Koppeling vervangen XM
Henkhme
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 52
Geregistreerd: 17-01-2005

Gepost: 17 januari 2005 04:15 PM

Ik ga de koppeling vervangen van mijn XM 2.0 16V uit 1994. Ik heb twee handboeken, de een zegt dat de versnellingsbak naar boven toe verwijderd moet worden en de ander zegt dat het via de onderzijde moet. Wie weet welke van beide juist is?
Vraag twee ( als hij via de onderzijde verwijderd kan worden): Is het echt noodzakelijk om het hydrauliekreservoir te verwijderen?
Het gaat om een BE3 versnellingsbak.

Profiel  
 
Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 18 januari 2005 12:05 PM
  [ # 1 ]

Het verwijderen van de LHM-bak is de moeite niet, het LHM-systeem moet toch drukloos worden gemaakt omdat je je linker voorwielophanging moet verwijderen

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  
 
Henkhme
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 52
Geregistreerd: 17-01-2005

Gepost: 18 januari 2005 05:34 PM
  [ # 2 ]

Ik heb de plaatselijke Citroenspecialist gevraagd, zij laten de LHM-bak gewoon zitten bij het vervangen van de koppeling, ze zetten gewoon de auto in de laagste stand en halen de bak er van onderaf uit.

Profiel  
 
rocis
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 30-12-2004

Gepost: 23 januari 2005 06:04 PM
  [ # 3 ]

koppeling xm

Het reservoir, moet er inderdaad uit, en alles wat er aan de bak vast zit, de aan drijfassen en de km aandrijving (stekker) en als je dat gedaan hebt, trek je bak gewoon naar achter tot je genoeg ruimte hebt om de drukgroep los te maken en de nieuwe set weer te monteren en te centreren. de bak laat je gwoon op het subframe liggen ondersteunt door een poot aan de acterkant van de bak. Suc6 en denk aan je rug!
Groeten, Ron.

Profiel  
 
Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 24 januari 2005 02:33 PM
  [ # 4 ]

altijd vragen of ze het ooit gedaan hebben en er zo ervaringen mee hebben opgedaan.
Ik wil niet met een auto rijden waar de koppeling verkeerd gecentreerd is en de HD-leidingen verkeerd zitten

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  
 
Henkhme
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 52
Geregistreerd: 17-01-2005

Gepost: 25 januari 2005 06:19 PM
  [ # 5 ]

Ik heb de koppeling inmiddels vervangen. Ik kwam er al achter dat de bak er niet onderuit kon en heb hem op het suframe laten rusten, centreren is ook niet het probleem (centreren is meer van belang bij het monteren van de versnellingsbak) Het druklager daarentegen was wel bijzonder. Die zit vast aan de drukgroep. Ik had die constructie nooit eerder gezien. Navraag leerde dat de pen die aan de bovenkant in de stang van de koppelingsgaffel zit eruitgetrokken moet worden, zo kun je de gaffel meer bewegen en de bak verwijderen. Verder heb ik het hydrauliek reservoir gewoon laten zitten, het enige nut van het compleet verwijderen is dat je dan makkelijker bij de motorsteun kan komen. Ik heb het reservoir toen even een stukje omhoog gehouden.
.

Profiel  
 
Henkhme
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 52
Geregistreerd: 17-01-2005

Gepost: 26 januari 2005 03:27 PM
  [ # 6 ]

Voor de volledigheid van het forum een korte beschrijving voor het vervangen van de koppeling (2.0i 16V)

Zet de auto in de laagste stand
Verwijder de accu, luchtfilterhuis en accubak ( haal het hydrauliekreservoir los en leg hem opzij)
Tap de olie van de bak af
Verwijder de wielen, fusee l + r, aandrijfas L en aandrijfas R ( eerst de twee moertjes van het tussenlager loshalen). Let op, zet er even een oliebak onder er kan nog olie uitstromen.
Haal de stekker van de kmteller los en de stangetjes van het schakelmechanisme ( 3 stuks, via onderkant makkelijk te bereiken)
Haal de stekker van de achteruitrijlampen los ( bovenzijde) en haal de kabelboombevestigingen los. Verwijder de krukassensor ( reinig die gelijk ook even)
Verwijder de kunststof afdekplaat tegen het binnenscherm
Verwijder alles rondingsbouten van de bak, ( startmotor aan de kant leggen, veerbol idem )
Verwijder de pen uit de koppelingsgaffel aan de bovenzijde van de bak, spuit er wat olie op om het gangbaar te maken, nu kun je de gaffel “vrij” bewegen.
Hang de motor in een takel en zet het geheel iets onder spanning. ( andere mogelijkheden zijn een krik, bok o.i.d.), verwijder de motorsteun aan de bak volledig, laat de motor zakken tot er ruimte ontstaat om de bak opzij te trekken. Leg de bak opzij ( verwijderen gaat niet) en demonteer de drukgroep/koppeling ( draai de bouten gelijkmatig los).
Vergelijk de oude en nieuwe onderdelen ( oftewel heb je het juiste vervangingsmateriaal), ontvet de nieuwe drukgroep en monteer de drukgroep met koppelingsplaat ( aanhaalmoment boutjes is 20Nm) en centreer de koppelingsplaat in de drukgroep ( niet goed centreren maakt montage van de bak zo goed als onmogelijk)
Verwijder de oude aandrijaskeeringen in de bak, maak alles rondom de keering goed schoon ( ook de aandrijas), plaats de keeringen met beleid terug ( hamer en een passende dopsleutel). De keerringen licht invetten en let op dat je bij het monteren van de assen de keerring niet beschadigd.
Monteer alles weer, stel de koppeling af, vul de bakolie (1,8-2ltr). Reinig in het geval van ABS meteen de sensoren en de vertanding op de aandrijfassen.

Opmerkingen en aanvullingen welkom!

Groeten Henk

Profiel  
 
ieksEmmu
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004

- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
Gepost: 26 januari 2005 07:06 PM
  [ # 7 ]

Duidelijk, lijkt een makkie zo…
Je bent in te huren als het zover is? Wink

Profiel  
 
Henkhme
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 52
Geregistreerd: 17-01-2005

Gepost: 27 januari 2005 04:01 PM
  [ # 8 ]

Het lijkt een makkie…maar toch best veel werk. Laat het maar weten hoor als je het zover hebt!

Profiel  
 
Mechuccio
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005

- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Gepost: 09 maart 2006 05:40 PM
  [ # 9 ]

Hey, ik ben nu ok met een koppeling van de XM bezig, en heb even een vraag over de motorsteun, die is volledig verwijderd, op het tapeind dat in de bak zit na, heb je die ook verwijderd? en zo ja hoe?
Of heb je gewoon tussen de spleet zitten werken die je krijgt?
ik ga dát iig even proberen nu, want ik heb al te lang aan dat tap zitten klooien om zo meer ruimte te maken.

Groeten Tonie

http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX

Profiel  
 
Henkhme
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 52
Geregistreerd: 17-01-2005

Gepost: 09 maart 2006 05:44 PM
  [ # 10 ]

Dat tapeind heb ik gewoon laten zitten, gewoon even frutselen om zoveel mogelijk ruimte te krijgen. Als je de motor ver genoeg laat zakken gaat het allemaal net. De andere steunen gewoon laten zitten trouwens, die hebben wel genoeg ruimte om het blok te laten zakken.

Groeten Henk ( en vooral succes!)

Profiel  
 
Mechuccio
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005

- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Gepost: 09 maart 2006 09:03 PM
  [ # 11 ]

dank je!

het is gelukt, de bak zover mogelijk naar voren geschoven met wat geharrewar, en toen kon ik vanonderachter de motor alles vervangen, en inmiddels zit de bak er weer op en hangt het blok weer op zijn plek Very Happy
Alles ging gelukkig in een keer goed (was vooral bang voor het centreren met de vinger)

en bedankt voor de hulp!

http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook