Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
EW schreef:En vanwege het comfort ga je dus voor een C5 en niet voor een klein autootje.
Een diesel heeft als grootste nadeel dat het nog maar heel onzeker is hoe lang je nog de steden in mag:
Parijs mag je al decennia niet in met een gastank…....
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 43324
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Klopt niets van Jan.. In heel Frankrijk mag je overal lpg rijden en tanken. Sterker nog, rijd je op gas dan is je Carte Grise gratis! Fabrieksaf lpg wordt door alle Franse constructeurs aangeboden en als je op gas rijd krijg je voorrang op een parkeervergunning in Parijs..
Ander punt: Duitse steden overwegen een totaal verbod voor diesels in te voeren, daar is nu een hevige discussie over. Parijs wil over een aantal jaar ook helemaal dieselvrij zijn.
O ja: met mijn 50l lpg tank kan ik 420 km rijden voor het op is..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
JanSr: Apert onjuist, er geen algemeen toegangsverbod voor LPG (GPL) in Parijs, en zeker niet sinds decennia. ( Zelfs als je dat in een ver verleden bent tegen gekomen)
Parijs: In Frankrijk is de veiligheidsklep op een gastank pas in 2001 verplicht gesteld, daarvoor mocht je dus met een LPG auto alleen in een ondergrondse garage als je zo’n klep had, en dat was niet te controleren dus werd het vaak gewoon verboden. Tegenwoordig mag je niet eens meer rijden met een oude LPG installatie zonder een overdrukklep. Daarnaast worden LPG auto’s in Frankrijk als “schoon” gezien en zij ze dus expliciet welkom in de stad. Het kan voorkomen dat je in een parking nog een schildje “GPL sans soupape interdit” tegenkomt, dat is dus echt oud. Als het een publieke parking is kun je dat negeren, er is geen algemeen verbod meer. Bij een prive parking zou je dat officieel moeten navragen want het is het recht van de eigenaar niet iedereen toe te staan. Bij een publieke parking uitgebaat door een ondernemer blijft dat een publieke parking.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Toen ik nog niet grijs was overwoog ik om LPG in mijn dagelijkse DSuper5 te zetten.
Een vriend met een gas-DS waarschuwde mij dat hij Parijs niet in kwam vanwege “ontploffingsgevaar” van zijn auto.
Het kan heel goed zijn dat men daar op is teruggekomen. Aperte onzin was het dus niet.
En 420 km met een 50 liter gastank? Hoeveel gas komt daar uit? 40 liter? Dus beter dan 1:10? Misschien haalbaar als je achter een vrachtauto blijft hangen? Ik meen gehoord te hebben dat jij altijd plankgas rijdt. Leg uit, want ik begrijp het niet.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 17405
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
In Frankrijk is de toegang tot ondergrondse parkeergarages verboden voor auto’s met LPG en dat inderdaad al heel lang. Misschien heeft die kennis dat bedoeld.
Gelukkig weet de topicstarter inmiddels dat er een tank van 37 liter in de uitsparing voor het reservewiel past en bij een iets verhoogde laadvloer zelfs een van 50 liter. Om die informatie was het hem te doen .
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Die 37 is netto bij een Vialle installatie.
Totaal aantal Berichten: 43324
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
JanSr schreef:
En 420 km met een 50 liter gastank? Hoeveel gas komt daar uit? 40 liter? Dus beter dan 1:10? Misschien haalbaar als je achter een vrachtauto blijft hangen? Ik meen gehoord te hebben dat jij altijd plankgas rijdt.
Er zit een 66 liter tank in dat ding waar ik mee ga tanken na 420 km. Dat zijn inderdaad 420 vlotte kilometers want ik hou van opschieten. Na 420 km gaat er meestal rond de 50 liter lpg in. Dat is niet slecht voor een auto van 1500 kg met een 2,5 liter motor met 170pk en permanente 4 wiel aandrijving vind ik zelf. Maar dat staat los van de discussie.
Even inhaken op EW zijn 37 liter effectief tank: EW heeft een tank met een ingebouwde pomp. Bij de nieuwere installaties is die pomp er vaak niet en past er een iets grotere tank.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
RensKorevaar schreef:In Frankrijk is de toegang tot ondergrondse parkeergarages verboden voor auto’s met LPG en dat inderdaad al heel lang. Misschien heeft die kennis dat bedoeld.
.
Dat is inderdaad lang geleden en blijft een hardnekkig mistverstand.
Kijk eens hier: ja allemaal in het frans
http://gpl.paris/index.php/dossier-gpl/parking-et-stationnement/
http://news.autoplus.fr/GPL-CFBP-soupape-parking-stationnement-1218695.html
en hier uit de faq van de CFBP ( de franse lobby club voor LPG).
L’accès des parkings souterrains est-il interdit ?
L’accès des parkings souterrains ouverts au public est autorisé aux véhicules GPL équipés d’une soupape de sécurité, soupape obligatoire depuis 2001. Ainsi, il n’y a aucune restriction d’accès pour tous les véhicules récents fonctionnant au GPL.
Concernant les parkings privés (résidences, bureaux), aucune restriction n’est prévue réglementairement. Les limitations d’accès sont laissées à l’appréciation de l’exploitant ou des propriétaires. La demande de levée d’interdiction d’accès est généralement acceptée par la copropriété. (voir accès parking souterrain et affichage).
Ze hebben dus zelfs borden gemaakt met “welkom LPG” .
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 27934
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
waterman schreef:Zoals ik al schreef, d’r zit een 66 liter tank in dat ding waar ik mee ga tanken na 420 km. Dat zijn inderdaad 420 vlotte kilometers want ik hou van opschieten. Na 420 km gaat er meestal rond de 50 liter lpg in. Dat is niet slecht voor een auto van 1500 kg met een 2,5 liter motor met 170pk en permanente 4 wiel aandrijving vind ik zelf. Maar dat staat los van de discussie.
Dat is zeker netjes, ik doe met een 1.6je 1 op 11. Dat is 80 a 90% snelweg.
Wel een stuk lichter, dus de MRB is wel lekker laag.
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Ik mijn C5 berline heb ik een 62l tank gebouwd. Ik heb dan een bobbel van ca 2cm, daar heb ik geen last van.Ik kwam dan op de 1350 kg uit, belastingtechnisch interessant natuurlijk.
Als ik ga rekenen is lpg ook de goedkope optie, al mis ik wel het koppel van een diesel. Nog een nadeel, dat reservewiel…
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Totaal onbelangrijk: met mijn C5, 2 liter EW10A, 1:12 op LPG, soms 1:11.
Daar kan geen diesel tegenop!
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
En dat soort cijfers haal ik ook in het algemeen.
En dan is omslag lpg/diesel niet-bestaand.
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006
- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
JanSr schreef:Je mist mijn punt: Ik ga niet voor de goedkoopste, maar voor het rijcomfort.
Ik heb genoeg 2 liter benzine gereden om te weten wat er onder het gaspedaal zit en wat niet.
Niet vermogen maar koppel, vooral bij lage toeren geeft comfort.
En 1 x per 800 km tanken.
en 100% bagageruimte
Ik vind dat je nogal een oneerlijk vergelijk maakt. Een V6 op LPG zonder vermorgensverlies (LPi) vind ik toch echt een fijnere auto dan een zo’n stinkdiesel. Daarbij hebben die diesels over het algemeen veel kilometers gedraaid. Tel je daarbij het risico op grote onderhoudskosten er nog bij op dan komt er bij mij zeker geen diesel in.
Kost een koppeling van een normale 2 liter waarschijnlijk EUR 800,- ben je bij een diesel al vaak het dubbele kwijt ivm het 2 massavliegwiel. Dan heb ik het nog niet over het risico van kapotte Hogedrukpompen, kapotte verstuivers roetfilters etc etc.
Je hebt wel gelijk dat met een V6 1 op 8 vrijwel niet haalbaar is. mijn verbruik zit altijd op 1 op 7.5 en dan maakt het niet uit of je plankgas of rustig toert.
Maar een 2 liter is 1 op 11 echter wel haalbaar. Met een gasprijs van nog geen 0.50 cent per liter ben je dus oook nog eens stukken voordeliger uit qua brandstofkosten.
Ik vind je pleidooi om dus een diesel te kopen weinig hout snijden. Gewoon een lekkere bom van 50 liter erin en de vloer een klein beetje ophogen. Bij een Berline merk je het hoogteverschil nauwelijks. Ook met de bank plat blijft er zat ruimte over.
Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Zo zie je maar weer, de ene vindt dit belangrijk, de ander iets anders.
En verder: Een regulier onderhouden HDi van Peugeot of Citroen rookt niet en stinkt niet.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006
- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
JanSr schreef:Zo zie je maar weer, de ene vindt dit belangrijk, de ander iets anders.
En verder: Een regulier onderhouden HDi van Peugeot of Citroen rookt niet en stinkt niet.
De 2.0 Hdi is inderdaad goed, de 1.6Hdi van de eerste generatie is echter een heel ander verhaal. Die lopen bij bosjes stuk. Ook bij goed onderhoud. Had PSA een naam hoog te houden met prima diesels, hebben ze met deze motor die goede naam in een keer te grabbel gegooid.
Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?