Goedenavond heren (en dames ook natuurlijk!)
Hier meld zich een nieuw lid op dit forum! Mijn naam is Thym Jongejan, 17 jaar jong, zoon van René, die hier ook op het forum zit. Hoogstwaarschijnlijk ben ik ook besmet met het welbekende Citroën-virus. Zo heb ik op mijn 11de leren rijden in een LN en ben in het bezit geweest van een AX 1.1 3-deurs gestript tot crossauto. Techniek is waar mijn interesse ligt, zo werk ik al sinds m’n 12de op zaterdag in de garage van een oom van mij en geniet ik daar natuurlijk in volle teugen van.
Nu heb ik ruim 4 maanden mijn autorijbewijs en begint de “drang” naar een eerste auto wel erg te jeuken. Zo heb ik al vele auto’s bestudeerd en afgestreept, waaronder, Renault Clio, Peugeot 106/205/309, en vele Japanners. En zo komt de Citrofiel toch in mij bovendrijven. Een AX en Saxo vind ik alleen aantrekkelijk in sportievere versies. Zo vind ik een standaard Saxo te “gewoon” en een AX bied mij iets te weinig comfort, ookal vind ik het leuke auto’s. Mijn vader is in het bezit geweest van een XM Break en is nu in het bezit van een CX TRD turbo, door deze auto’s heb ik een soort van sterk genot voor hydrauliek vering ontwikkeld. En zou er nou nog een Citroën zijn met deze heerlijke vering?? Gelukkig wel, een BX natuurlijk! Dit vind ik qua uiterlijk en techniek erg leuke aantrekkelijke auto’s. Weer zo’n lekker eigenzinnig ontwerp van Citroën, heerlijk vind ik dat. Nu ben ik sinds een aantal dagen aan het zoeken naar een geschikt exemplaar, eerst neigde ik naar een 1.4i serie 3. Maar na verder nadenken leek mij die ietwat “underpowered”. Elke 1.6 injectie serie 2/3 spreekt mij aan, helemaal de wat luxere met elektrische ramen en c.v. Maar een 1.9 GTI vind ik toch wel het gaafste, vermogen met comfort is een uitstekende combinatie.
Nu zou ik jullie graag willen vragen om enig advies voor een BX, wat zijn bijv. aandachtspunten, heeft een bepaald model een “zwakte” of misschien zelf een tip naar een goede koop gevonden op het internet.
Nu heb ik zelf al een 1.9 GTi uit ‘88 met wat werk gevonden voor een acceptabele prijs.
http://ww3.autoscout24.nl/classified/280699072?asrc=st|as
en hier op het forum staat ook nog een 1.6 Progress uit ‘91.
Dat is het dan zo’n beetje voor nu.
Groetjes, Thym!
“4 doors for more horse”
“Zonder smering, loopt alles naar de tering ”
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Welkom jongeman!
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 763
Geregistreerd: 11-09-2010
- CX Break 2500 D Super
- BX 16TRS
- BX Sport
- Dyane 6
- BX BX GTi 16 Soupapes
Kentekenstatus: Gedemonteerd
Die was is zeer slechte staat heb ik van iemand gehoord die er naar is wezen kijken
Ik heb nog een mooie 16trs uit 1984 te koop
Ex: (tel kwijt) Xantia & BX & CX - divers Japans spul - Volvo 440 en een slOpel Astra….
GTI echt fijne auto, meerdere van gehad. Betrouwbaar ook. Alleen olie verbruik hadden ze soms.
Maar GTI zo langzamerhand wel zeldzaam en dus fors duurder dan een 14.
Hangt dus sterk van je budget af. GTI rijdt echt wel duurder dan een 14.
14 rijdt ook prima en lekker taai!
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Welkom! Als je het verbruik van 1 op 10 (of daaronder) kunt veroorloven, dan rijdt zo’n BX GTi heerlijk ja!
Totaal aantal Berichten: 848
Geregistreerd: 11-11-2006
- AX 1.1i TGE (verkocht)
- CX 2400 super familiale (verkocht: is fusiepproject)
- BX 16 TGI Progress (exit: krijgt donorschap)
- C4 (2004-heden) 1.2 Pure Tech
- BX 1.9 TRS Break (in ruste bij de snoekfabriek)
- AX 1.1I Mistral
Welkom! Je kunt een rondje karren in mijn 1900 TRS break van 1985, als je wilt weten hoe dat is. Ben regelmatig in de polder. Het is geen fraai exemplaar (ook niet te koop haha), maar het geeft je een idee.
Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Tijdens een eventuele proefrit dient wel 1 van zijn coaches, waaronder moi, op de bijrijderstoel plaats te nemen.
It needs “2 to drive”.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Dan bied ik mijn GTi ook aan voor een proefritje is er een uit 1987, een vuile GTi, stortkoker GTi, hoe je het ook wilt noemen!
Ik woon in Schagen, dus dat kun je desnoods fietsen (met je vader achterop).
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Dan stap ik wel achterop de Suzuki TSX!
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Klinkt geweldig! Kan ik mooi een vergelijking maken.
“4 doors for more horse”
“Zonder smering, loopt alles naar de tering ”
Totaal aantal Berichten: 848
Geregistreerd: 11-11-2006
- AX 1.1i TGE (verkocht)
- CX 2400 super familiale (verkocht: is fusiepproject)
- BX 16 TGI Progress (exit: krijgt donorschap)
- C4 (2004-heden) 1.2 Pure Tech
- BX 1.9 TRS Break (in ruste bij de snoekfabriek)
- AX 1.1I Mistral
Geen probleem René, het is alleen de vraag of je in mijn BX gezien wilt worden hahaha. Enfin, jullie mogen je altijd bedenken natuurlijk… Overigens zijn beide aangeboden proefritBX-en van de dorstige soort.
Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Welkom! Ken je de aankooptips al? Inmiddels wel een beetje gedateerd, vooral het puntje ‘roest’ is nu wel wat uitgebreider. Maar toen ik op mijn 18e op zoek was naar een BX had ik dit lijstje in mijn kontzak bij me, ideaal!
Succes met je zoektocht!
https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/178161
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Ik heb nog een BX 19 TRS 44-srs-2 in de kleur Gris Renard te koop uit eind 1986
Een echt mooi exemplaar met 40.500 originele kilometers.
Je mag vrijblijvend een proefritje maken in Renkum.
Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 06-11-2008
- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
Hoi Thym,
Welkom hier!
BXen zijn geweldige auto`s, ik heb er zelf een aantal “versleten” en heb nu een `84er 16trs en een `90er GTi.
Als je een beetje handig bent zijn ze ook nog behoorlijk betaalbaar; onderdelen zijn meestal niet echt duur alleen soms wat lastig verkrijgbaar en er kan ook flink verschil in zitten. Een achterwiellager voor een “normale” BX kost iets van 30 / 40 euro, voor een BX met ABS 150…
Het grootste probleem wat ik tegenwoordig zie is toch wel roest;
En dat kan overal zitten…
Belangrijk punt om even goed te checken als je een BX koopt, roest kan overal zitten maar vooral rondom het subframe achter kan het een flinke (lastige en dure) klus worden om het te verhelpen.
Ook de binnenzijde van de dorpels (vooral bij het subframe) even goed bevoelen; want juist de plekken die je niet ziet kunnen soms flink rot zijn.
Timo1990 schreef:Welkom! Ken je de aankooptips al? Inmiddels wel een beetje gedateerd, vooral het puntje ‘roest’ is nu wel wat uitgebreider. Maar toen ik op mijn 18e op zoek was naar een BX had ik dit lijstje in mijn kontzak bij me, ideaal!
Succes met je zoektocht!
Bedankt Timo! Mooi lijstje, die gaat bij mij ook zeker mee in de broekzak. En Pascal, aan de handigheid zal het vast niet liggen, hopen dat de roestgoden maar al te gul mogen zijn tijdens deze speurtocht
“4 doors for more horse”
“Zonder smering, loopt alles naar de tering ”
Totaal aantal Berichten: 848
Geregistreerd: 11-11-2006
- AX 1.1i TGE (verkocht)
- CX 2400 super familiale (verkocht: is fusiepproject)
- BX 16 TGI Progress (exit: krijgt donorschap)
- C4 (2004-heden) 1.2 Pure Tech
- BX 1.9 TRS Break (in ruste bij de snoekfabriek)
- AX 1.1I Mistral
Op de Citroën marktplaats op facebook en bij de BX Club (ook op FB) komen veel potentiële ‘eerste BX-en’ voorbij… Er staat nu weer een witte 1.4 op, bijvoorbeeld.
Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’