Sinds kort ben ik in het bezit van een vroege BX 1.4RE van mei 1983. De motor maakt nogal een tikkend geluid dus ik wil de kleppen gaan stellen. Heeft iemand daar afstelgegevens van en een “how to” ?
In de kern is het vooral heel erg priegelen en op gevoel werken (alsin je kan niet zien wat je aan het doen bent). Afstelgegevens staan in de Haynes die overal wel op internet te vinden is. Het is aan te raden om een spiegeltje bij de action (of ergens anders) te halen om een beetje te kunnen zien waar je mee bezig bent.
Oh en vergeet voor aanbrengen kleppendeksel (niet te vast!) niet om gelekte olie van je uitlaatspruitstuk(afdekkapje) te halen. Anders zit je een tijdje in de rook.
Okee, bedankt, ga me daar binnenkort eens over buigen…
Het kleppendeksel dus niet te vast aandraaien en vloeibare pakking ertussen ?
Nee nee, ‘t is een vrij dikke rubberen pakking. Die zou ik nieuw halen, nog gewoon verkrijgbaar bij Brezan e.d.. Overigens weet ik niet wat de 150Y motor is, bedoel je niet A of C?
Hoe zie ik het verschil in motortype? Heb alleen begrepen dat het een voorserie BX gaat, met de achteroverliggende 150Y motor….
De 150Y motor werd pas bij de serie 2 gemonteerd, dus als jouw BX een ‘83-er is dan zal er waarschijnlijk een 150C motor inzitten.
150A = 62 pk met 4 bak (BX Basis)
150C = 72 pk met 5 bak (BX 14 E & BX 14 RE)
150Y = 72 pk met 5 bak + vacuüm/milieu-gedoe en gasklepvertraging erop. Volgens mij ook altijd met S6 code op kenteken.
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Het is een 14RE met 5-bak zonder S6 codering, dus een 150C motor. Bedankt voor de info…