Totaal aantal Berichten: 17398
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
In de rubriek Oud Nieuws: de Citroëns waarmee de Presidenten van Frankrijk zich verplaats(t)en.
1955/1956 Citroën Traction Avant présidentielle
President René Coty heeft twee unieke ceremoniële wagens op basis van de Citroën Traction Avant 15 H laten bouwen. De door Phlippe Charbonneaux ontworpen en door Franay gebouwde limousine neemt hij op 10 november 1955 in ontvangst, de door Chapron ontworpen en gebouwde décapotable op 3 oktober 1956.
Citroën DS
Direct na zijn verschijnen wordt de DS de Franse regeringsauto bij uitstek. De binnenplaats van het Elysée-paleis staat er voortdurend vol mee. Het is President de Gaulles voorkeursauto.
1968 Citroën DS présidentielle
In 1968 laat President de Gaulle een reusachtige DS Présidentielle ontwerpen door Robert Opron en bouwen door Henri Chapron. Zelf kan hij deze staatskaros maar enkele keren gebruiken voor hij in 1969 de sleutels aan Georges Pompidou moet doorgeven. Ook hij laat zich er maar enkele keren in zien. Was deze auto te groot of te lelijk?
1972 Citroën SM présidentielle
In 1972 zijn het opnieuw Robert Opron en Henri Chapron die voor presidentiële Citroëns mogen zorgen: twee SM décapotables. Deze duidelijk elegantere voertuigen zullen tot ver in de jaren ‘90 dienst blijven doen.
Citroën CX
In de tijd van President Valéry Giscard d’Estaing staan er regelmatig CX Prestige op de binnenplaats van het presidentiële paleis. Hoewel Jacques Chirac voor zijn officiële inhuldiging gebruik maakte van de SM Présidentielle (zie de foto hierboven), beleefde ook hij zijn moment of glory in een CX Prestige. Op de avond van zijn verkiezingsoverwinning maakte hij daarmee een zeer gemediatiseerde triomftocht door Parijs.
Citroën XM
De XM heeft nooit een prominente rol mogen spelen in belangrijke ceremoniële stoeten, maar toch was hij op de binnenplaats van het Elysée-paleis geen onbekende verschijning. Toen President François Mitterrand dit paleis in 1995 voor de laatste keer verliet, deed hij dat aan boord van een XM.
Citroën C6
Blingblingpresident Nicolas Sarkozy had wat auto’s betreft een ingetogen smaak. Een Peugeot 607 Landaulet was het extravagantste voertuig waarmee hij zich verplaatste. Vaker nog liet hij zich met een Citroën C6 zien. Ook ten tijde van President François Hollande wordt de C6 ingezet bij officiële gelegenheden.
2012 Citroën DS5 présidentielle
Bovenstaande foto’s tonen duidelijk aan dat President François Hollande uiteindelijk gezwicht is voor het comfort van de C6, maar bij zijn inauguratie op 15 mei 2012 wilde hij nog een beeld afgeven van een bescheiden en mlieubewuste man. Bij de parades over de Champs-Elysées gebruikte hij twee DS5 Hybrid4, waarvan een met open dak.
2017 DS 7 Crossback présidentielle
Op 14 mei 2017 wordt Emmanuel Macron president van Frankrijk. Hij verplaatst zich met een DS 7 Crossback, die voorzien is van een open dak. Ook deze nieuwe president staat zijn mannetje in de regen.
foto’s: NN
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
RensKorevaar schreef:In de rubriek Oud Nieuws: de Citroëns waarmee de Presidenten van Frankrijk zich verplaats(t)en.
...
Jammer dat het draadje zich beperkt tot de Franse presidentiële Citroëns, als de beperking tot de Franse staatshoofden er niet zou zijn, zou je nog een hele tijd vooruit kunnen. Vooral in dictatorland waren ze populair.
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
RensKorevaar schreef:
1968 DS Présidentielle
In 1968 laat President de Gaulle een reusachtige DS Présidentielle ontwerpen door Robert Opron en bouwen door Henri Chapron. Zelf kan hij deze staatskaros maar enkele keren gebruiken voor hij in 1969 de sleutels aan Georges Pompidou moet doorgeven. Ook hij laat zich er maar enkele keren in zien. Was deze auto te groot of te lelijk?
Wat mij is verteld in het Conservatoire is dat er van deze grote DS niet beviel. Dit omdat er een ruit tussen de achterbank en de chauffeur zit. Om communicatie tussen de President en chauffeur mogelijk te maken is er een telefoon geplaatst. Echter deze werkt maar 1 richting, de President kan praten, de chauffeur kan alleen meer reageren met handgebaren. Vandaar dat de auto nauwelijks werd gebruikt.
Totaal aantal Berichten: 17398
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Palas schreef:Jammer dat het draadje zich beperkt tot de Franse presidentiële Citroëns, als de beperking tot de Franse staatshoofden er niet zou zijn, zou je nog een hele tijd vooruit kunnen. Vooral in dictatorland waren ze populair.
Begin een nieuw draadje “De dictator en zijn Citroën” o.i.d.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 17398
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Van de Gaulle wordt inderdaad verteld dat hij graag met zijn chauffeurs sprak, maar of dat ook voor Pompidou gold? Je vraagt je ook af waarom dan achteraf geen neerdraaibaar raam geplaatst is of nog een ander communicatiesysteem. Diverse bronnen noemen de arts van Pompidou als tweede bezitter. Hij heeft er vast niet de hoofdprijs voor hoeven betalen…
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 9350
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Wist niet dat ze ook een laagdaks hadden gehad.
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Totaal aantal Berichten: 255
Geregistreerd: 17-01-2011
- (Grand) C4 Picasso C4 Picasso 1.6 HDI
Een artikel over de Franse autoindustrie met een hoofdrol voor Citroen!
http://www.nrc.nl/nieuws/2016/10/13/presidentieel-zijn-in-een-middenklasser-4805223-a1526463
Een nieuw topmodel graag
Dat er van de Franse grandeur niet zo heel veel over is, werd al pijnlijk duidelijk in 2012, toen de juist verkozen president François Hollande voor een Citroën DS5 als voiture présidentielle koos. Niets mis met een DS5, maar van presidentiële allure?
De traditie dat een Franse president ook ambassadeur van de Franse automobielindustrie is en zich dus altijd in een Frans haut de gamme model, meestal voorzien van een speciaal nummerbord, laat rondrijden, is niet van vandaag of gisteren. Vaak wordt de auto van Vincent Auriol (president van 1947 tot 1954) als het startpunt van deze traditie gezien. Zijn zwarte Talbot Lago Record T26 4.5L 26CV uit 1950, met het kenteken 1 - H75, bestaat nog steeds. (“Speciaal nummerbord” is eigenlijk onjuist, want een nieuwe president kon hetzelfde nummerbord desgewenst op een auto van zijn keuze zetten, alhoewel meestal een variant werd gekozen.)
Auriols opvolger René Coty (1954-1959) liet het niet bij één voiture. Bekend zijn zijn Citroën Traction 15/6 Limousine (de 1 FU 75), zijn 15/6 H Limousine Franay / Charbonneaux en de 15/6 Limousine cabriolet, die De Gaulle nog van hem zal overnemen.
Wie kent niet de beelden van Charles de Gaulle (1959-1969), staande in een DS? Wie heeft niet gehoord van de aanslag op zijn leven in de Parijse voorstad Clamart op 22 augustus 1962, toen commando’s van de OAS (Organisation de l’Armée Secrète) zijn DS met automatische wapens bestookten, de banden links voor en rechts achter lek schoten, maar De Gaulles chauffeur er toch nog in slaagde met 100 km/u zijn baas in veiligheid te brengen? Toch heeft De Gaulle niet alleen maar in Citroëns gereden: iets minder bekend is bijvoorbeeld de Simca Vedette Présidence V8 Cabriolet, ontworpen door Chapron.
In de war door de revolte van 1968 en teleurgesteld door de uitslag van het referendum van 1969, verlaat Charles de Gaulle het politieke toneel; hij wordt opgevolgd door Georges Pompidou (1969-1974). Deze overlijdt nog voor hij de (toen) zeven jaar durende ambtstermijn heeft kunnen volmaken. Pompidou was privé een liefhebber van Porsche, maar de gelegenheid zich in een SM Présidentielle aan de bevolking te tonen liet hij zich niet ontgaan.
De president met de mooiste naam aller tijden, Valéry Giscard d’Estaing, of VGE zoals hij vaak werd en wordt aangeduid (1974-1981) maakte ook nog wel gebruik van een DS, maar zijn voorkeur ging uit naar de Peugeot 604. Omdat hij ooit een ernstig ongeluk in een auto met 691 in het kenteken had overleefd, meende hij dat een nummerplaat met die cijfers in die volgorde erin hem zou beschermen.
En dan de socialisten aan de macht! François Mitterrand maakte twee termijnen vol: 1981-1995. Hij beschikte in die veertien jaar natuurlijk over meerdere auto’s (o.a. een XM en een Renault R25 Baccara), maar omdat hij natuurlijk “een gewone man” was én Renault in zwaar weer verkeerde, liet hij zich ook fotograferen in een Renault R5, aan het stuur nog wel.
Onder Jacques Chirac (1995-2007, eerder burgemeester van Parijs) wordt de presidentiële ambtstermijn teruggebracht tot vijf jaar. Chirac reed graag in zijn eigen, toen al verouderde CX Prestige, met in het kenteken (19 FLX 75) zijn favoriete getal 19, nummer van het departement waarvoor hij jarenlang député was. Hij heeft ook nog gebruikgemaakt van, onder meer, een Renault 25 2.5i 205pk en later een Renault Safrane. In 2007, na het overdragen van de nucleaire codes en wie weet wat nog meer, neemt hij in stijl, dat wil zeggen in een Citroën C6, afscheid van zijn opvolger, die hem vriendelijk toeklapt.
Bij zijn installatie op 16 mei 2007 defileert Nicolas Sarkozy (2007-2012) over de Champs Elysées in een Peugeot 607 Paladine, een prototype dat nooit in productie is gekomen. Strikt genomen is dit ook geen voiture présidentielle, want Sarkozy had hem slechts te leen gekregen van Peugeot. Bij andere gelegenheden werd hij vaak vervoerd in een verlengde Vel Satis 3.5i 240pk V6 24V, bestand tegen kalasjnikovs en door toepassing van de modernste technieken eerder een rijdend kantoor dan een auto. Privé bezat of bezit hij een C6.
Daarmee belanden we in de tegenwoordige tijd en bij ons “probleem”. François Hollande (2012-heden) heeft in de afgelopen tijd gereden in o.a. een Citroën DS5 Hybride 2.0 HDi 163 pk. Een mooie auto natuurlijk, maar een middenklasser, geen Citroën haut de gamme. Afgelopen september heeft het Elysée nog een Renault Espace besteld, evenmin de absolute top. Klein schandaaltje: Hollande zal, áls hij de presidentskandidaat van de Parti Socialiste wordt voor de verkiezingen van 2017 -dat weet hij in januari- rondgereden worden in een… Volkswagen Sharan, die in mei van dit jaar door de PS is aangeschaft. Volgens een woordvoerder van de partij zouden er namelijk geen Franse auto’s zijn met schuifdeuren achter. Oei, foutje: zowel de Citroën SpaceTourer als de Peugeot Traveller zijn daarvan voorzien.
Ook aan de genoemde Espace zit een Duits tintje: Hollande wilde graag een auto in diep donkerblauw, een kleur die hij bij zijn favoriete merk Volkswagen had gezien. Helaas heeft Renault die kleur niet. Gelukkig kan iedere automaker bij de betreffende lakfabrikant terecht, dus straks rijdt de president in een Duits-donkerblauwe Espace.
Hoogste tijd voor een nieuw topmodel van Citroën! Een studie-auto als de CXperience gaat het niet worden: zelfs al zou hij in productie worden genomen, het is geen model om het Franse staatshoofd in te vervoeren. Wie weet wordt de opvolger van de C5 (die dan wel een nieuwe naam moet krijgen) straks in het hoogste segment gepositioneerd?
tekst: Rougefurio; foto’s: internet
met dank aan Peter Vermaas (NRC Handelsblad)
Totaal aantal Berichten: 17398
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Waarom vind je dat de C5 een andere naam zou moeten krijgen voor de volgende president erin kan stappen?
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Omdat de mensen “C5” associëren met een (grote) middenklasser, niet met een topmodel. Ik zou er trouwens vóór zijn als Citroën zou afstappen van die C + een cijfer en voor echte namen zou kiezen, zoals Renault (Captur, Talisman enz.) heeft gedaan.
Of zoals Volkswagen al jaren de Golf verkoopt. Gewoon telkens nieuwere versies maken maar de originele modelnaam behouden. Dat schept naamsbekendheid. Nu is het BX > ZX > Xsara > C4, DS3 etc. of DS > CX > SM > XM > C6
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Ja, maar die Golf blijft, ondanks het feit dat iedere versie verder ontwikkeld is, toch min of meer in dezelfde klasse. Ik pleit voor promotie naar de hoogste klasse en dan moet je m.i. breken met (een naam uit) het verleden.
Ja, maar Citroën heeft toch iedere generatie wel auto’s in dezelfde klasse? Ik reageerde dan ook op jou Ik zou er trouwens vóór zijn als Citroën zou afstappen van die C + een cijfer en voor echte namen zou kiezen, zoals Renault (Captur, Talisman enz.) heeft gedaan
Als ze nou als sinds 1991 de ZX zouden bouwen maar zoals VW met de Golf doet gewoon telkens een nieuwe generatie van het zelfde model neerzetten dan schept dat naamsbekendheid. Ik denk dat de Golf mede zijn succes te danken heeft aan de naam, ik denk dat de populariteit van de Golf minder zou zijn geweest als ze na 6 jaar een auto met een andere naam in dezelfde klasse uit gebracht hadden en de Golf na 6 jaar niet meer zou bestaan. En dat iedere 6 jaar o.i.d opnieuw.
De Laguna, Clio, Twingo, Megane namen gaan ook al jaren mee.
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Je hebt gelijk: als een auto in een bepaalde klasse thuishoort, kun je beter dezelfde naam houden en er bijvoorbeeld alleen maar II, III, IV enz. achter zetten, maar je zult het met me eens zijn dat als een nieuw model in een veel hoger segment moet komen dan zijn voorganger, je beter de naam kunt aanpassen. (Ik denk overigens niet dat dat met de C5 gaat gebeuren, dus ik vrees dat Citroën én DS niet (meer) meespelen in de eredivisie.)
Aanvulling: de Golf is in de loop der jaren alleen geëvolueerd, organisch gegroeid; de C6 was echter een heel andere auto dan de XM, die weer niet te vergelijken was met de SM. De ZX was niet te vergelijken met de BX, enzovoort. Met andere woorden: als je een ontwerp radicaal verandert, kun je eigenlijk niet anders dan een nieuwe naam verzinnen, ook al blijft de auto min of meer in dezelfde klasse.
Naar mijn idee hoort de SM helemaal niet in dat rijtje thuis. Dat was een experiment met een sportcoupé in een klasse waarin Citroën traditioneel niet meespeelt. De SM zou uiteindelijk dan ook eenmalig en een dure les voor Citroën blijken te zijn.
Qua reguliere topmodellen is het dus eerder C6, Traction, DS, CX, XM en vervolgens weer C6.
Qua reguliere topmodellen is het dus eerder C6, Traction, DS, CX, XM en vervolgens weer C6.
...en deze auto’s C6, C6 II, C6 III, C6 IV, C6 V en C6 VI noemen zou wel heel merkwaardig zijn…
(Nieuwe rondes, nieuwe namen, nieuwe kansen!)