Vanochtend gaat plots m’n motorlampje knipperen en begint er een piep en gaat de motor ineens rot lopen.
Ik rij op LPG en benzine. LPG uitgezet maar motor bleef hetzelfde lopen. Contact af en even gewacht. Na starten weer het zelfde zowel op gas als benzine.
Rustig stotterend naar huis gereden en uitgelezen. Kreeg Code P1340. Inmiddels daar wat over gelezen, maar kan niet echt vinden wat de oorzaak is anders dan krukassensor of nokkenassensor.
Kan iemand mij vertellen wat ik het beste kan doen voor ik alles ga slopen en waar ik deze sensoren vind op het blok? Het is een 1.6 benzine 109 pk van 2006.
Bedankt vast voor de reacties.
Kneel
P 1340 = overslaande ontsteking cilinder 4.
Cilinder 4 zal dus hoogstwaarschijnlijk de boosdoener zijn wat foute ontsteking betreft. Dit kan een defecte bougie zijn, maar zou evengoed een defecte injector of bedrading/stekker/bobine kunnen zijn. In het ergste geval een defecte ECU.
Het is nog een TU5JP4 neem ik aan? De krukassensor zit naast het oliefilter. Een nokkenassensor heeft deze motor dacht ik niet, gaat meen ik via het bobineblok. Ik zou de krukassensor schoon maken en anders een een andere bobineblok proberen.
Citroen Berlingo M49 1.6 16v
Dag Henk,
Bedankt voor je reactie. Ik ben gelijk aan de gang gegaan. Bobine verwijderd en wilde de bougies er uit draaien. Staan alle 4 de schachten vol olie. Eerst maar even allemaal “opgezogen” in poetslappen. Daarna bougies er uit gedraaid en alles schoon en droog gemaakt. Er zat er niet één goed vast. Ik denk dat ze de laatste keer er door een knutselaar in waren gedraaid.
Bougies waren wel het originele type en zagen er betrekkelijk nieuw uit maar de elektrode afstand leek mij wel erg groot. Meer als een mm.
Beetje teruggesteld 0,8 en toen alles weer in elkaar. De motor liep iets beter maar hoorde bij cilinder 4 steeds een harde tik alsof de bougie “lekte” naar aarde hoewel niet zichtbaar. Zou dat de bobine kunnen zijn? Als ik gas geef en dan loslaat dan rommelt het wat in de uitlaat, en klinkt een beetje als vroeger na-ontsteking. Helemaal goed is het dus niet. Maandag eerst maar 4 hele nieuwe bougies er in en dan verder kijken.
Hoor graag nog advies.
Grt, Kneel
Vreemd verhaal zeg die olie. Blijf je dezelfde fout houden? Of ook andere, bv P1339(3e cyl). Las nog ergens dat de MAP-sensor schoonmaken ook zou kunnen helpen. De bougies lijkt me ook een een goede eerste.
Citroen Berlingo M49 1.6 16v
Ik ken niet zo veel van benzine maar benzine motoren hun ontsteking falen bij vocht. Olie/benzine is een vocht dus ik denk zo dat je een aardlek heb van bobine 4 en daarom niet ontsteekt
Kan je bobine niet met een andere cilinder uitwisselen en testen of je nu een andere foutcode hebt. (P1339 bvb dus lees ik net)
Allen,
Inmiddels de bougies vervangen. Bobine er weer af gehad en alles nog netjes droog en schoon.
De vorige bougies waren dus kennelijk niet goed vast gedraaid. Echter…...het gestotter bij lage toeren bestaat nog wel maar het tot nog toe geen motormanagementlampje aan gehad.
Toch wil ik nu de bobine vervangen. Ik vind allemaal verschillende merken met prijzen van 63 tot 200 euro.
Heeft iemand advies welk merk geschikts is?
Kneel
Lastige vraag. Citroen nummer is 5970.99 en dan krijg je een Valeo.
Zoek eens op marktplaats op: bobine citroen 1.6 16v
Nou moet ik zeggen dat ik soms ook gestotter bij lage toeren heb, dat na enige tijd weer overgaat. Is dat bij jou niet zo?
Wat is nu de foutcode?
Citroen Berlingo M49 1.6 16v
Een foutcode heb ik nog niet gehad. Hij stottert dus ook met de nieuwe bougies maar een foutcode heb ik nog niet gehad.
Ik denk dat ik de Valeo maar ga bestellen omdat er van dat merk nog meer onderdelen in de auto zitten.
Ik vroeg me alleen af of het alleen kwaliteitsverschil is het verschil in prijs.
Ik zal mn bevindingen hier laten weten.
neem maar origineel, Valeo,kost maar 90€ en dan ben je zeker want zit tenslotte aan sturing.
Mechanisch durf ik soms wel de goedkoopste merken nemen. Nog nooit echt klachten gehad buiten dat een drukgroep de eerste 10.000km brutaal aangreep.
Nieuwe Valeo bobine er in gezet. Er was geen olie meer rond de bougies te zien alleen beetje condens, en zo het zich laat aanzien is alles weer goed.
Geen foutcode p1340 meer gehad. Wel kwam ik nog een beschadigde isolatie tegen met blank draadje van de krukassensor en de lambdasonde. Deze maar even voorzien van nieuwe isolatie. Ik hoop dat dit voorlopig even het laatste was.
Mooi! gestotter bij lage toeren dus ook weg?
Citroen Berlingo M49 1.6 16v
Hallo Henk,
Het heeft even geduurd dat ik dit kon beantwoorden maar het gestotter is helemaal over. Hij trekt weer als een speer.
Wel ga ik een andere vraag stellen in een ander topic.
Bedankt voor het meedenken.
Kneel