2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
Nieuwe XM eigenaar en uiteraard wat vragen
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 02 oktober 2016 02:40 PM
  [ # 16 ]

Er zijn twee soorten bouten en twee soorten stalen velgen.
Bouten voor lichtmetalen wielen zijn allemaal het zelfde. Ze zijn niet te gebruiken in stalen velgen en andersom.
Bouten voor stalen velgen dus alleen in stalen velgen toepassen.

Er is één uitzondering: Het af fabriek meegeleverde reservewiel bij een XM die af fabriek lichtmetalen velgen had heeft nokjes bij de boutgaten, zodat de wielbouten voor LM daar op passen.

Het is dus zeer nuttig om bij een XM met LM het reservewiel te voorschijn te halen en te checken of dat klopt. Indien niet, dan moet je dus een stel “stalen” bouten toevoegen, of een LM reservewiel kiezen.

Het is hoe dan ook een nuttige exercitie, want niet zelden krijg je bij een oude XM de bout niet in beweging waar het reservewielmandje mee vast zit.
Zelfs veel IMAL helpt niet, want de boel zit vaak ernstig vastgerot. Roodheet stoken wil nog wel eens helpen. Anders de haakse slijper er in.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Xsara Coupe
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5264
Geregistreerd: 01-02-2005

Gepost: 02 oktober 2016 02:56 PM
  [ # 17 ]

Sorry Jan, maar daar ga je toch echt de mist in! De laatste twee jaren zijn de bouten wel degelijk veranderd. De auto waar het op komt maakt niet uit. De velgen die je gaat gebruiken wel. Etoiles (die onderste) met naafkapje hebben de oude bouten die ook in de speedlines zitten. De versie zonder naafkapje hebben andere bouten nodig. Die zonder zijn echter in veel kleinere aantallen gemaakt.
Bij de monte Carlo had je de Monte Carlo (worstjesvelg) waar de oude bouten in moeten en de Ville de Monte Carlo, waar de bouten in moeten die ook in de naafgat loze etoiles moeten..

Zoals Gerrie dus ook al schreef..

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 02 oktober 2016 03:00 PM
  [ # 18 ]

Wee mij! Een lange reeks XM’s gehad en altijd maar één soort bout voor lichtmetaal. Etoiles, Speeedlines en Monte Carlo en nooit problemen. Zo zie je weer hoe ingewikkeld de XM hobby kan zijn.

Ik hoop dat de rest van mijn verhaal wel helpt bij de onaangename verrassing van een lekke band bij nachtelijk noodweer.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
TRSarno
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2355
Geregistreerd: 06-10-2005

- CX TRS 2.2 1987
- Xantia 20i-16V Exclusive Aut.
Gepost: 02 oktober 2016 03:24 PM
  [ # 19 ]

very good Thx, de vorige berichten waren zeker zinvol om toch even op te letten. Zeker van dat reserve wiel Wink. Je zal maar ergens moeten wisselen.

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook