1 van de 10
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
BNIX in de polder, nieuw hart?
Thym#99
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 63
Geregistreerd: 09-10-2016

- BX 14 Basis
Gepost: 10 oktober 2016 07:14 PM

Goedenavond heren Smile (en dames ook natuurlijk!)

Hier meld zich een nieuw lid op dit forum! Mijn naam is Thym Jongejan, 17 jaar jong, zoon van René, die hier ook op het forum zit. Hoogstwaarschijnlijk ben ik ook besmet met het welbekende Citroën-virus. Zo heb ik op mijn 11de leren rijden in een LN en ben in het bezit geweest van een AX 1.1 3-deurs gestript tot crossauto. Techniek is waar mijn interesse ligt, zo werk ik al sinds m’n 12de op zaterdag in de garage van een oom van mij en geniet ik daar natuurlijk in volle teugen van.
Nu heb ik ruim 4 maanden mijn autorijbewijs en begint de “drang” naar een eerste auto wel erg te jeuken. Zo heb ik al vele auto’s bestudeerd en afgestreept, waaronder, Renault Clio, Peugeot 106/205/309, en vele Japanners. En zo komt de Citrofiel toch in mij bovendrijven. Een AX en Saxo vind ik alleen aantrekkelijk in sportievere versies. Zo vind ik een standaard Saxo te “gewoon” en een AX bied mij iets te weinig comfort, ookal vind ik het leuke auto’s. Mijn vader is in het bezit geweest van een XM Break en is nu in het bezit van een CX TRD turbo, door deze auto’s heb ik een soort van sterk genot voor hydrauliek vering ontwikkeld. En zou er nou nog een Citroën zijn met deze heerlijke vering?? Gelukkig wel, een BX natuurlijk! Dit vind ik qua uiterlijk en techniek erg leuke aantrekkelijke auto’s. Weer zo’n lekker eigenzinnig ontwerp van Citroën, heerlijk vind ik dat. Nu ben ik sinds een aantal dagen aan het zoeken naar een geschikt exemplaar, eerst neigde ik naar een 1.4i serie 3. Maar na verder nadenken leek mij die ietwat “underpowered”. Elke 1.6 injectie serie 2/3 spreekt mij aan, helemaal de wat luxere met elektrische ramen en c.v. Maar een 1.9 GTI vind ik toch wel het gaafste, vermogen met comfort is een uitstekende combinatie.

Nu zou ik jullie graag willen vragen om enig advies voor een BX, wat zijn bijv. aandachtspunten, heeft een bepaald model een “zwakte” of misschien zelf een tip naar een goede koop gevonden op het internet.

Nu heb ik zelf al een 1.9 GTi uit ‘88 met wat werk gevonden voor een acceptabele prijs.
http://ww3.autoscout24.nl/classified/280699072?asrc=st|as

en hier op het forum staat ook nog een 1.6 Progress uit ‘91.

Dat is het dan zo’n beetje voor nu.

Groetjes, Thym!

“4 doors for more horse”
“Zonder smering, loopt alles naar de tering Laughing

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 10 oktober 2016 07:23 PM
  [ # 1 ]

Welkom jongeman! Wink

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Prowl
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 763
Geregistreerd: 11-09-2010

- CX Break 2500 D Super
- BX 16TRS
- BX Sport
- Dyane 6
- BX BX GTi 16 Soupapes
Gepost: 10 oktober 2016 07:33 PM
  [ # 2 ]

Kentekenstatus: Gedemonteerd

Die was is zeer slechte staat heb ik van iemand gehoord die er naar is wezen kijken

Ik heb nog een mooie 16trs uit 1984 te koop Wink

Ex: (tel kwijt) Xantia & BX & CX - divers Japans spul - Volvo 440 en een slOpel Astra….

Profiel  
 
verkuilm
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2063
Geregistreerd: 05-12-2004

Gepost: 10 oktober 2016 09:05 PM
  [ # 3 ]

GTI echt fijne auto, meerdere van gehad. Betrouwbaar ook. Alleen olie verbruik hadden ze soms.
Maar GTI zo langzamerhand wel zeldzaam en dus fors duurder dan een 14.
Hangt dus sterk van je budget af. GTI rijdt echt wel duurder dan een 14.
14 rijdt ook prima en lekker taai!

Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

Profiel  
 
Basfeijen
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 601
Geregistreerd: 16-03-2011

Gepost: 10 oktober 2016 09:09 PM
  [ # 4 ]

Welkom! Als je het verbruik van 1 op 10 (of daaronder) kunt veroorloven, dan rijdt zo’n BX GTi heerlijk ja!

doei

Profiel  
 
Gepost: 11 oktober 2016 11:37 AM
  [ # 5 ]

Welkom! Je kunt een rondje karren in mijn 1900 TRS break van 1985, als je wilt weten hoe dat is. Ben regelmatig in de polder. Het is geen fraai exemplaar (ook niet te koop haha), maar het geeft je een idee.

Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 11 oktober 2016 12:02 PM
  [ # 6 ]

Tijdens een eventuele proefrit dient wel 1 van zijn coaches, waaronder moi, op de bijrijderstoel plaats te nemen. Wink

It needs “2 to drive”.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Basfeijen
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 601
Geregistreerd: 16-03-2011

Gepost: 11 oktober 2016 12:16 PM
  [ # 7 ]

Dan bied ik mijn GTi ook aan voor een proefritje Smile is er een uit 1987, een vuile GTi, stortkoker GTi, hoe je het ook wilt noemen!
Ik woon in Schagen, dus dat kun je desnoods fietsen (met je vader achterop).

doei

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 11 oktober 2016 12:17 PM
  [ # 8 ]

Dan stap ik wel achterop de Suzuki TSX! Laughing

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Thym#99
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 63
Geregistreerd: 09-10-2016

- BX 14 Basis
Gepost: 11 oktober 2016 12:23 PM
  [ # 9 ]

Klinkt geweldig! Kan ik mooi een vergelijking maken.

“4 doors for more horse”
“Zonder smering, loopt alles naar de tering Laughing

Profiel  
 
Gepost: 11 oktober 2016 12:47 PM
  [ # 10 ]

Geen probleem René, het is alleen de vraag of je in mijn BX gezien wilt worden hahaha. Enfin, jullie mogen je altijd bedenken natuurlijk… Overigens zijn beide aangeboden proefritBX-en van de dorstige soort.

Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’

Profiel  
 
Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 11 oktober 2016 04:36 PM
  [ # 11 ]

Welkom! Ken je de aankooptips al? Inmiddels wel een beetje gedateerd, vooral het puntje ‘roest’ is nu wel wat uitgebreider. Maar toen ik op mijn 18e op zoek was naar een BX had ik dit lijstje in mijn kontzak bij me, ideaal!

Succes met je zoektocht!

https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/178161

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  
 
havista
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 11-10-2016

Gepost: 12 oktober 2016 06:47 PM
  [ # 12 ]

Ik heb nog een BX 19 TRS 44-srs-2 in de kleur Gris Renard te koop uit eind 1986
Een echt mooi exemplaar met 40.500 originele kilometers.
Je mag vrijblijvend een proefritje maken in Renkum.

Profiel  
 
pascalvm
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 06-11-2008

- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
Gepost: 12 oktober 2016 09:37 PM
  [ # 13 ]

Hoi Thym,

Welkom hier!

BXen zijn geweldige auto`s, ik heb er zelf een aantal “versleten” en heb nu een `84er 16trs en een `90er GTi.
Als je een beetje handig bent zijn ze ook nog behoorlijk betaalbaar; onderdelen zijn meestal niet echt duur alleen soms wat lastig verkrijgbaar en er kan ook flink verschil in zitten. Een achterwiellager voor een “normale” BX kost iets van 30 / 40 euro, voor een BX met ABS 150…

Het grootste probleem wat ik tegenwoordig zie is toch wel roest;
En dat kan overal zitten…
Belangrijk punt om even goed te checken als je een BX koopt, roest kan overal zitten maar vooral rondom het subframe achter kan het een flinke (lastige en dure) klus worden om het te verhelpen.
Ook de binnenzijde van de dorpels (vooral bij het subframe) even goed bevoelen; want juist de plekken die je niet ziet kunnen soms flink rot zijn.

dagelijkse diesel: BX TGD Break, de GTI, winterklassieker: BX 16 TRS, zomerklassieker: DSuper

Profiel  
 
Thym#99
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 63
Geregistreerd: 09-10-2016

- BX 14 Basis
Gepost: 12 oktober 2016 11:33 PM
  [ # 14 ]
Timo1990 schreef:

Welkom! Ken je de aankooptips al? Inmiddels wel een beetje gedateerd, vooral het puntje ‘roest’ is nu wel wat uitgebreider. Maar toen ik op mijn 18e op zoek was naar een BX had ik dit lijstje in mijn kontzak bij me, ideaal!

Succes met je zoektocht!

https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/178161

Bedankt Timo! Mooi lijstje, die gaat bij mij ook zeker mee in de broekzak. En Pascal, aan de handigheid zal het vast niet liggen, hopen dat de roestgoden maar al te gul mogen zijn tijdens deze speurtocht Smile

 

“4 doors for more horse”
“Zonder smering, loopt alles naar de tering Laughing

Profiel  
 
Gepost: 13 oktober 2016 12:49 PM
  [ # 15 ]

Op de Citroën marktplaats op facebook en bij de BX Club (ook op FB) komen veel potentiële ‘eerste BX-en’ voorbij… Er staat nu weer een witte 1.4 op, bijvoorbeeld.

Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’

Profiel  
 
 
1 van de 10
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook