1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Weer terug in een XM en gelijk een paar vragen
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 10 oktober 2016 09:33 PM

Na een tijdje weggeweest te zijn van het forum en een tijdje een leasehok te hebben gereden werd het weer tijd om weer “normaal” te doen. (aldus mijn omgeving) En dus kocht ik een C5 toen ik aan een nieuwe baan begon. Eigenlijk gewoon omdat ik de juiste XM zo snel niet kon vinden. Dit duurde om precies te zijn 4 maanden en 4 dagen, en toen kwam deze dame voorbij!

De dame in kwestie is Duitse import met een 2.5 TD uit ‘98, naar mijn idee full-options dus met o.a. stoel- en bankverwarming, alles elektrisch, climatecontrol, cruisecontrol, half leer/half suède, 13e ruit, enzovoorts. Maarrrr… wat is het eigenlijk voor uitvoering? Ik zie het nergens staan.

Verder werkt de cruisecontrol niet. Heeft iemand heel toevallig tips en trucs?

Alvast bedankt!

Afbeelding Bijlagen
20161010_161057_800x450.jpg20161010_181607_800x450.jpg20161010_181623_800x450.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
Grootj
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 61
Geregistreerd: 12-09-2005

- LN/LNA 1.1 Cannelle
- C5 2.0-16v Exclusive Aut
Gepost: 11 oktober 2016 09:51 AM
  [ # 1 ]

Mooie auto hoor!

Volgens mij is dit een duitse Pallas versie, dat is de duitse benaming voor een exclusive. CC-storing kan vele oorzaken hebben, heb je de auto al uitgelezen met een Lexia?

edit mod: hier een vraag? hier een antwoord!

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 11 oktober 2016 09:53 AM
  [ # 2 ]

Gefeliciteerd! Wel veel moed voor nodig, onderdelen wordt nijpend.
Ter lering ende vermaak: https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/215205.

Uiteindelijk bleken de luchtbellen in de kachel toch echt wel de koppakking te zijn. Het gebruikelijke euvel bij Duitse import. XM’s zijn nu eenmaal niet “Autobahnfest”.
Dus zeker met jouw 2,5TD die koppakking erg goed in de gaten houden.
Wat is de tellerstand?

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 11 oktober 2016 09:59 AM
  [ # 3 ]

Dat “XM’s niet autobahnfest” zijn zal wellicht voor enkele modellen gelden, het is zeker geen vaststaand feit wat voor alle xm’s zou gelden. Onze 16v was perfect autobahnfest gedurende 160.000 km zeer zware aftrap kilometers en voor onze ES9 XM-V6 (van 99) gold hetzelfde: 3 ton mishandeling, niets aan de hand.

De op het forum bekende Xm 2,5 TD van “Heer Anton” hield het zelfs 3 ton vol zonder enig gedoe met de kop of koppakking en werd gereglmatig vol gas richting Italië of Berlijn getrapt.

ergo: Patje, laat je niet gemaken. De ene XM is de andere niet.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17403
Geregistreerd: 15-10-2006

- CX 2400 Super
Gepost: 11 oktober 2016 10:08 AM
  [ # 4 ]

Het Duitse Wikipedia zit tussen jullie meningen in:

Mit den Dieselmotoren sind Laufleistungen von über 500.000 km möglich, konstruktionsbedingt sind sie nicht für längere Vollgasfahrten geeignet.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17403
Geregistreerd: 15-10-2006

- CX 2400 Super
Gepost: 11 oktober 2016 10:10 AM
  [ # 5 ]

Over de cruise control: de hendel kan slecht contact maken, maar meestal zijn het sensoren. Ik heb meerdere rempedaalsensoren versleten.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 11 oktober 2016 10:14 AM
  [ # 6 ]

Tsja, twee van de twee Duitse import met koppakkingproblemen. Gewoon pech, zullen we maar zeggen.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 11 oktober 2016 02:50 PM
  [ # 7 ]
RensKorevaar schreef:

Het Duitse Wikipedia zit tussen jullie meningen in:

Mit den Dieselmotoren sind Laufleistungen von über 500.000 km möglich, konstruktionsbedingt sind sie nicht für längere Vollgasfahrten geeignet.

Dank voor de aanvulling Rens.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6319
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Gepost: 11 oktober 2016 06:05 PM
  [ # 8 ]

Een van de verklaringen voor koelingsproblemen van de 2.5 is een loslatende coating van de binnenkant van het expansievaatje. Deze zou vervolgens koelkanalen verstoppen. Ik zou voor de zekerheid een nieuw vaatje monteren en je verder niet al te druk maken over mogelijk onheil. In theorie is een XM en zeker een 2.5TD een groot dreigend onheil. In mijn ervaring valt het allemaal wel mee en zijn de kosten vergelijkbaar met andere youngtimers. Een lekke koppakking of een gescheurde kop, tuurlijk het kan gebeuren, maar dan is het gewoon even slikken en weer verder. De 2.5 is de enige diesel die ik zelf nooit heb gehad, maar ik heb er wel regelmatig mee gereden en ik kan je er alleen maar mee feliciteren. Het is een fantastische motor die geweldig bij het karakter van de XM past.

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 11 oktober 2016 07:11 PM
  [ # 9 ]

Bedankt voor alle reacties en tips!

Voor wat betreft de koppakking, deze wagen heeft bij 275.000km een nieuwe kop gekregen waarbij ook de radiator, kvs-slangen, tankje en andere rubber-meuk is vervangen. Ik kan nergens iets van half-werk bespeuren. Ze heeft op dit moment 300.000km gelopen.
Verder loopt ze prachtig, geen rook en alle vloeistoffen zijn helder en fris.
Het enige dat ik kon vinden is een beetje zwetende hogedruk-koppeling op de hydropomp waardoor de dynamo ook wat vuil is. Dat moet snel aangepakt worden natuurlijk, want ook de multiriem zit daar in de buurt.
Vanochtend heb ik haar voor het eerst koud gestart (de garage had hem gisteren al naar buiten gereden voor ik kwam, jammer…) en dat was na normaal voorgloeien zonder proest of kuchen dik in orde.
Dit weekend gaat ze mee naar België, ik heb er zin in!

Profiel  
 
Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6319
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Gepost: 11 oktober 2016 07:26 PM
  [ # 10 ]

In dat geval, gaan met die banaan!

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 13 oktober 2016 08:41 PM
  [ # 11 ]

Dat gaat helemaal goed komen Lucas!

Profiel  
 
verkuilm
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2063
Geregistreerd: 05-12-2004

Gepost: 13 oktober 2016 10:41 PM
  [ # 12 ]

HD pomp van laatste model gaan altijd zweten en daarna lekken. Maar eenvoudig te fixen.
Eruit halen, weet niet of dat te doen is met een 2.5
En alle kerringen vervangen. 2 jaar geleden kon ik die kerringen gewoon bij de dealer halen.
Volgens mij 2 soorten totaal stuk of 6.
Met losse pomp eenvoudige te doen.
LET OP onder sommige boutjes een veer.

Maar snel doen idd alles gaat er anders aan.

Bij de 2.1 zat de CC links voor. Vacuum slangetjes willen wel eens lekken. Of slechte connector.

Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 14 oktober 2016 07:18 PM
  [ # 13 ]

Bedankt! De pomp is ook bij een 2.5 TD goed bereikbaar. Dit weekend gaan we eerst even België op en neer, volgend weekend maar eens aan de klus!

Afbeelding Bijlagen
20161010_182343_800x450.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
Ed P
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Gepost: 22 oktober 2016 11:22 PM
  [ # 14 ]

Als de cruise control het niet doet zijn naar mijn mening de meest voorkomende oorzaken:

- schakelaar defect (die naast je mistlamp) of niet ingedrukt ( ja lach er maar om, ik heb het eens gehad, het heeft best wel even geduurd voordat ik door had dat de schakelaar niet ingedrukt was)

- contact in het rempedaal

Profiel  
 
Ed P
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Gepost: 23 oktober 2016 11:06 AM
  [ # 15 ]
patje74 schreef:

Bedankt! De pomp is ook bij een 2.5 TD goed bereikbaar. Dit weekend gaan we eerst even België op en neer, volgend weekend maar eens aan de klus!

Hoe erg zweet de pomp, een klein beetje lhm rond de aansluiting hoeft geen probleem te zijn. De pomp demonteren is best wel een tijdrovend klusje, de multiriem moet er af en daar heb je eigenlijk een paar speciale sleuteltjes voor nodig en je kunt er slecht bij.

Komt deze Xm uit Beilen?

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook