gewone trekhaak. Demontabele trekhaken zijn regelmatig te koop op b.v. Marktplaats, het zelf monteren van de trekhaak kostte mij ongeveer 2 uur (beetje lastig werken als je geen brug hebt, en bovendien moet je een stukje plastic uit je bumper verwijderen). Eén advies: ik zou het aansluiten van de kabels overlaten aan de monteur van de Citroëngarage: het schijnt vaker voor te komen dat “doe het zelf”-ers één of meerdere draadjes verkeerd aansluiten, en dan ontstaan er onhelstelbare problemen in je electronica (computer), en voor dat bedrag kun je volgens mij wel 2 nieuwe trekhaken kopen. Mijn dealer rekende 1 uur arbeidsloon voor de montage van de bedrading.
Jumpy 2.0 HDi 136 PK FAP 9/2008, Buscamperuitvoering (Gris Fer Metallic)
Xsara Picasso 1.6 Image 7/2007 (Gris Aluminium)
2CV6 Spécial 6/1988 (Blanc Meije)
Renault 4 TL Savane 1990 (Rouge), in restauratie
(in verleden 2x Acadiane, 3x2CV, DS21, Visa, GSA-Break, 2xBX D, 2xXantia D, C5 HDi)