Gisteren de godin een onderhoudsbeurtje gegeven: olie verwisseld, incl oliefilter, kleppen gesteld en nieuwe bougies erin gezet. Kleppen werd tijd, er zat niet veel speling meer op (LPG…). Komende week nog even doorsmeren.
Mijn mening: je kunt beter een DS compleet restaureren dan gewoon onderhoud doen… wat is het allemaal bewerkelijk vergeleken met een Peugeot 504!
Nu heb ik een prachtige lange bougiesleutel uit m’n 504-tijdperk, maar in nr 4 heb je er toch weinig aan omdat het gat in het schutbord (leuk bedacht maar met matig resultaat…) zich niet recht boven het bougiegat bevindt…
Dus moet ik daar met een gewone bougiekdop aan de slag, met daarop verlenging. Edoch, die verlenging werkt weer niet als dat staafje nog op de bougie zit. Ergo: hoe haal ik dat staafje eraf zolang de bougie nog in het blok zit? Met een tangetje krijg ik hem los, dan een stukje flex slang erop klemmen en eraf schroeven. Montage in omgekeerde volgorde, dus ik kom er wel maar vind het gepruts. Bestaat hier goed gereedschap voor?
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 pret a remettre en route














































Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
De 404/504/505 dop die je hebt is inderdaad te lang. Ik heb ook zo’n sleutel, van facom, en herken het probleem. Het beste koop je gewoon een goedkope bougiesleutel van het model pijp die net boven het klepdeksel uitkomt en waar je een schroevendraaier door heen steekt.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Dank Yuri! Dat wordt dan dus gewoon de mijne een stuk afzagen…:-) Eigenlijk heeft dat mooie gat in het schutbord dus niet heel veel zin!?
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 pret a remettre en route














































Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Het gat heeft zin als je de originele bougiesleutel hebt die oorspronkelijk bij het boordgereedschap zat, maar naar mijn idee werkt dat gat vooral goed bij het oude type “lange slag” motor. Ik geloof dat het gat bij die motoren namelijk wel goed boven de bougie uitkomt.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Weer wat geleerd!
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 pret a remettre en route
Het is zo gepiept als je eenmaal de juiste slangetjes, gelaste doppen of verlengde sleutels hebt, kijk hier maar voor 5 pagina’s inspiratie
(en heel even offtopic uit nieuwsgierigheid Bas, wat gaat er bij 504 dan zo veel makkelijker/sneller aan b.v. kleppen stellen? Of had je toch eigenlijk vooral (begrijpelijke) oliefilter-frustratie
[Break 20 Familiale ‘71]












































Totaal aantal Berichten: 25641
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
ik gebruik een pijpsleutel 21. Daar een dop op met ratel of met de schroevendraaier.
Een dun verlengstuk past net door het gat in de goot en dan op de dop.
Het gat zit niet recht boven het bougiegat namelijk.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
askii schreef:Het is zo gepiept als je eenmaal de juiste slangetjes, gelaste doppen of verlengde sleutels hebt, kijk hier maar voor 5 pagina’s inspiratie
(en heel even offtopic uit nieuwsgierigheid Bas, wat gaat er bij 504 dan zo veel makkelijker/sneller aan b.v. kleppen stellen? Of had je toch eigenlijk vooral (begrijpelijke) oliefilter-frustratie
Dank voor de link, ga ik eens rustig bekijken!
Kleppen stellen bij een 504 gaat iets makkelijker omdat het blok mooi naar je toe gekanteld ligt en de tuimelaars en stelnokjes zijn beter zichtbaar, het ertussen schuiven van een voelmaatje gaat dan net makkelijker.
Het kleppendeksel er weer op krijgen was een heel gedoe omdat de ruimte zo beperkt is onder het schutbord (plus waterslang kachel). Dus je blijft met de nieuw gemonteerd rubberpakking dan net op de achterste tuimelaar hangen en dan valt die rubber pakking er weer af. Echt gepruts.
Over het oliefilter zal ik maar zwijgen t.o.v. het moderne opschroef-patroon bij een 504…
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 pret a remettre en route








Totaal aantal Berichten: 758
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Mijn “oplossing” voor de wat moeizame benadering van de bougie in cilinder nummer 4:
NGK BPR7HIX iridium
Goed voor minstens 50duizend km zonder omkijken.
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé
waterman schreef:Het gat heeft zin als je de originele bougiesleutel hebt die oorspronkelijk bij het boordgereedschap zat, maar naar mijn idee werkt dat gat vooral goed bij het oude type “lange slag” motor. Ik geloof dat het gat bij die motoren namelijk wel goed boven de bougie uitkomt.
Klopt
De nieuwe motoren hebben een sleutel uit 2 delen, verkrijgbaar bij Dirk Sassen voor €11,57 of Hazet voor €48,50 (Zündkerzenschlüssel)
O wacht,die staat ook bij de 5 inspiraties…