Totaal aantal Berichten: 238
Geregistreerd: 13-10-2005
- C4 (2004-heden) 5-deurs
- C3 Pluriel 1.6 SensoDrive
Ja hoor, dat is geen enkel probleem. Je moet natuurlijk eerst de plastic kap van het achterraampje afhalen, waarna je het motortje ziet zitten. Dat zit met drie schroeven en twee stekkertjes vast. Als het goed is, blijft het tandwiel tussen de kabels zitten als je het motortje verwijdert.
Kijk vooral ook eens terug in dit topic, daar staat dat allemaal al heel goed beschreven.
Echtpaar op foto: wij in ‘82 op een Snoek, onze trouwauto (19-GT-57)
Bedankt voor je snelle antwoord Theo!
Mocht dat tandwiel er nu toch tussenuit vallen, moet dit dan op een bepaalde manier/positie terug worden gezet?
Escher schreef:Ik ben sinds september 2010 bezitter van een C3 Pluriel Côte d’Azur uit 2006. Het is mijn eerste auto en toen we op zoek gingen naar een Pluriel was ik me reeds bewust van de mogelijke dakproblemen. Daarom extra goed uitgekeken en eentje gekocht met weinig km’s en een vol jaar garantie. De eerste twee jaar heeft mijn Pluriel zich voorbeeldig gedragen, tot augustus 2012… Toen wilde mijn kofferruit plots niet meer goed sluiten; op het oog leek hij gesloten, maar als je er wat aan trok, merkte je dat het rechterslot niet aangreep. Gevolg: openen dak onmogelijk. Ik ben vervolgens ettelijke keren van het kastje naar de muur gestuurd door mijn vaste Citroën-dealer die ook toegaf dat hij er zelf niet veel vanaf wist. Na een hele hoop gepruts (later bleek dat men het probleem eigenlijk alleen maar erger had gemaakt), bleek dat de behuizing van de rechterkabel verbogen was en speling had. Die drukte hierdoor op het kofferslotje en daardoor wilde dat niet sluiten. De garage had er niets beter op gevonden dan de kabel te verduwen waardoor het slot wel terug sloot, maar de kabel onherstelbaar beschadigd was en het dak opnieuw niet meer kon openen. Voorstel: vervangen van het gehele dak à € 4.700. Dat was als student financieel niet haalbaar en ook economisch gezien gekkenwerk. Toch kon ik het idee van een werkend dak niet uit mijn hoofd krijgen en ging ik deze zomer verder op zoek naar een oplossing. En die vond ik uiteindelijk op de Franse zoekertjessite Leboncoin. Daarop adverteerde SBAuto59 met alle mogelijke onderdelen voor je Pluriel, maar ook met uitgebreide reparaties van Sensodrive-versnellingsbakken en (2de-hands) Plurieldaken. Na wat heen er weer gemail werd afgesproken om de hele cassette te vervangen, met behoud van de stof van mijn kap, aangezien die er haast nieuw uitziet.
Om 9u45 draaide er een Renault Mégane met Frans kenteken de straat in en kon het werk echt beginnen. Het was een leerzame dag: normaal gezien ben je er niet bij als je eigen auto zo grondig uit elkaar wordt geschroefd. Verder heb ik begrepen dat Citroën perfect op de hoogte is van de problemen en ook van mogelijke oplossingen, zonder dat hiervoor de volledige cassette vervangen moet worden (tenzij het dak echt zo kaput is als in mijn geval). Het kabelmechanisme is trouwens overgenomen op de nieuwe DS3 Cabrio, dus de reparateur verwachtte zich binnen een jaartje of 4 aan veel nieuwe klanten… Natuurlijk heb ik de nodige foto’s van de werken genomen!
Afbraakwerken; vakkundig wordt het dak deel per deel uit elkaar geschroefd:
Delen van de zijbekleding van de kofferruimte:
Manueel ‘overriden’ van het dakmechanisme, aangezien in het mijne geen spoor van leven meer zat… De centrale motorsteun (die zich in de omlijsting van de achterruit bevindt) was op twee plaatsen gebroken en dat is terminaal voor een Pluriël-dak. De kabels die door het centrale tandwiel moeten, gaan zo overschieten en zichzelf ahw afslijten, waardoor ook die schade oplopen en vervangen dienen te worden. Er zit niet anders op dan de hele cassette (dak + achterruit) te demonteren en te vervangen!
Vervangdak in de eerste installatiefase met m’n vader als hulpje Let vooral niet op de gigantische scheur in de stof van het vervangdak; later is het stoffen gedeelte van mijn oude kap overgezet. Enkel het (perfect werkende) mechanisme en de ongeschonden achterruit van het vervangdak is behouden.
Na het dakmechanisme van de vervangkap gecentreerd te hebben (een tijdrovend werkje), kunnen de elektronica getest worden—> geen problemen! Vervolgens de stof van mijn ‘oude’ dak overgezet; looking good…
... tada!!!
De hele klus heeft uiteindelijk iets meer dan 4 uur in beslag genomen, wat naar Pluriël-normen zeker vlot te noemen is!
Zijn tarieven zijn scherp, zelfs als de hele cassette moet vervangen worden (hoewel dit volgens hem meestal niet het geval is). Er zit ook een jaar garantie op de stukken en het werk. Ik moet eerlijkheidshalve wel bekennen dat ik er gebruik van moet maken: één van de klemmetjes die het dak bijeenhouden wanneer het over de achterruit is gevouwen wil in volledig geopende stand (dus over de achterruit) niet meer lossen, waardoor de linkerkant van het dak scheef trekt; zolang ik het dak echter gebruik tot de laatste stand zonder het over de ruit te laten glijden, werkt het perfect. Intussen is een nieuwe afspraak gemaakt om dat onderdeel nog te vervangen, waarna alle dak-kopzorgen eindelijk van de baan zullen zijn. Ik hoop dat ik mede-Pluriellers hiermee geholpen heb!
@Escher:Zijn deze bijbehorende foto’s nog voorradig?
Totaal aantal Berichten: 9366
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Plofferdeplof schreef:Vraagje van mij naar aanleiding van je relaas; is dat motortje simpel te vervangen?
De reden dat ik het vraag is, mijn dak sluit en opent wel, in fases, maar ik krijg het niet geinitialiseerd.
Zou vervanging van het motortje dit wel kunnen realiseren?
Vervanging van het motortje gaat jouw probleem niet oplossen.
Het feit dat het tandwieltje slipt op de kabels, het ratelen, geeft aan dat het motortje sterk genoeg is, maar dat het schuiven van het dak niet soepel genoeg gaat.
Dus het bewegen van de kabels in de geleidebuizen van de achterruit en de interslides in de geleiderails op de dakbogen.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 238
Geregistreerd: 13-10-2005
- C4 (2004-heden) 5-deurs
- C3 Pluriel 1.6 SensoDrive
@ Plofferdeplof: Bedankt voor je reactie. Tja, dan ben ik toch bang dat het wat meer gaat kosten dan wat ik in gedachten had. Nou ja, zoals gezegd: ik kijk komend voorjaar wel weer verder. Misschien dient zich ondertussen wel iemand aan met goede tweedehands onderdelen ter overname ..
Echtpaar op foto: wij in ‘82 op een Snoek, onze trouwauto (19-GT-57)
De Pluriel van mijn moeder heeft wat kuren. Hij staat nu bij Bart Ebben en die kunnen zo 123 niet zien wat er aan de hand is en hebben het er over om nog een uur of 4 (400/500 euro….) te besteden om verder te zoeken. Tja, daar twijfel ik dus een beetje over. Niet dat ze daar in Malden geen goed werk doen maar een investering van 500 euro om te weten dat we nog tig euro moeten gaan besteden is me een te groot risico.
Wat hij doet: het dak gaat tot in de eerste stand open, stopt dan. Als het contact uit en weer aan wordt gezet kan het dak weer dicht. Het is begonnen toen mijn moeder van de snelweg kwam en het dak ineens tot halverwege open ging en niet meer dicht.
Nou ben ik zelf redelijk handig maar heb te weinig kennis om “even” de boel open te schroeven en het probleem te onderzoeken. Zijn er mensen hier die een idee hebben waar dit probleem zit en hoe het te verhelpen is? Helemaal geweldig zou het zijn als er iemand mee zou willen schroeven om deze Pluriel op de weg te houden. Moeders is er jaren geleden verliefd op geworden en dit is eigenlijk “haar auto”. Als ze deze weg zou doen wil ze weer een Pluriel dus ik denk dat repareren handiger is dan de reparatie en meer als inruil verschil te moeten slikken om een andere te kopen die misschien hetzelfde probleem gaat krijgen…
Alvast bedankt voor het meedenken!
Joost
Kei veel groeten!
Joost
Nu: Jaguar XF Sportbrake, C5 Break Carlsson 2004 aka “Sic”, Land Rover Series IIa 88 STAWAG 1971 en BMW R1200C 1998
Ooit: BX, Xantia, C5, C8 en daarbij alles gereden sinds de DS van mijn ouders
“Beheerder” van een C3 Pluriel en een 110 Td5 Defender
Totaal aantal Berichten: 9366
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Dit probleem kende ik nog niet, een spontaan openend en niet meer te sluiten dak!
Ik zou beginnen met het opnieuw initialiseren van het dak, is dat al gedaan?
Dus eerst volgens de regeltjes der kunst de accu los en weer vast, daarna de initialisatieprocedure.
Functioneerde het dak overigens hiervoor helemaal probleemloos?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Goed he! Weer een undocumented feature gedocumenteerd
Voor zover ik begrepen heb deed het dak het hiervoor altijd prima. Ik rijd niet zoveel in de Pluriel maar de keren dat ik er in zat en het dak ging open dan was dat zonder al te veel problemen. Wel wat gekraak maar niet zoveel dat ik me daar zorgen over maakte.
Verder viel me vorige week wel op dat de plaat met de pin waar de achterklep zich sluit los zat. Geen idee wat er allemaal wel en niet in de auto aan elkaar verbonden zit maar ik zeg het er maar even bij.
Moeders gaat haar auto vanmiddag ophalen en dan zal ik eens kijken wat hij nou precies wel en niet doet. Niet dat ik verwacht dat ze bij Bart Ebben het dak niet opnieuw geïnitialiseerd hebben maar wat is precies de procedure?
Kei veel groeten!
Joost
Nu: Jaguar XF Sportbrake, C5 Break Carlsson 2004 aka “Sic”, Land Rover Series IIa 88 STAWAG 1971 en BMW R1200C 1998
Ooit: BX, Xantia, C5, C8 en daarbij alles gereden sinds de DS van mijn ouders
“Beheerder” van een C3 Pluriel en een 110 Td5 Defender
Totaal aantal Berichten: 9366
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
U vraagt, wij draaien!
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Tanx!
Kei veel groeten!
Joost
Nu: Jaguar XF Sportbrake, C5 Break Carlsson 2004 aka “Sic”, Land Rover Series IIa 88 STAWAG 1971 en BMW R1200C 1998
Ooit: BX, Xantia, C5, C8 en daarbij alles gereden sinds de DS van mijn ouders
“Beheerder” van een C3 Pluriel en een 110 Td5 Defender
René Jongejan schreef:U vraagt, wij draaien!
Hoe krijg je dit normaal leesbaar?:roll:
GRMBL. Moeders vertelde dat ze bij haar eerste rit “omhoog” keek en de schakelaar van het dak los zag hangen. Even gekeken gisteren avond blijkt dat een van de twee klemmen gewoon is afgebroken. Fijn joh, als een “professional” er naar kijkt.
Gelukkig is een andere (echte) professional bereid om met mij mee te gaan zoeken naar het probleem.
René, heb jij toevallig wat schema’s (elektrisch en exploded views) van het dakje? Dan kan ik mijn hulp alvast gaan voorbereiden op wat hij allemaal tegen kan gaan komen
Kei veel groeten!
Joost
Nu: Jaguar XF Sportbrake, C5 Break Carlsson 2004 aka “Sic”, Land Rover Series IIa 88 STAWAG 1971 en BMW R1200C 1998
Ooit: BX, Xantia, C5, C8 en daarbij alles gereden sinds de DS van mijn ouders
“Beheerder” van een C3 Pluriel en een 110 Td5 Defender
Totaal aantal Berichten: 9366
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Joost
Heb je al een account op service.citroen.com?
Daar zijn alle onderdelen in exploded views te vinden.
Voor de rest, zie PM.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Nope, die kende ik nog niet. Zag dat er ook een NL-NL versie is. Jippie! Mijn Francais is niezogoednie
Kei veel groeten!
Joost
Nu: Jaguar XF Sportbrake, C5 Break Carlsson 2004 aka “Sic”, Land Rover Series IIa 88 STAWAG 1971 en BMW R1200C 1998
Ooit: BX, Xantia, C5, C8 en daarbij alles gereden sinds de DS van mijn ouders
“Beheerder” van een C3 Pluriel en een 110 Td5 Defender
Totaal aantal Berichten: 238
Geregistreerd: 13-10-2005
- C4 (2004-heden) 5-deurs
- C3 Pluriel 1.6 SensoDrive
Ik zag, dat je daar als particulier niet op kan. Is daar een oplossing voor? Ik heb wel een bedrijf als klusjesman, waarmee ik met mijn redelijke autotechnische kennis (ik onderhoud al sinds jaar en dag al mijn auto’s zelf) ook wel eens probleempjes oplos. Misschien is daar toch een mogelijkheid, ondanks dat een dergelijke optie niet wordt aangegeven bij het aanmelden?
En ook aangezien er geen Haynes Manuel van de Pluriël is (schaf ik eigenlijk altijd aan als ik een andere auto koop) lijkt me een account op deze site sowieso wel erg handig.
Echtpaar op foto: wij in ‘82 op een Snoek, onze trouwauto (19-GT-57)