Vanmiddag bij de keuring geweest: afkeur , fusee links , dus wordt draagarm vervangen , handrem linksachter werkt niet ( wiel draait niet vrij rond ) dus openmaken, schoonmaken en werking controleren ,het eeuwigdurende stuurhoesje waarvan ik wist dat ie kapot zou kunnen zijn , maar niet naar gekeken.
Maar rem verschil voor heb ik nog niet meegemaakt? , rechts is net voor ik hem heb aangeschaft de remschijf vervangen , ( waarom niet aan beide kanten is me een raadsel omdat ik de andere nieuwe erbij heb gekregen ) , maar nu blijkt bij de keuring er een rem verschil voor te zijn , links draait niet vrij en rechts geeft het verschil van de remvertraging.
Waar zou dit aan kunnen / moeten liggen?
verder staat hier nog een bx uit 97 met de achterwielen in bmw stand en banden waar Max V. jaloers op zou zijn , waar zou ik die kunnen laten fixen tegen een betaalbare prijs?
alvast bedankt voor het meedenken en eventuele antwoorden
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
rd dit is allemaal gissen. wat ik denk, is dat alleen de remschijf rechtsvoor is vervangen, en niet de blokken,
nieuwe draagarm bestellen, en misschien nieuwe remblokken, even wiel eraf, dan kan je het vaak al zien, en bestellen op internet site, dit scheelt aanzienlijk,
dan alle remmen los, schoonmaken, insmeren met kopervet, (daar waar het hoort) anders zit je straks weer met een rem verschil.
let goed op dat als de blokken uit de remklauw zijn, de remklauw makkelijk heen en weer gaat, over de pinnen.
die saxo: als je remschijven vervangt dan altijd beide en ook altijd nieuwe blokken.
Dat dit niet gebeurd is kan het remverschil al verklaren.
Maar het betekent vrijwel zeker dat beun de haas ermee aan het prutsen is geweest.
Dus alles los en controleren.
Achtertrommels kunnen vrij vast zitten.
Ook hier geldt beide kanten hetzelfde vervangen indien nodig (cilinders en of schoenen)
Die fusee weet ik zo niet maar moet je echt de hele draagarm vervangen?
Misschien is het verstandig het uit te besteden?
bx: leuk klusje, elke specialist kan dit voor je doen.
reken wel op een uur of 6 als het meezit excl materiaal.
ik denk dat het dezelfde lagers zijn als bij cx.
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v
Dat er een beun aan gesleuteld heeft is wel duidelijk ,( een keurig ingevuld onderhoudsboekje en een doorgeroest oliefiter??) overigens heeft het vorige apk staion het al niet beter gedaan, een ac1 voor de rechterfusee , terwijl de linker helemaal op is en de rechtse geen speling vertoond ( en deze is intussen echt niet vervangen )
de fusee kan wel apart vervangen worden maar deze zit in de draagarm geperst dus eruit halen en erin zetten moet worden uitbesteed en de draagarm moet er dus toch onderuit , de kosten van de nieuwe fusee en de kosten voor eruit persen en erin zijn dan waarschijnlijk hoger dan de complete draagarm ( +/- €60,00)
Van het weekend de remmen maar eens uit elkaar trekken en goed nakijken en schoonmaken.
De bx is niet van mij en wilde eens kijken of ik deze lagers zelf kon vervangen , alleen heb ik geen binnenlager trekker , is er een andere mogelijkheid om ze zelf te vervangen?
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
naar mijn weten kan je de lagers er gewoon uit tikken, dit is algemeen zo, wat dan ook helpt is om de trommel even te verwarmen, buiten om, en dan bij montage de gehele trommmel verwarmen, naar plus minus 90 graden. let ook op dat je alleen met een pasbus, op het buitenste lager slaat, en niet op de binenste. want dan sla je het lager stuk. zorg er ook voor dat de trommel op een goede vaste ondergrond ligt, anders blijf je meppen. wat als het goed is niet hoeft als je de trommel goed hebt verwarmd.
beremans schreef:naar mijn weten kan je de lagers er gewoon uit tikken, dit is algemeen zo, wat dan ook helpt is om de trommel even te verwarmen, buiten om, en dan bij montage de gehele trommmel verwarmen, naar plus minus 90 graden. let ook op dat je alleen met een pasbus, op het buitenste lager slaat, en niet op de binenste. want dan sla je het lager stuk. zorg er ook voor dat de trommel op een goede vaste ondergrond ligt, anders blijf je meppen. wat als het goed is niet hoeft als je de trommel goed hebt verwarmd.
jij hebt het over de wiellagers , die zijn niet het probleem , de draagarmlagers wel
Totaal aantal Berichten: 10307
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ook niet. Ik kreeg de indruk dat het de fuseekogel was.
Bij de voorremmen er voor zorgen dat de klauwen goed kunnen bewegen over de geleidepennen. Die willen nog wel eens vastzitten.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/221532/
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v
jantje1948 schreef:Ook niet. Ik kreeg de indruk dat het de fuseekogel was.
Bij de voorremmen er voor zorgen dat de klauwen goed kunnen bewegen over de geleidepennen. Die willen nog wel eens vastzitten.
je hebt gelijk , ik zorg voor verwarring door voor zowel de vraag over de saxo en Bx in 1 bericht te zetten.
De Saxo :
Voor de Fuseekogel heb ik inmiddels een nieuwe draagarm besteld ( € 37,40 ex verzendkosten ) , de remmen en stuurhoes ga ik dit weekend even in orde maken , duidelijk is inmiddels wel dat de remschijf rechts( die dus al vervangen was ) weer krom is , maar als de remklauw blijft hangen / kleven is dit niet vreemd.
De Bx :
De Bmw stand van de wielen ( achter ) zijn duidelijk een draagarmlager probleem , deze wielen kunnen probleemloos 1 cm vrij worden bewogen als de wielen van de grond zijn met een bonkend geluid als gevolg
erikkuiper schreef:
Dank je voor de link, daar kan ik wel wat mee denk ik , ik heb deze thread niet gevonden met de zoekfunctie maar ga deze manier zeker proberen