Totaal aantal Berichten: 3762
Geregistreerd: 07-09-2008
- C5 2.0i 16V Ligne Prestige G3
- BX 1.9 GTI
Hoog tijd voor een nieuw topicje 2 maanden geleden heb ik namelijk de overstap gemaakt van ZX diesel naar C5 op LPG. Na een proefrit in een 1.8i 16V uit 2001 was ik meteen verkocht, wat reed dat ontzettend fijn! De ZX ingeruild en naar huis gezweefd. Eindelijk, mijn eigen bollenbak! Na een maandje genieten was het echter ook snel weer over, toen de d-riem er opeens geen zin meer in had. Motorschade dus, wat was dat balen zeg. Al gauw werd besloten dat dit einde verhaal was en ik maar beter naar wat anders op zoek kon gaan…
RIP
Ondanks dit was m’n enthousiasme voor de C5 niet minder geworden. Een beter exemplaar vinden was nog niet heel makkelijk. Uiteindelijk bij een welbekende Brabantse Citroën-specialist terecht gekomen, waar tussen een flink rijtje C5’en een mooie antracietgrijze 2.0i 16V stond. Uit 2002, met slechts 308dkm achter de wieltjes (uiteraard op gas) én met automaat, iets wat ik erg graag wilde. Bleek nog een erg nette wagen te zijn, met lichtmetaal en meegespoten stootstrips toch een wat leukere verschijning dan m’n ouwe blauwe C5. Ook hier weer: bij de proefrit helemaal verkocht, wat een heerlijk soepel schakelende automaat en veren doet het werkelijk nog 10x beter dan m’n vorige exemplaar, die ik ook al niet slecht vond zweven.
Er moesten nog ff 2 nieuwe bandjes en een nieuwe apk op, en nadat de airco ook gevuld was kon ik de wagen komen ophalen. Afgelopen zaterdag per Saxo naar het zuiden afgereisd om na betaling en overschrijving met een grote grijns weer naar huis te rijden in m’n nieuwe C5. Hopelijk mag ik van dit exemplaar iets langer genieten
Het is een erg goede, nette auto met tot nu toe weinig mankementen. Maar natuurlijk valt er altijd wel wat te beunen Zo zit er een deukje in de achterklep, een roestplekje onderaan het r.v. portier (slecht herstelde schade?), de ab van de centrale vergrendeling werkt niet (batterij?) en de gordels rollen erg langzaam op. Had m’n vorige ook last van en is gelukkig makkelijk te fixen. Ook C5’jes hebben karakter
Toekomstmuziek: grotere, mooiere velgjes en betere audio. Verder wil ik er vooral heel veel mee gaan rijden en van genieten Ik zal proberen dit topic een beetje up to date te houden en er volgen ook nog wel wat meer foto’s.
C5 2.0i 16V Ligne Prestige 37-PP-RP / BX 1.9 GTI RK-55-NV
Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08 / AX 1.4i TZX DH-RP-44 / ZX 1.9D Avantage JV-RH-88 / C5 1.8i 16V Ligne Prestige 54-HK-DJ / C5 2.0i 16V Ligne Prestige BVA 27-JD-FX / Xsara 1.6i 16V VTR Coupe 86-JL-KK / Xsara 1.4i Difference II 23-NX-VJ / XM 3.0i V6 24V Exclusive BVA 74-RFD-3
Totaal aantal Berichten: 17405
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Knappe auto, Tjerk! Gefeliciteerd!
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Mooie auto! Maar, tenzij je documentatie hebt die aantoont dat het niet nodig is, zou ik de distributieriem voor de zekerheid (laten) vervangen, anders heb je straks misschien weer schade.
Totaal aantal Berichten: 735
Geregistreerd: 05-10-2008
- BX 1.4
- XM TurboCT Pallas
Nette wagen, veel plezier ermee!
En…. Hoe zit het met de distributieriem bij deze?
EX:
Citroën BX 1.4 “Bixnix”
Renault Clio 1.4 RTi
Seat Ibiza 1.4 16v S
Geniet ervan!
Totaal aantal Berichten: 3762
Geregistreerd: 07-09-2008
- C5 2.0i 16V Ligne Prestige G3
- BX 1.9 GTI
Bedankt! De d-riem moet nog ongeveer 50.000 km mee kunnen. Maar bij de blauwe 1.8 was dat ook het geval, keurig opgeschreven onder de motorkap, en toch loopt het ding ineens stuk. Wellicht wel de riem vervangen maar niet de spanrol? Of heeft de autohandelaar een willekeurige km-stand opgeschreven om de verkoop te bevorderen? Helaas heb je met een wat oudere, goedkopere auto nooit 100% zekerheid. In elk geval voelt deze C5 een stuk frisser en strakker aan, en dat geeft vertrouwen
C5 2.0i 16V Ligne Prestige 37-PP-RP / BX 1.9 GTI RK-55-NV
Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08 / AX 1.4i TZX DH-RP-44 / ZX 1.9D Avantage JV-RH-88 / C5 1.8i 16V Ligne Prestige 54-HK-DJ / C5 2.0i 16V Ligne Prestige BVA 27-JD-FX / Xsara 1.6i 16V VTR Coupe 86-JL-KK / Xsara 1.4i Difference II 23-NX-VJ / XM 3.0i V6 24V Exclusive BVA 74-RFD-3
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006
- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Lekker hoor een C5 op LPG, de wegenbelasting is altijd ff schrikken, maar als je gaat tanken krijg je weer een big smile. Mijn V6 doet het ook prima op LPG Lekker cruisen inderdaad. Ik moet binnenkort ook de distri doen, maar dat is echt een rotklus. Bij een 1.8 of 2.0 is dat echt een stuk makkelijker….
Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?
Totaal aantal Berichten: 10374
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Had die 1.8i 16v al een automatische spanrol voor de distributie?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 1347
Geregistreerd: 30-11-2009
- Overig KIA Ceed Break 1,6 GDi PHEV
Mooie bak Tjerk. Hoop hem zaterdag te zien.
Denk je er ook aan dat er behalve een kilometrage ook een levensduur is gekoppeld aan de d-riemwissel, 5 jaar iirc.
Bij mijn V-6 heb ik na aankoop en bij 92 000 km gewisseld, want hij was toen al 9 jaar oud. En na openmaken bleken de geleiderollen hard toe aan vervanging.
Adri
Totaal aantal Berichten: 3762
Geregistreerd: 07-09-2008
- C5 2.0i 16V Ligne Prestige G3
- BX 1.9 GTI
Na 5 jaar al Adri? Dacht altijd dat die termijn wel ietsje langer was…
CEE-IKS schreef:Lekker hoor een C5 op LPG, de wegenbelasting is altijd ff schrikken, maar als je gaat tanken krijg je weer een big smile. Mijn V6 doet het ook prima op LPG Lekker cruisen inderdaad. Ik moet binnenkort ook de distri doen, maar dat is echt een rotklus. Bij een 1.8 of 2.0 is dat echt een stuk makkelijker….
Wegenbelasting vind ik nog goed meevallen, nog geen 80 euro per maand en dat was ik ook kwijt voor m’n ZX 1.9D… LPG maakt het voor mij bereikbaar om C5 te rijden. Een V6 is inderdaad helemaal lekker cruisen, maar dat is me voorlopig qua kosten nog een stapje te ver
C5 2.0i 16V Ligne Prestige 37-PP-RP / BX 1.9 GTI RK-55-NV
Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08 / AX 1.4i TZX DH-RP-44 / ZX 1.9D Avantage JV-RH-88 / C5 1.8i 16V Ligne Prestige 54-HK-DJ / C5 2.0i 16V Ligne Prestige BVA 27-JD-FX / Xsara 1.6i 16V VTR Coupe 86-JL-KK / Xsara 1.4i Difference II 23-NX-VJ / XM 3.0i V6 24V Exclusive BVA 74-RFD-3
Hmmm, ik betaalde voor mijn ZX (break)1.9D indertijd aanzienlijk meer dan voor mijn C5-break G3
Totaal aantal Berichten: 17405
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
De levensduur van de distributieriem staat in het Compleet overzicht Citroën-modellen en -motoren: 120.000 km of 5 jaar.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 1347
Geregistreerd: 30-11-2009
- Overig KIA Ceed Break 1,6 GDi PHEV
‘t Is dus gelukkig alleen het kortetermijngeheugen dat minder wordt.
Adri
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006
- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Tjerk schreef:Na 5 jaar al Adri? Dacht altijd dat die termijn wel ietsje langer was…
CEE-IKS schreef:Lekker hoor een C5 op LPG, de wegenbelasting is altijd ff schrikken, maar als je gaat tanken krijg je weer een big smile. Mijn V6 doet het ook prima op LPG Lekker cruisen inderdaad. Ik moet binnenkort ook de distri doen, maar dat is echt een rotklus. Bij een 1.8 of 2.0 is dat echt een stuk makkelijker….
Wegenbelasting vind ik nog goed meevallen, nog geen 80 euro per maand en dat was ik ook kwijt voor m’n ZX 1.9D… LPG maakt het voor mij bereikbaar om C5 te rijden. Een V6 is inderdaad helemaal lekker cruisen, maar dat is me voorlopig qua kosten nog een stapje te ver
50% meer cilinders inderdaad en 50% meer kosten hahaha. Nou het is mooie auto die je hebt, en zonder hydractief veren ze nog soepeler. Gewoon lekker genieten en cruisen! Onderhoud is ook goed te doen, en als je een Lexia op de kop tikt kun je ook nog alles zelf doen. Soms wel handig hoor. Met ontluchten van de remmen bijvoorbeeld heb je dat al nodig.
Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?
Totaal aantal Berichten: 9070
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gefeliciteerd Tjerk!
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Totaal aantal Berichten: 3762
Geregistreerd: 07-09-2008
- C5 2.0i 16V Ligne Prestige G3
- BX 1.9 GTI
Thanks!
Hydractive zit er wel op trouwens M’n blauwe had het niet, en die sportknop is toch wel erg fijn in bepaalde bochten. Een Lexia zou inderdaad erg handig zijn, sinds gisteren geeft de auto de melding storing uitlaatgas. Volgens mij heeft bijna elke C5 ph1 daar wel last van
C5 2.0i 16V Ligne Prestige 37-PP-RP / BX 1.9 GTI RK-55-NV
Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08 / AX 1.4i TZX DH-RP-44 / ZX 1.9D Avantage JV-RH-88 / C5 1.8i 16V Ligne Prestige 54-HK-DJ / C5 2.0i 16V Ligne Prestige BVA 27-JD-FX / Xsara 1.6i 16V VTR Coupe 86-JL-KK / Xsara 1.4i Difference II 23-NX-VJ / XM 3.0i V6 24V Exclusive BVA 74-RFD-3