3 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
   
Nieuwe DS 3 (2016)
Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6319
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Gepost: 07 april 2016 08:19 PM
  [ # 31 ]
Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27923
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 07 april 2016 08:55 PM
  [ # 32 ]

Wat kleur en velgen wel niet met een auto kunnen doen, ze komen totaal verschillend over Wink

Mooi verslag en lekkere plaatjes!

Profiel  
 
Tonino
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 110
Geregistreerd: 06-09-2015

Gepost: 07 april 2016 10:55 PM
  [ # 33 ]

Ik kreeg deze onlangs mee als leenauto. Ziet er live erg goed uit. Prachtig karretje. Alleen wel erg veel centjes voor dit formaat. Ik heb naast de C4C nog een jaar oude Punto twin air Racing in gebruik en ik vond de verschillen niet erg groot.

In vergelijking tot de Punto vond ik de DS3:
- erg strak rijden, maar hard geveerd/gedempt (vooral in de stad onprettig hard), de Punto rijdt strak maar comfortabeler,
- qua uitrusting leuke doorontwikkelingen hebben, als LCD-schermpjes en led verlichting, sommige interieurdelen/knoppen voelden echter gammeler aan,
- een iets betere audio hebben,
- onverslaanbaar qua exterieur
- op de snelweg erg mooi “rollen” / iets rustiger / iets stiller
- qua prestaties gelijkwaardig.

De Punto kost 15.500.- en de DS3 25.500.-.

Dus ja, ik snap het wel, maar ook weer niet oh oh

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4892
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 07 april 2016 11:11 PM
  [ # 34 ]

Tja, als ik het zo lees, en ik zie foto’s, dan word ik daar wel hebberig van zeg..

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 07 april 2016 11:25 PM
  [ # 35 ]
Tonino schreef:

De Punto kost 15.500.- en de DS3 25.500.-.

Dus ja, ik snap het wel, maar ook weer niet oh oh

Maar de DS3 laat zich eigenlijk ook niet vergelijken met een Punto. Je zou hem tegen een Alfa Romeo MiTo moeten zetten, dat is veel meer een directe concurrent naar mijn idee.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7791
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 07 april 2016 11:54 PM
  [ # 36 ]

Bovendien stamt de Punto alweer uit 2005, daar zijn de ontwikkelkosten ook wel uit lijkt me.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27923
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 08 april 2016 10:51 AM
  [ # 37 ]
Profiel  
 
jaco
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6124
Geregistreerd: 09-08-2004

Gepost: 08 april 2016 11:15 AM
  [ # 38 ]
2d schreef:

Als ik bij Driemond richting Abcoude ga rijden


Dat is zó‘n lekker weggetje!! Moet met de DS3 zeker een genot zijn geweest.

Goed stuk weer, Daan en de foto’s zijn om je vingers bij af te likken.

Profiel  
 
jaco
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6124
Geregistreerd: 09-08-2004

Gepost: 08 april 2016 11:16 AM
  [ # 39 ]
Arjan Verkade schreef:

Punto vs C3 lijkt me beter?


Nog een Punto nodig? Die is hier in plaats van de C3 gekomen.

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4892
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 08 april 2016 11:18 AM
  [ # 40 ]
jaco schreef:

Daan en de foto’s zijn om je vingers bij af te likken.

Huh?  Mr. Green

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
jaco
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6124
Geregistreerd: 09-08-2004

Gepost: 08 april 2016 01:01 PM
  [ # 41 ]

Zo kan je het ook lezen, als je wilt. Ik heb daar geen moeite mee, waarom zou ik over jouw voorkeuren oordelen?

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17403
Geregistreerd: 15-10-2006

- CX 2400 Super
Gepost: 08 april 2016 01:14 PM
  [ # 42 ]

New DS 3 in Nederland

Het kán niet op met het goede nieuws over de DS 3! Brachten we je gisteren al 2d’s testverslag van de nieuwe DS 3 PureTech 110 en 130, zo kunnen we je vandaag meer vertellen over de Nederlandse prijzen én over een speciale uitvoering van de toch al niet gewone DS 3 Performance.

Sinds de introductie in 2010 is de DS 3 wereldwijd 390.000 keer verkocht. Daarvan zijn er ruim 13.000 naar Nederland gekomen. De nieuwe DS 3 zal niet minder populair zijn, want de mogelijkheden om hem te personaliseren zijn nog verder uitgebreid. Bovendien is hij op technisch vlak evenwichtiger geworden, zoals je gisteren in onze test hebt kunnen lezen.

Het plezier van sportief en comfortabel rijden in een auto die je vergaand aan je eigen smaak kunt aanpassen, begint in Nederland al bij €17.890. Wil je het maximum aan vermogen, dan kom je bij de DS 3 Performance met 208 PK uit, die je voor €31.890 de jouwe mag noemen. Tel daar nog €2.500 bovenop en je krijgt een wel heel exclusieve uitvoering: de DS 3 Performance Black Special Edition. Deze valt op door zijn carrosserie in Noir Mat, zijn stootlijsten van carbon en zijn dak en spiegels in Golden Pearl.

tekst: RensKorevaar o.b.v. persbericht DS Nederland

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6319
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Gepost: 07 oktober 2016 03:11 PM
  [ # 43 ]

van de voorpagina

Getest: DS 3 Performance

In januari 2016 is uit de Citroën DS3 de DS 3 ontstaan en uit de Citroën DS3 Racing de DS 3 Performance. Die is van buiten minder schreeuwerig, maar heeft nog altijd ruim 200 pk aan boord. De eerste exemplaren zijn nog maar net in Nederland aangekomen of wij testen hem al uitgebreid. Hoe snel kun je hem door een bocht jagen en hoe breng je hem weer tot stilstand?

Sinds de introductie van de nieuwe DS 3 hebben we uitgekeken naar het moment dat we de DS 3 Performance aan de tand konden voelen en met veel plezier delen we nu onze bevindingen met jullie. De meesten van jullie zal het niet ontgaan zijn dat er ook al een Citroën DS3 in sportoutfit is geweest: de Citroën DS3 Racing. De DS3 Racing was toen nog een gelimiteerde serie en eigenlijk een beetje een vreemde eend in de bijt. Citroën was duidelijk nog zoekende welke kant ze met de DS-lijn op wilden en de DS3 Racing was de wat ruige en vroeg volwassen jongen in de klas. Een beetje schreeuwerig, opvallend gekleed en met een ruig randje. De auto stond ondanks wat manco’s echter als een huis. De ervaringen van zowel kopers als pers waren lovend, maar de THP kende toen nog wel de nodige problemen, zeker in de flink opgepepte variant met ruim 200 pk zoals hij in de Racing was gelepeld. Los daarvan hadden wij nog wel wat kritiekpuntjes op het totaalconcept. Het onderstel kon het vermogen niet altijd goed kwijt en de rembalans was vooral op hoge snelheid echt voor verbetering vatbaar.

We waren blij verrast dat de Citroën DS3 bij zijn facelift eerder dit jaar niet alleen een DS 3 werd, maar dat ook een versie met 208 pk een vaste plek in het leveringsgamma kreeg. Sterker nog, DS heeft met de DS Performance Line de sportieve tak een eigen plek binnen het nieuwe merk gegeven en daarmee lijkt de toekomst van dit soort bommetjes veiliggesteld. Dat is op zich al een applaus waard!

Nu DS een eigen identiteit met vooral luxe weldaad en Franse chique krijgt aangemeten, zijn wij natuurlijk benieuwd hoe ver de DS 3 Performance daar vanaf staat. Blijft het een vrij ruig en schreeuwerig apparaat zoals de Racing was of is hij wat gematigder geworden? We halen ‘m op en draaien de sleutel om. De motor start en meteen is duidelijk dat hij niet veel gematigder is geworden. Het uiterlijk is met meer chroom en minder carbon chiquer geworden, maar in het interieur is er weinig veranderd. De grote en veel steun gevende, maar toch comfortabele kuipstoelen zijn gebleven. Ook is de bekleding nog steeds van Alcantara. Het dashboard is op het oog weinig veranderd. Het navigatiesysteem is zoals in alle andere DS’en voorzien van een touchscreen en wat vlotter dan voorheen, maar de jaren beginnen wel wat te tellen.

Waar de afwerkingskwaliteit en materiaalkeuze zich bij de introductie van de DS3 nog wel konden meten met aartsrivaal Mini is de afstand tussen de twee nu toch wel behoorlijk groot. Het is zeker niet onprettig, maar nu DS zich boven Citroën positioneert, is het tijd dat ook de algehele afwerkingskwaliteit van het interieur naar een hoger niveau wordt getild. Dat moet niet al te moeilijk zijn: Faurecia, het bedrijf dat vrijwel alle prachtige interieurdelen voor bijvoorbeeld Audi maakt, is tenslotte deel van PSA. Het zal slechts een kwestie van geduld zijn.

Zodra we gaan rijden, valt op dat bepaalde dingen zijn gebleven. Het onderstel is nog steeds vrij stug, maar niet in zo’n mate dat het stoort. Het past zeker bij het karakter van de auto. De besturing is helaas ook nog steeds vrij licht en zeker bij snel bochtenwerk is dat niet ideaal: het maakt het soms wat lastig hem in de bocht te plaatsen. De rembalans op hoge snelheid is ook niet verbeterd. De remmen zijn wel vrij bijterig gebleven. Ik vind dat fijn, Daan “2d” zou ze graag iets beter doseerbaar hebben gehad: een geval van smaak. Ons beiden valt een brommerige resonantie in de uitlaat bij een constante snelheid van zo’n 130 kilometer per uur op. Dat hij bromt en bescheiden blaft bij terugschakelen en snel accelereren, is leuk, maar die brom mag thuisblijven.

Zo happig als de remmen zijn, zo mak lijkt in eerste instantie het karakter van de motor. Het duurt duidelijk even voor de turbo op gang is, maar tjongejonge, wat sleurt hij aan de DS 3 als hij op stoom is! Je moet je er een beetje op instellen, maar als je zorgt dat de turbo op gang blijft, is het een fenomenale krachtfabriek. Als je het ons vraagt, zou zelfs de versie met 270 pk nu wel in de DS 3 gelepeld mogen worden, want waar de Racing aan de iets meer dan 200 pk al een hele kluif had, hebben wij het gevoel dat de Performance die 270 pk prima kan hebben.

Het verrast jullie misschien, maar de grip is van een hele andere orde dan bij de Racing. Torque steering, simpel gezegd het terugvoelen van aandrijfkrachten als een tegentrekkende kracht in het stuur, is een vervelende eigenschap van een voorwielaandrijver met veel vermogen. Zeker een voortrein met McPherson-poten wil daarnaast nog vrij snel gaan klapperen als je er veel vermogen op loslaat. Fabrikanten hebben de laatste jaren allerhande trucs toegepast om dit probleem op te lossen of te verdoezelen. Ford bedacht de RevoKnuckle en gaf de Focus RS hiermee jaren geleden een weggedrag dat tot dat moment ongekend was voor een voorwielaandrijver met zo’n bak vermogen: een goede en betrouwbare oplossing. Audi ging recent met de RS3 een andere weg in en besloot dat een speciaal differentieel in de vooras niet per se nodig was en je de aandrijfkrachten in bochten ook wel kon reguleren door onafhankelijk aansturen van de remmen links en rechts. Dat is een totale mislukking, want een set schijven en blokken is volgens veel eigenaren na 5.000 kilometer krom dan wel versleten.

Een conventionelere weg is het monteren van erg plakkerige banden en een Torsen-differentieel. Dat is nu juist de weg die DS is ingeslagen en het is echt een eclatant succes. Na controle bij de importeur blijken de ‘Michelin Pilot Super Sport’-banden standaard op de Performance te worden gemonteerd en ook het Torsen-differentieel is een vast onderdeel van het recept. Het haalt misschien een scherp randje van de wegligging af en maakt hem minder spannend dan de Racing was, maar dat past bij het luxueuzere karakter dat de DS 3 nu ook in zijn Performance-uitdossing heeft gekregen. Het maakt dat ook de minder geoefende chauffeur hem ongenadig hard door een bocht kan sleuren. Om het totaal helemaal in harmonie te brengen zou er ook nog iets aan de remmen moeten worden gedaan. Een iets minder scherp aangrijppunt en vooral wat meer remkracht op de achteras zou ook hier de balans op orde brengen.

Na ook nog even een ommetje te hebben gemaakt met de huidige Mini Cooper S kunnen we niet anders dan concluderen dat de DS 3 Performance zijn vaste plaats in het gamma zeker verdient en dat dankzij de wijzigingen aan het onderstel de toegankelijkheid van dit bommetje flink is vergroot zonder aan plezier in te boeten. Het concept staat als een huis en met een vanafprijs van €31.890,-, veel lager dan die bij de Racing was, heeft DS gewoon een heel goede aanbieding in huis.

tekst: Lucas, foto’s: 2d

Profiel  
 
V-zesserke
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 416
Geregistreerd: 27-08-2010

- DS 3 Sport Chic 1,6 e-Hdi 112
- DS 7 Crossback E-tense 4x4 Grand Chic
Gepost: 09 oktober 2016 09:04 PM
  [ # 44 ]

Deze heeft een hoog ” love2 moet ik hebben” gehalte voor deze jongen! En toch twijfel ik wat, dat de opvolger van de Ds5 terug een Ds3 zou worden wist ik al wel een tijdje, de 3 is imo (en ik heb vele kilometers met zowel de 3, de 4 en de 5) de meest homogene (lees de betere) Ds.
Het hart en de emotie zeggen ontegensprekelijk een Performance mijn rationele ik zegt eerder een 1,2 PureTech 130 in Sportchic uitvoering met de nodige toeters en bellen. Toch altijd moeilijk om te kiezen, enerzijds denk je aan het milieu en het onzinnige van zo’n uitvoering als de Performance (die 1,2 130 is al ruim snel genoeg) anderzijds denk je aan de fun en het exclusieve karakter van dit hebbeding. Het is zoals met een prachtige horloge vs een gewoon uurwerk, je kan op beide het uur evengoed en juist lezen maar je wil toch zo graag dat prachtexemplaar hebben.
Andere reden om nog twijfels te hebben is dat ik toch wat bang ben dat het comfortniveau toch niet mijn ding gaat zijn, van deze Performance een testexemplaar bemachtigen is haast ondoenbaar en dus moeten we het doen met de bevindingen van testrijders. Overigens een erg fraai en duidelijk testverslag waarvoor dank aan Lucas.
Dat de ophanging wat stugger is zou me nog niet zo erg storen denk ik, mijn lievelingen uit het verleden waren ook niet altijd zo zachtzinnig (Xantia Activa V6, Saxo VTS 16V, Ds3 Sportchic Hdi 112 en de huidige Ds5 van de eerste generatie en op 18”).
Het feit dat je melding maakt van een resonantie of brom rond de 130 km/u lijkt mij toch wel een storend iets. Vraagje aan de testrijders Lucas en of Daan “2d” of het zo storend is dat je erover zou vallen, of is er al bij al nog best met elkaar te converseren of muziek te beluisteren en welke score op 10 zou je voor het comfort in totaliteit geven voor deze Performance.
Ik las trouwens in een Frans testverslag eveneens de opmerking “bruyante sur autoroute” naast een niet zo perfecte afwerking en een wat minder goede schokdemping, gelukkig ook zeer goede eigenschappen als een krachtige en zuinige motor, een dynamisch onderstel en een verleidelijke presentatie. Eindoordeel was hier 4*/5.
Verder is ook de triotest in Autoweek veelzeggend met een overwinning voor de Performance tegen de Mini Cooper S (2de plaats) en de Seat Ibiza Cupra (3de plaats). Vooral de wegligging kreeg (net als van jullie) in deze test zeer veel lof en ik citeer hen even “de rode Ds kleeft aan het asfalt op snelheden die zijn concurrenten niet zijn gegeven”!
Voor de prijs hier in België hoef ik het alvast niet te laten want best een stuk goedkoper als in Nederland. Er stond trouwens een Performance stockwagen bij de importeur aan een wel erg fraaie prijs, met zowat alle opties is de nieuwprijs bij ons een kleine 29000€, deze stond echter aan een goede 25000€ en dan wordt het wel erg verleidelijk. Jammer genoeg had deze niet de juiste kleursetting naar mijn zin, het was een witte met zwart dak. Doe mij maar een rode als deze of eventueel een grijze. Ik ga hun lijst met stockwagens toch maar eens goed in het oog blijven houden, er staan trouwens ook prachtige 130 pk versies op met fraaie kortingen.

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7791
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 10 oktober 2016 10:43 PM
  [ # 45 ]

Er staat echt wel iets, als je zo’n Performance bekijkt. En hij maakt de pretenties zeker waar. Maar ik denk dat een e-THP 130 in het dagelijks leven nét het beetje meer ‘DS’ voor je geld biedt: luxe in de vorm van een uitgebalanceerde aandrijflijn en een meer dan adequate hoeveelheid vermogen. Het surplus aan kracht dat de Performance biedt gaat zeker ten koste van een stukje rust op de lange baan.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
 
3 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook