Hallo allemaal,
Sinds een paar dagen klapt de linker buitenspiegel soms niet in bij het vergrendelen van de auto. Rechts wel. Het vreemde is dat-ie het soms wel en soms niet doet. Al flink met de WD40 aan de gang geweest maar dat lijkt maar ten dele te helpen. Iemand een idee? Motortje, contactje ergens? Makkelijk te vervangen? Of dure grap? Het zijn nog de eerste type spiegels, dus zeg maar die van de C5 (zwart).
Current:
Citroën C5 Aircross Shine 181 pk Puretech EAT 8
Predecessors:
Citroën C4 Cactus 1.2 110 PK Shine (2015)
Citroën C6 3.0 HDI Exclusive EAT6 (2009)
Citroën C3 1.6 Exclusive (2002)
Citroën C5 II Break Exclusive 2.0 16v HDIF 136 PK (2006)
Citroën C5 I Break Ligne Prestige 2.0 110 PK (2002)
Citroën Xantia 1.8 16v Tentation (1997)
Citroën Saxo 1.0 Ben (2000)
Citroën BX 1.6 Chic (1991)
Citroën BX 1.4 (1988)
Tja dit is een citroen kwaaltje even de auto open en dicht en hij klapt wel gewoon dicht, ik heb dit ook wel eens een enkele keer met de C6 en ook met de C5 heb ik dit gehad.
Nu Citroen C6 2.7 exclusieve en C2, gereden Saxo 1.4 en AX 11TGE
Nooit eerder gehad bij mijn C5’s met identieke spiegels. Maar belangrijker: wat is de meest waarschijnlijke oorzaak? Motortje defect, of ergens een contactje dat wellicht wat corrosie heeft? Soms klapt de spiegel half in, soms helemaal niet, maar meestal doet-ie het wel. Ik kijk vaak naar de buitenspiegels om te kijken of de auto op slot staat, handig, maar dan moet het wel werken. Iemand suggesties?
Current:
Citroën C5 Aircross Shine 181 pk Puretech EAT 8
Predecessors:
Citroën C4 Cactus 1.2 110 PK Shine (2015)
Citroën C6 3.0 HDI Exclusive EAT6 (2009)
Citroën C3 1.6 Exclusive (2002)
Citroën C5 II Break Exclusive 2.0 16v HDIF 136 PK (2006)
Citroën C5 I Break Ligne Prestige 2.0 110 PK (2002)
Citroën Xantia 1.8 16v Tentation (1997)
Citroën Saxo 1.0 Ben (2000)
Citroën BX 1.6 Chic (1991)
Citroën BX 1.4 (1988)
Totaal aantal Berichten: 17403
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
“Soms wel, soms niet, soms half” duidt volgens mij op mechanische weerstand, dus op uitgehard vet en vuil tussen de tandwieltjes.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Klinkt plausibel, maar dan de vraag: kom je er makkelijk bij om dat eventueel schoon te maken? WD40 spuiten hielp naar mijn idee wel een beetje, maar loste het probleem niet geheel op. Zit het mechaniek in het spiegelhuis zelf en is dat makkelijk open te maken? Of wordt het dan meteen een nieuwe buitenspiegel?
Current:
Citroën C5 Aircross Shine 181 pk Puretech EAT 8
Predecessors:
Citroën C4 Cactus 1.2 110 PK Shine (2015)
Citroën C6 3.0 HDI Exclusive EAT6 (2009)
Citroën C3 1.6 Exclusive (2002)
Citroën C5 II Break Exclusive 2.0 16v HDIF 136 PK (2006)
Citroën C5 I Break Ligne Prestige 2.0 110 PK (2002)
Citroën Xantia 1.8 16v Tentation (1997)
Citroën Saxo 1.0 Ben (2000)
Citroën BX 1.6 Chic (1991)
Citroën BX 1.4 (1988)
Totaal aantal Berichten: 17403
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Volgens mij hoort dit bij het standaard onderhoud, net als het schoonmaken en opnieuw invetten van het mechanisme van de achterspoiler.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 399
Geregistreerd: 08-08-2010
- Berlingo Multispace. 1.6-16V
Bij mijn Berlingo van 2002 (hand-in-klap) bleek dat het smeren (met teflonspray) van de scharnieren van de buitenspiegels feitelijk bij regulier onderhoud hoort, maar vaak niet gedaan wordt. Hierdoor heb ik een keer een afgebroken spiegel gehad, waarbij het scharnierpunt en het metaal goed zichtbaar werd: CORROSIE !
Sindsdien smeer ik ze zelf (on-)regelmatig en geen probleem meer !
Achterspoiler eenmal met WD40 behandeld en verder maak ik die meestal gewoon schoon in de onderhoudsstand bij het auto wassen. Spiegels nu dus een keer met WD40 gedaan, maar daarmee lijkt het probleem dus nog niet verholpen. Dus denk ik dat ik ergens iets moet gaan open maken…?
Current:
Citroën C5 Aircross Shine 181 pk Puretech EAT 8
Predecessors:
Citroën C4 Cactus 1.2 110 PK Shine (2015)
Citroën C6 3.0 HDI Exclusive EAT6 (2009)
Citroën C3 1.6 Exclusive (2002)
Citroën C5 II Break Exclusive 2.0 16v HDIF 136 PK (2006)
Citroën C5 I Break Ligne Prestige 2.0 110 PK (2002)
Citroën Xantia 1.8 16v Tentation (1997)
Citroën Saxo 1.0 Ben (2000)
Citroën BX 1.6 Chic (1991)
Citroën BX 1.4 (1988)
WD40 is eigenlijk bedoeld om vocht te verdrijven en corrosie te voorkomen en niet om te smeren. Probeer eens teflonspray, dat is juist wel daarvoor bedoeld.
Wim,
Disciplus Simplex
Smeren lijkt niet echt te helpen. Portier een keer open en dicht doen helpt soms wel, soms niet. Iemand nog tips waar ik verder nog smeermiddel in kan doen? Ik heb inmiddels begrepen dat de spiegel motor via de raammotor wordt aangestuurd. Wellicht loont het om de stekkerverbindingen te controleren en te behandelen? Is de spiegel gemakkelijk te demonteren? Nieuw exemplaar is over de 600 eu, dat vind ik toch een beetje veel. Of weet iemand een tweedehands of sloopexemplaar?
Current:
Citroën C5 Aircross Shine 181 pk Puretech EAT 8
Predecessors:
Citroën C4 Cactus 1.2 110 PK Shine (2015)
Citroën C6 3.0 HDI Exclusive EAT6 (2009)
Citroën C3 1.6 Exclusive (2002)
Citroën C5 II Break Exclusive 2.0 16v HDIF 136 PK (2006)
Citroën C5 I Break Ligne Prestige 2.0 110 PK (2002)
Citroën Xantia 1.8 16v Tentation (1997)
Citroën Saxo 1.0 Ben (2000)
Citroën BX 1.6 Chic (1991)
Citroën BX 1.4 (1988)
Mijn C5 deed het ook. Uiteindelijk de spiegel aan de buitenkant zo ver mogelijk gedemonteerd. Bleef alleen het draaiende gedeelte over met daarin de motor. Dus de behuizing van de motor met de bedrading. Die bedrading losgemaakt. (stekker) Behuizing open gemaakt. (zat vastgeklonken) en het blijkt dat die stekker op een printplaat vast zit die weer op de verende contacten van de motor wordt gedrukt. En die printplaat was wat viezig. (xantia dashboard printplaat anyone?) Dus alles schoongemaakt en de behuizing gelijmd. (want die was vastgeklonken)
Spiegel maakt wat meer lawaai, misschien door mijn gelijm, maar klapt super betrouwbaar in en uit
Dank voor de gedetailleerde omschrijving! Wellicht overbodige vraag,maar…, heb je er foto’s van? En ik heb die spiegel al eens bekeken maar kan nergens iets vinden waar ik deze open kan maken? Of moet ik eerst het glas eruit halen? Dat zit geloof ik vast met twee klemmetjes onderaan?
Current:
Citroën C5 Aircross Shine 181 pk Puretech EAT 8
Predecessors:
Citroën C4 Cactus 1.2 110 PK Shine (2015)
Citroën C6 3.0 HDI Exclusive EAT6 (2009)
Citroën C3 1.6 Exclusive (2002)
Citroën C5 II Break Exclusive 2.0 16v HDIF 136 PK (2006)
Citroën C5 I Break Ligne Prestige 2.0 110 PK (2002)
Citroën Xantia 1.8 16v Tentation (1997)
Citroën Saxo 1.0 Ben (2000)
Citroën BX 1.6 Chic (1991)
Citroën BX 1.4 (1988)
Ik ga ff kijken wat ik heb! Spiegel er eerst uit, het kan ook zijn (zoals bij mij) dat de spiegel met een paar plastic klemmen vast zit, goed kijken en wrikken. Dan heb je dus niet die klemmetjes aan de onderkant. Waarschijnlijk een bezuiniging of zo.
Okee dit is de deels gedemonteerde spiegel. Die schroefjes nog los en dan gaat er nog een plastic deel los waarna je het deksel van de tandwielkast kan wrikken.
Geen plaatje van de dichte tandwielkast, wél toen ik het dekseltje er af had gekregen.
Printplaat er af gehaald, lag er “los” op en je ziet de verende contacten aan de achterkant van het motortje.
En de onderkant van het printplaatje met de vieze contacten.
Dat zijn de plaatjes die ik nog had
Dat ziet er zeer bruikbaar uit. Zodra ik de gelegenheid vind ga ik er eens naar kijken. Wat blijft er weinig over van zo’n spiegel eigenlijk als je de behuizing eraf haalt…
Current:
Citroën C5 Aircross Shine 181 pk Puretech EAT 8
Predecessors:
Citroën C4 Cactus 1.2 110 PK Shine (2015)
Citroën C6 3.0 HDI Exclusive EAT6 (2009)
Citroën C3 1.6 Exclusive (2002)
Citroën C5 II Break Exclusive 2.0 16v HDIF 136 PK (2006)
Citroën C5 I Break Ligne Prestige 2.0 110 PK (2002)
Citroën Xantia 1.8 16v Tentation (1997)
Citroën Saxo 1.0 Ben (2000)
Citroën BX 1.6 Chic (1991)
Citroën BX 1.4 (1988)
Klopt, wel handig dat je bij alle bewegende onderdelen kan komen zonder de binnenbekleding van deur te moeten demonteren. (bij de C5 dan)
Vooral het lijmen van het dekseltje van de tandwiel/printplaat kast was wat gedoe omdat het echt goed vast moet zitten, anders lopen de tandwielen scheef.
Wat voor lijm heb je uiteindelijk gebruikt dan?
Current:
Citroën C5 Aircross Shine 181 pk Puretech EAT 8
Predecessors:
Citroën C4 Cactus 1.2 110 PK Shine (2015)
Citroën C6 3.0 HDI Exclusive EAT6 (2009)
Citroën C3 1.6 Exclusive (2002)
Citroën C5 II Break Exclusive 2.0 16v HDIF 136 PK (2006)
Citroën C5 I Break Ligne Prestige 2.0 110 PK (2002)
Citroën Xantia 1.8 16v Tentation (1997)
Citroën Saxo 1.0 Ben (2000)
Citroën BX 1.6 Chic (1991)
Citroën BX 1.4 (1988)