Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Ik zou toch maar even zoeken om een betere want ze zijn heus niet allemaal zo slecht. Die reparatie ...
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Tank zit er onder, op de rug liggend vloekend op de beperkte ruimte: assteunen mochten hoger (uhh betere krik dus, dan kan dat), zeker als je ook de achterdemper laat zakken om ruimte te maken voor de tank kom je er nauwelijks meer bij. En vooral die heerlijke montageplaatjes voor de hydrauliekleidingen. Dan gaat er dus een boutje door de tankflens, door het subframe, door zo’n net niet lekker wegverend montageplaatje. En dan lekker bovenop het subframe met een moertje naar dat boutje zoeken
Volgende probleem: het stotteren was niet alleen vuile tank/brandstof. Alles is schoongespoten, maar onder belasting schokt en schudt de GSA vanaf 3500 rpm. Eerste trap, tweede trap, maakt niet uit. Lijkt iets met de verdeelkap, na het “Kleine Rallyetje” (inschrijfrit voor Le Citron Pressé) op aanraden van Waterman nog gekeken of de rotor wel goed aangedrukt zat (want de verdeelkap bleek vol groen stof te zitten). En inderdaad, die kon nog een zwaardere klik verder. Door het vele rondzwervende groene (geleidende) stof duurde het nog 50-100km, maar toen reed de GSA weer fantastisch. Topsnelheid op de eerste trap was goed voor Duitse Autobahn zeg maar, schokvrij.
Echter: dit weekend voor een ritje even gekeken en ja, verdeelkap nog schoon. Weer gemonteerd, na check of rotor wel KLIK vast zat en huh - schokstotterschud!?!?
Net de veren van de verdeelkap ook nog wat strakker gebogen (kon de kap 2-3 mm los bewegen): beter maar niet goed. Viel me ook op dat zowel bij deze als de vorige verdeelkap, de contactvlakken helemaal aan het einde zijn gesleten. Alsof de kap niet ver genoeg op de verdeler wordt getrokken (of de rotor juist te diep zit). Kan dat komen doordat er een stofkapje tussen zit - sommige mensen bij de rit zeiden al “dient nergens voor, wegmikken”...
Wie weet hoe belangrijk dit onderdeel is??
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005
al geprobeerd de kabels op de kap aan te drukken? Misschien is er daar 1 of meerdere van los geraakt tijdens het demonteren van de kap.
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Goeie gedachte Art. Al gedaan, maar kan het nogmaals doen.
Zat al te denken om die hele kabels eens te vervangen, zijn alweer 18 jaar en 120.000km jong.
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Scheurtje in de kap misschien? Alle contacten ok? Bedrading en stekkers tussen verdeler en module ok? Het komt ook wel eens voor dat er geen goed massacontact wordt gemaakt agv oxidatie (ja, aluminium oxideert en de oxidelaag geleidt erg slecht).
Ik heb die stofkap nog nooit eerder gezien. Lijkt me niet echt nodig maar zal de storing ook niet veroorzaken. Wel bewaren, geinig detail.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Die kunststof stofkap zit origineel op een Ducellier verdeler. Ze zijn over het algemeen geen lang leven beschoren, het kunststof veroudert snel en dan breken ze. De verdelers werken prima zonder dat ding.
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Weinig tijd om er aan te werken, maar ook nog geen oplossing in zicht. Wat ik ook probeer:
- De motor schokt en houdt in rond 4000-4500 rpm
- Waarbij de toerenteller ook heen en weer zwabbert (en soms bij gas loslaten ook nog even blijft hangen, pas na wat spelen met gas naar het nieuwe toerental te zakken).
Laatste pogingen om de GSA dit af te leren:
1. Bougies vervangen, zie foto voor oude bougies. Opstelling gezien vanaf voorkant auto! Die linksboven op de foto zat ramvast en ook de nieuwe ging er daar nauwelijks in. Eigenlijk pas na warmrijden van het blok. Zou hier valse lucht langs komen of slechte vonk?
2. Gloednieuwe verdelerkap en rotor.
3. Andere transistormodule. Hele alu-plaat daarbij los gemaakt en schoongemaakt voor optimaal contact, zoals al werd aangegeven.
Geen van de stappen had resultaat.
Mijn logica zegt dat het in de elektronica moet zitten. Door een lucht- of benzineprobleem zou de toerenteller toch ook niet zo vreemd doen?? Met lage toerentallen trekt het torretje prima. Maar in die toerenband van 4000-5000 rpm is het hommeles.
Wie heeft er een idee hoe ik hier een mooi foutzoek-plan kan hanteren?
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005
ik zou toch met name de 2e trap van de carburateur eens nakijken. Of het hele ding even goed schoonmaken en alle sproeiers doorblazen. Kan nooit kwaad. De toerenteller geeft alleen aan wat er met de motor gebeurd.Dus als de motor vreemd doet is het logish dat je dat, ongeacht de oorzaak, aan de toerenteller terug ziet.
Ik zou me dus niet blind staren op de ontsteking
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Vacuumvervroeging ok? Bobine ok?
Zijn de massacontacten tussen verdeler - blok - chassis - accu 100% goed?
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Dank jullie!
Inhouden gebeurt zowel op eerste als tweede trap van de carb. Maar wel ‘m nog eens schoonblazen inderdaad!
Hoe test ik vacuumvervroeging? Slangetje zit aan beide kanten netjes vast.
Accu is net vervangen (stond bol na 13 jaar). Welke massakabels zitten er precies?
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005
Andere bougies. Verkeerd type bougie wil vreemde effecten hebben. Spreek uit ervaring. Ik zie dat je afwijkende bougies gebruikt en ga er vanuit dat je het zelfde type weer hebt geplaatst. En wat dacht je van de bobine?
teveel citroenen
Kijk en reinig en controleer de centrifugaal en vacuüm vervroeging.
Gr. Wim.
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Bougies waren idd anders Wim - zitten nu degene in die ik in het magazijn gescoord heb. BERU Z22 16-4DU.
Bobine: hikte met vorige bobine ook en met nieuwe (vorig jaar) BOSCH Blue net zo hard.
Vacuumvervroeging en verdeler zelf reinigen, nog nooit gedaan. Hoe werkt dat?
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005
Vacuumvervroeger is alleen het membraamdoosje met een trekstangetje naar de grondplaat van de punten.
Daarvan kan je controleren of het membraam niet lekt en nog werkt, even zuigen aan het slangetje.
En of het mechanische deel nog mooi schuift trekt draait, dat moet allemaal mooi zonder schokken en geleidelijk werken.
Ook het terugkomen in de nul positie moet geleidelijk gaan.
Is er genoeg vacuüm, geen lekjes en oude slangetjes met haarscheurtjes
Mechanische vervroeging werkt met centrifugaal gewichtjes en laten de hele as met nok verdraaien tov de aangedreven as.
Alle geleiders, schuifjes en andere mechanica daarvan moet ook geleidelijk en zonder schokken werken.
Als je het openmaakt wijst het voor zich. Het is erg simpel allemaal. Ook het terugkomen in de nul positie dmv veertjes moet erg soepel gaan zonder haperen. Dus dat ie geen “stickslip” heeft.
Ik weet niet of de gsa beide vervroegingen bezit maar het is gewoon een algemeen dingetje van de bestaande systemen.
Gr. Wim.
Aangezien je bijna alles al vervangen hebt behalve de verdeler (toch?) zou ik die eens vervangen door een andere.
Dat is denk ik gemakkelijker dan testen van je eigen verdeler (als je geen testbank hebt).