125 jaar Panhard, Compiègne FR, 1-2 okt 2016
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17403
Geregistreerd: 15-10-2006

- CX 2400 Super
Gepost: 20 augustus 2016 12:14 AM

De Fédération des clubs Panhard & Levassor heeft het programma voor 125 jaar Panhard op de startpagina staan.

Zaterdag 1 oktober 2016
- 12h00 picknick langs de D547 tussen Compiègne en Pierrefonds
- 14h30 toertocht
- 16h00 aperitief
- 17h00 bezoek momument wapenstilstand 1918
- 20h00 galadiner

Zondag 2 oktober 2016
- 08h30 Rallye des Teuf-Teuf
- 10h00 bezoek automobielmuseum en keizerlijk paleis
- 13h00 expositie voertuigen bij de abdij van Moncel, lunch
- 16h00 afscheid

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Visa GTI 115
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1126
Geregistreerd: 06-01-2010

- Visa GTI 115ch
- Jumpy 2 liter HDI 140 6bak Nm320
Gepost: 03 oktober 2016 04:09 PM
  [ # 1 ]

van de voorpagina

125 jaar Panhard

In 1891, nu 125 jaar geleden, wordt Panhard & Levassor opgericht voor de productie van de eerste auto’s met benzinemotoren. Dit jubileum wordt gevierd in en om Compiègne. Ook Nederlandse liefhebbers zijn daarbij, sommigen met bijzondere Panhards, anderen met notitieblok en camera. Kees “Visa GTI 115” doet verslag.

Panhard, de oudste autoproducent ter wereld, is 125 jaar oud. 1891-2016 is een jubileum dat het verdient gevierd te worden en dat doen wij door als Panhard-liefhebbers bij elkaar te komen. We verlaten de Lavandou in het zuiden van Frankrijk en gaan via Dôle naar een camping in de buurt van Pierrefonds, want daaromheen gebeurt het allemaal. Voor dit evenement zijn 122 inschrijvingen binnengekomen en wel uit alle streken van Frankrijk en uit diverse landen in Europa.

Het is zaterdag 1 oktober tegen halfelf als we in Pierrefonds aankomen. Even daar voorbij in de bossen is er een picknick georganiseerd als eerste bijeenkomst en dus komen alle Panhards daar stuk voor stuk aanrijden. Alle modellen van na 1945 zijn er, maar ook veel vooroorlogse en zelfs veel bijzondere afgeleiden. De vele Panhards vinden met moeite een plaats en staan tot ver in het bos, maar dat is geen enkel probleem. Leuk: om 12 uur komen alle tafels, stoeltjes en mandjes tevoorschijn om het meegebrachte eten met elkaar te kunnen nuttigen. Al snel weten alle Nederlandse aanwezigen elkaar hier aan de tafels te vinden: gezellig natuurlijk.

Na een tijdje rondlopen in deze bijzondere wereld van Panhard-liefhebbers kom je er natuurlijk allerlei figuren uit het verleden tegen. Alleen dat is al een hoogtepunt van het weekend. Er zijn ook Italianen, Zwitsers, Finnen en een Amerikaan, die net als ik zonder Panhard gekomen zijn en die er toch echt bij horen. Tenslotte is Panhard echt altijd mijn grootste hobby geweest. Ik was niet alleen Panhard-monteur in Amsterdam, ik was in 1969 ook betrokken bij het oprichten van de Panhard-club in ons land.

Om ongeveer halftwee staat er een rondrit van 52 km gepland door deze prachtige omgeving. Die voert ons naar het monument La Clairière de l’Armistice. Hier worden alle Panhards aan weerszijden van de entree geparkeerd. In de voorste linie komen de prachtige, statige auto’s van voor 1940 met de schuivenmotor: de Sans-Soupapes. Die kan je herkennen aan het roken en olie verbruiken van deze motoren. Als alles eenmaal op zijn plaats staat, krijgen we visite van de Rallye des Teuf-Teuf met in deze gelederen de oudste Panhard & Levassor in Nederlands bezit. Het is ook bijzonder dat er diverse nazaten van Robert Panhard aanwezig zijn. Het hoogtepunt: ik sta precies op het juiste moment op de juiste plaats wanneer Robert Panhard met familie plaatsneemt op de Panhard & Levassor Wagonnette uit 1898 van de Nederlandse familie Biekens: een uniek fotomoment!

Na een tijdje gaan de eerste deelnemers weer richting Pierrefonds om de hotelkamer of de camping op te zoeken en zich gereed te maken voor het galadiner in het Domaine des Thermes. Ook dat is op een gegeven moment afgelopen, want velen verlangen na zo’n lange dag naar de welverdiende nachtrust.

Op zondag 2 oktober volgt nog een bezoek aan het automuseum van Compiègne en om kwart over twaalf is er een gezamenlijke rit van 38 km naar de Abbaye Royale du Moncel. Hier genieten alle deelnemers nog van een prima déjeuner. Dit is helaas ook de plaats waar het evenement om vier uur wordt afgesloten. Zo’n bijzonder evenement met best veel deelnemers is iets waar je lange tijd naar uitgekeken hebt en dat dan veel te snel weer afgelopen is. Deze groep mensen is natuurlijk één grote familie, maar iedereen moet zich toch weer opmaken voor de reis naar huis. Daarom mag de napret in dit topic van mij nog lang duren!

tekst en foto’s: Visa GTI 115

Bouten en moeren gaan altijd los, als je Citroen voorbij Lyon en links van de Rhone komt.

VISA GTI 115 Fun, is not a straight line.

Profiel  
 
Jos Basyn
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 15-03-2009

Gepost: 03 oktober 2016 10:32 PM
  [ # 2 ]

Net nu heeft Jay Leno een filmpje van zijn PL17 gepost (http://www.nbc.com/jay-lenos-garage/video/1960-panhard-pl-17/3108771). Toeval? Bestaat niet…

Profiel  
 
Visa GTI 115
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1126
Geregistreerd: 06-01-2010

- Visa GTI 115ch
- Jumpy 2 liter HDI 140 6bak Nm320
Gepost: 08 oktober 2016 12:07 PM
  [ # 3 ]

Zoals beloofd nog een aantal foto’s van 125 jssr Panhard in Compiègne:

https://goo.gl/photos/GgBrprHP6SXb259C6

Bouten en moeren gaan altijd los, als je Citroen voorbij Lyon en links van de Rhone komt.

VISA GTI 115 Fun, is not a straight line.

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17403
Geregistreerd: 15-10-2006

- CX 2400 Super
Gepost: 08 oktober 2016 06:24 PM
  [ # 4 ]

Mooi, mooi! Je had het in de tekst al over het roken van de sans soupapes. Doen ze dat allemaal zo erg als deze?

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
vtske
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1889
Geregistreerd: 03-02-2012

- C4 (2004-heden) 16 e HDI 112 PK Exclusive EGS 6V
- (Grand) C4 Picasso 16 e HDI 115 PK Intensive MAN 6V
Gepost: 08 oktober 2016 08:13 PM
  [ # 5 ]

Geweldig, wat een prachtige exemplaren.

September1978-Juli1989) 2CV6, Acadiane (Service wagen), Visa Club 650 2x, Visa Super X, Visa 11RE, Visa Chrono, GSA Pallas 5V 2x, CX Reflex, CX 2400 Pallas 2x, CX 2500 Diesel 2x, AX 3D TZS,BX 16 TRS 3x,BX TRD 1x, BX 19D 1x, BX 19RD Break 2x, BX TRD Turbo, Augustus1989-tot-Augustus1990 AX 14 D 3D, AX 11RE 3D Cituningkit. Prive Sept1990-tot-heden) Ford Taunus Coupe 1300, Renault 5 1200 3D, BMW 315, Hyundai S Coupe 1500, BX TRD Turbo, AX 11 TRE 5D, Saxo 15D SX 3D, Xsara 19D SX Break, Saxo VTS 14
3D, Peugeot 307 14 HDI 2x, C4 Exclusive 16 EHDI 112 pk EGS6, C4 Grand Picasso 16 EHDI 115 pk man6.

Profiel  
 
Visa GTI 115
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1126
Geregistreerd: 06-01-2010

- Visa GTI 115ch
- Jumpy 2 liter HDI 140 6bak Nm320
Gepost: 08 oktober 2016 08:25 PM
  [ # 6 ]

Nee, de meeste roken niet zo erg, dit is wel heel extreem.

En het leuke is dat je ze ook nauwelijks hoort lopen.

Bouten en moeren gaan altijd los, als je Citroen voorbij Lyon en links van de Rhone komt.

VISA GTI 115 Fun, is not a straight line.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook