M’n Ami 8 (‘75) start steeds moeilijker, slaat plots af bij het stoplicht (en bij het volgende blijft-ie mooi stationair lopen), loopt niet lekker, en haalt nog maar met moeite de 100. De (dubbele) carburateur is naar z’n grootje, zegt de garagist.
Aanpakken dus. Maar hoe?
Reviseren, een gereviseerde kopen (duur), een nieuwe (nog duurder), of een andere?
Ik kan natuurlijk zo’n revisiesetje kopen, maar hoe moeilijk is reviseren voor een betrekkelijke leek met twee rechterhanden? En heeft het wel zin, krijg je die nieuwe onderdeeltjes wel goed in zo’n bejaard ding? Heeft iemand tips?
Of toch een nieuwe of gereviseerde kopen? Over die nieuwe lees ik heel wisselende berichten: Chinees dus prut, maar ook prima. En dat zal voor de gereviseerden ook wel gelden. Heeft iemand wijze raad?
Een enkele carburateur is stukken goedkoper. Maar kun je zomaar een ander soort carburateur op zo’n oud motortje plakken? Ik meen van niet, maar mogelijk heeft iemand hier andere ervaringen.
Alle tips en suggesties zijn welkom!
Grote dank alvast.
ooit: Acadyane, Visa, ZX, BX 16 ‘92, 2CV6 ‘81, GS/A Pallas ‘81, XM 2.0 CT Turbo ‘94, XM 2.0i 16V SX ‘95, Saxo 1.1 SX ‘97, BX 14 RE ‘86, Ami 8 Break ‘75, AX 1.1 Spot ‘95, Xantia 1.8 16V ‘00, Saxo 1.1 ‘00
heden: 2CV6 ‘83, Xantia 1.8 16V ‘98, C3 ‘15
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Officieel moet je de zelfde carb hebben als er op zat. Die liggen zeker nog wel in het Ami magazijn. In praktijk doet elke 2CV dubbele carbu het prima. Daardoor wordt de markt veel groter.
Je kan ook je oude “reviseren”. Meestal is de gasklep as uitgelubberd en moet je daar busjes (laten) inzetten. Dat zou de boel weer goed maken.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Een gereviseerde kost je ook de kop niet:
225 eu
en hier een gebruite voor 50:
http://www.marktplaats.nl/a/auto-onderdelen/motor-en-toebehoren/m1097088727-carburateur-2cv-wat-losse-onderdelen.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr&pos=1
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 461
Geregistreerd: 04-05-2005
- Ami 8
- GS/GSA Spécial
- XM 3.0 24V Exclusive
Ik heb goede ervaring met die van Burton. Jaren lopen kloten met de carburateur van mijn Ami 8: tig keer helemaal schoongemaakt en gecheckt, andere sproeiers, meerdere keren filters schoongemaakt en een extra filter erop, op een gegeven moment haalde ik hem bijna blind uit elkaar. Ook 123 ignition met custom curves en vacuumsensor en perfecte bougies, kabels, stekkerverbindingen, contactslot. Niks hielp en altijd héél licht inhouden bij deellast. Dat gereviseerde ding erop geschroefd; meteen heerlijk lopen en geen inhouden meer! Had ik het maar jaren eerder gedaan. Tjsa, dat is mijn ervaring.
Ami 8 berline (1978) — Gspécial (1974) — XM V6 24v (1998)
gebruikt een andere ook prima. Wel even de sproeiers overzetten, ami grotere sproeiers.
Reviseren kan prima werken inderdaad. Maar vaak ook gedoe mee.
gebruikte van marktplaatst goedkoop en werkt prima, als het van lopend blok af komt.
Een enkel traps carburatuer gaat niet passen.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
als bij die “Burton ” carburateur de as ook aangepakt is zou ik voor die optie gaan .
Het is ongelofelijk wat een verschil het ( kan ) uitmaakt als die terug in orde is .
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 461
Geregistreerd: 04-05-2005
- Ami 8
- GS/GSA Spécial
- XM 3.0 24V Exclusive
Ja bij Burton ruimen ze boel en plaatsen en nieuwe bussen in. Ik weet niet van welk materiaal trouwens. Het is natuurlijk interessant om te kijken hoe lang zo’n gereviseerde het goed blijft doen. Bij mij nu twee jaar /10.000 km.
Ami 8 berline (1978) — Gspécial (1974) — XM V6 24v (1998)
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
als er nieuwe bussen en een vers asje ingegaan zijn ,
even lang als de originele setup, minimum 30 jaar dus
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Dank allen!
Ik ga zo’n gereviseerde bestellen en-em er opschroeven.
Zijn er nog bijzondere zaken waarop ik moet letten bij het vervangen van de carburateur?
ooit: Acadyane, Visa, ZX, BX 16 ‘92, 2CV6 ‘81, GS/A Pallas ‘81, XM 2.0 CT Turbo ‘94, XM 2.0i 16V SX ‘95, Saxo 1.1 SX ‘97, BX 14 RE ‘86, Ami 8 Break ‘75, AX 1.1 Spot ‘95, Xantia 1.8 16V ‘00, Saxo 1.1 ‘00
heden: 2CV6 ‘83, Xantia 1.8 16V ‘98, C3 ‘15
En zo ontdekte ik zelf een heel handig Youtube-carburateur-vervang-filmpje van onze Franse Cassis-kompanen: https://www.youtube.com/watch?v=4T9WtjHtkmY
Zelden zo’n schone motor gezien trouwens…
ooit: Acadyane, Visa, ZX, BX 16 ‘92, 2CV6 ‘81, GS/A Pallas ‘81, XM 2.0 CT Turbo ‘94, XM 2.0i 16V SX ‘95, Saxo 1.1 SX ‘97, BX 14 RE ‘86, Ami 8 Break ‘75, AX 1.1 Spot ‘95, Xantia 1.8 16V ‘00, Saxo 1.1 ‘00
heden: 2CV6 ‘83, Xantia 1.8 16V ‘98, C3 ‘15
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
lijkt me een prime instructie ;
wat ik wilde opmerken , voetpakking vervangen is gelijk mee uitgelegd .
weet niet of alle carburateurs dezelfde sproeiers hebben , dus bij bestelling jou type zeker meegeven .
Succes , Walter
Meten is weten , gissen is missen