Ik heb een ZX 1,4i uit 1997 met 140.000km. Maar helaas met een temperatuur probleem.
Bij normaal gebruik in de stad loopt de temperatuur op tot 100 graden en blijft daarna constant. Ook bij stationair draaien of zeer lage snelheden.
Bij snelweg gebruik blijft de auto tot ongeveer 110kmp/u op 100 graden hangen en loopt bij 140kmp/u langzaam op tot 110 graden, bij 170kmp/u loopt ‘ie door richting 115 graden. Bij snelheid verminderen loopt de temperatuur meteen terug.
Ik dacht zelf aan een niet goed werkende thermostaat. Maar helaas, de vandaag gemonteerde nieuwe biedt geen oplossing. De auto wordt nog net zo heet als vroeger.
Ik had het motorblok en de radiator vorige week al eens goed doorgespoeld. Met dank aan het forum waar ik kon lezen hoe ik de boel tijdens het vullen moest ontluchten. Eerst gevuld met water, warm gereden, leeggehaald en weer gevuld met koelvloeistof.
Vandaag met het vervangen van de thermostaat zag ik dat het kleine beetje gelekte koelvloeistof nog mooi helder groen van kleur is. Ik had daarmee ondertussen 50km gereden. De olievuldop is ook mooi schoon, er is geen mayonaise of aanslag te zien. Mijn motor heeft wel last van het bekende probleem van een (licht) lekkend oliekanaal in de koppakking linksvoor.
Klopt het dat een 1,4i bij normaal gebruik niet warmer dan 90 graden wordt? Dan zou betekenen dat de mijne altijd minstens 10 graden te heet wordt. Het is ook vreemd dat hij bij hogeren snelheden steeds warmer wordt. Tot wel bijna 115 graden! De radiator is overigens schoon en ziet er redelijk nieuw uit. De ventilator slaat aan bij ongeveer 104 graden en slaat weer af bij ongeveer 98 graden. Klopt dat eigenlijk wel?
Heeft een van jullie misschien enig idee waarom mijn ZX zo’n heethoofd is. Ik denk zelf op dit moment aan een temperatuursensor die een verkeerde waarde afgeeft. Zou dat het kunnen zijn of denken jullie misschien een andere kant op?
voor de prijs zou ik het niet laten,, vervang je thermocontact eens (die in de radiator).
en vervang je therostaat door een thermostaat van een lagere waarde, je hebt ze namenlijk ook die al bij 70 graden 100% open gaan.
pak die van 87/83 graden ,en kijk wat er gebeurt.
mvgr wupke:die daarnaast 2 gedachte’s open houd.:1/je themeratuur meter is ziek.
2/je ontsteking staat erg vroeg.
Re: [1,4i] Koelwater temp. te hoog
W E schreef:Vandaag met het vervangen van de thermostaat zag ik dat het kleine beetje gelekte koelvloeistof nog mooi helder groen van kleur is. Ik had daarmee ondertussen 50km gereden. De olievuldop is ook mooi schoon, er is geen mayonaise of aanslag te zien. Mijn motor heeft wel last van het bekende probleem van een (licht) lekkend oliekanaal in de koppakking linksvoor.
Welke TU motor heeft daar geen last van
Maar gelukkig zijn daar genoeg helpende handjes voor op het forum
Tja, de lekkage linksvoor zou ooit eens verholpen moeten worden. Maar zou dat de oorzaak kunnen zijn van mijn hoge water temperatuur? Ik ga eerst maar eens een nieuw thermocontact monteren in de radiator en zal jullie op de hoogte houden(...)
[UPDATE]
Vandaag heb ik het thermocontact vervangen door een koudere versie (PSA nr. 1264.40) waardoor de ventilator eerder zou moeten aanslaan. Tevens heb ik op jullie aanraden een koudere thermostaat gehaald maar deze bleek bij mijn auto al gemonteerd te zijn. De reparatie van vandaag hebben helaas weinig uitgehaald, de auto wordt nog steeds 100 graden bij normaal gebruik.
Heeft er nog iemand een andere suggestie?
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Weet je zeker dat je koelwatertemperatuur zo hoog is? Heb je al een testje gedaan met een thermometer?
De brandstof- en tempertatuurmeter van m’n vriendins zx vertrouw ik ook niet
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
bij 100 tot 110 graden zou je water er ongeveer uit moeten koken.
alles hoger dan 90 is fout.
enigste wat ik me anders kan voorstellen is dat je waterpomp kaduuk is, maar aangezien dat 1 op de 100,000 is, lijkt me dat sterk.
gezien je nu zwat alles vervangen hebt wat de oorzaak zou kunnen zijn, blijft alleen een foute termometer over,die dus wat optimistsch je themp aangeeft.
een andere mogenlijkheid zou zijn dat je motorblok versuikerd is, oftewel dat er een kristalvorming is in je koelcircuit,wat de koeling belemerd.
maar ook dat is bloedzeldzaam.
mvgr wupke
Bedankt voor jullie reactie’s
De waterpomp werkt volgens mij naar behoren. Bij flink gas geven zie ik namelijk een lichte stroming in het expansievat. Geen bellen ofzo maar gewoon een beetje beweging in de vloeistof.
Ik heb geen idee of de op het dashboard aangegeven temperatuur de juiste is of niet. Jammer genoeg heb ik geen andere test temperatuurmeter die tot > 100 graden gaat.
Ik heb zelf het vermoeden dat de preciese temperatuur er niet toe doet. De meeste zorg baart mij de oplopende temperatuur boven de 100 kmp/u. De meterstand hoort toch redelijk constant te zijn ongeacht de gereden snelheid?
Nadat ik vandaag, zonder succes, het thermocontact in de radiator had vervangen door een koudere versie heb ik besloten ook een nieuwe radiator te halen. Die ligt ondertussen achterin de ZX en gaat er morgen in. Ik hoop daarmee het probleem opgelost te hebben.
Stay tuned!
[UPDATE]
Vandaag geen tijd gehad om de radiator te vervangen, morgen misschien..
Ik heb vandaag de nieuwe radiator gemonteerd en de temperatuur blijft nu bijna constant. Goed warmgereden wordt de motor 98 graden in de stad en 100 graden op de snelweg, ook bij hogere snelheden. Het probleem lijkt nu opgelost.