Sinds enige tijd voel ik dat de auto niet mooi constant rijdt. De auto is voorzien van een gas installatie, echter het probleem doet zich alleen voor op benzine. Ik ben wel iemand die regelmatig een stuk op benzine rij.
Ik voel het schokken zowel bij lage snelheid als hoge snelheid, hoewel het logischerwijs bij lage snelheid eerder opvalt. Het toerental maakt dus ook niet uit. Ik heb de auto al naar citroen gebracht, maar die kunnen niets vinden. Ze hebben de computer uitgelezen en de uitlaatgassen nagekeken (zeggen ze). Dat was allemaal goed. Er waren geen storingen aanwezig. Ik krijg sowieso nooit storingsmeldingen op het display (wel even afkloppen!). Kan het zo zijn dat dit is uitgeschakeld i.v.m. de gas installatie?
Tevens valt mij op dat als ik de auto start (koud), en ik geef gas (zonder te rijden), hij de eerste minuut bij het gasgeven op 3 cilinders loopt.
Ik ben benieuwd of iemand van jullie hier iets over weet of ervaring mee heeft.
Groet,
Maarten Trilsbeek
Storingsmeldingen uitschakelen is niet mogelijk hoor, ook al zit er een LPG systeem op .
LPG maakt gebruik van de parameters van de originele motormanagementcomputer.
I.v.m op 3 cilinders lopen: wat voor olie zit er in? Moet minimaal 5W40 zijn. Dikkere olie veroorzaakt met koud weer problemen met de hydr. klepstoters waardoor het verschijnsel van op 3 cilinders lopen wordt veroorzaakt.
Kan ook zijn dat er een klepstoter defect is.
Heb je een 2.0i 16V?
er zit 5w40 in. Ik heb niet het idee dat er een klepstoter kapot is, aangezien hij na +/- 1 minuut niet meer op 3 cilinders loopt. Of heb jij het idee dat het schokkend rijden ook door een kapotte klepstoter kan komen? Hij loopt stationair wel goed overigens, en dat schokken doet hij ook niet altijd.
Klepstoter heeft alleen betrekking op het op 3 cilinders lopen direct na koude start met koud weer. Schokken zal een andere reden hebben waarschijnlijk.
Meestal kun je met de manier van starten wel horen of er een hangende klepstoter tussen zit.
Schokken zou eventueel het EGR kunnen zijn wat je voelt….
De egr klep heb ik niet zo heel lang geleden al vervangen door een ander tweedehands exemplaar. Zou natuurlijk kunnen dat deze nu ook alweer problemen op leverd, maar ik ga ervan uit dat deze nu nog wel goed functioneert.
Wat bedoel je precies met de manier van starten? Ik merk niets vreemds aan het starten van de auto. Slaat snel en goed aan.
@trilsbeek,
Als je EGR klep defect is moet je een storingsmelding krijgen en bij een trage klepstoter heb je het probleem alleen maar direct na het starten (van een koude motor) dus het lijkt er op dat je deze problemen niet hebt.
Als je desondanks toch last hebt van stoten/stotteren van de motor heb ik goede ervaringen met het volgende:
Tank een volle tank met Shell V-power. Gedurende het rijden hiermee verdwijnt het probleem grotendeels. Hierna kun je weer 3 á 4 keer gewone benzine tanken voordat het probleem weer terug begint te komen.
Met het bekende benzine/acteton mengsel (zelf mengen) heb ik een nog beter resultaat bereikt. Ook daar blijft het weg als je daarna gewone benzine tankt maar ik weet nog niet hoe lang. Dat ben ik nog aan het uittesten.
Dit stoten/stotteren heb je niet bij een nieuwe auto maar begint (en wordt steeds erger) als de auto ouder wordt.
TonK schreef:@trilsbeek,
Als je EGR klep defect is moet je een storingsmelding krijgen en bij een trage klepstoter heb je het probleem alleen maar direct na het starten (van een koude motor) dus het lijkt er op dat je deze problemen niet hebt.
Als je desondanks toch last hebt van stoten/stotteren van de motor heb ik goede ervaringen met het volgende:
Tank een volle tank met Shell V-power. Gedurende het rijden hiermee verdwijnt het probleem grotendeels. Hierna kun je weer 3 á 4 keer gewone benzine tanken voordat het probleem weer terug begint te komen.
Met het bekende benzine/acteton mengsel (zelf mengen) heb ik een nog beter resultaat bereikt. Ook daar blijft het weg als je daarna gewone benzine tankt maar ik weet nog niet hoe lang. Dat ben ik nog aan het uittesten.
Dit stoten/stotteren heb je niet bij een nieuwe auto maar begint (en wordt steeds erger) als de auto ouder wordt.
Ik tank altijd V-power. De auto loopt echter op gas, dus gaat die V-Power er niet snel doorheen. Ik heb de laatste tijd op Benzine gereden, en nu lijkt het beter te zijn geworden. Ik hoop dat het hiermee over is.
Even een update, misschien dat iemand van jullie hier wat aan heeft.
Het schokken van de auto werd veroorzaakt door een defecte druksensor van de gasinstallatie. na 155.000 km had die het begeven. Nu is de auto alweer meer als 5.000 km schokloos