Totaal aantal Berichten: 2355
Geregistreerd: 06-10-2005
- CX TRS 2.2 1987
- Xantia 20i-16V Exclusive Aut.
FastFred schreef:Kon het vanmiddag helaas niet redden
Helaas kon ik ook niet van de partij zijn. Overigens wel genieten van de mooie foto’s die jullie allemaal hebben gemaakt
Van de voorpagina.
It’s Electric!
Zaterdag 22 oktober 2016, droog weer, ietwat fris. Dit jaar zijn we voor de najaarsmeeting te gast bij Leen APK te Gouda. In het nieuwe pand van Leen komt een groep van ongeveer 30 man bijeen om te luisteren naar de woorden van Leen en de heren van Traction Électrique.
De meeting begint vandaag rond de klok van tien. De Eveco zorgt letterlijk voor een warm welkom middels verse koffie. Dat is ook wel nodig, want ondanks de bij aankomst reeds gemoedelijke sfeer is het binnen niet echt warm te noemen. Binnen is bij Leen APK, die vertelt dat ze deze locatie pas sinds januari 2016 gebruiken. Het is er opvallend ruim en opgeruimd. Een van de schaarbruggen dient als tafel voor de koffie en de frituurpannen. In de middag, na de rondrit, kan hier genoten worden van een vers frikandelletje, door Citrohenno geserveerd.
Alvorens de tourrit begint, is er na de welkomstwoorden van Xsara Coupe en Leen een uitgebreid verhaal van Jos van Traction Électrique. Sinds 2012 zijn ze bezig met het ombouwen van klassieke Citroëns naar elektrische aandrijving. Ter opluistering staan er twee omgebouwde DS’en binnen en staat er buiten een e-Eend, welke door forumleden Breeze en MiGS aan de tand zal worden gevoeld.
De omgebouwde DS’en zijn ondanks dat ze beide elektrisch zijn, behoorlijk verschillend qua uitvoering. Traction Électrique biedt dan ook geen standaard ombouw aan, maar stemt deze af op de wensen van de klant. De vragen van de aanwezigen worden alle beantwoord en het blijkt dat het ombouwen naar elektrische aandrijving helaas geen goedkope bezigheid is: €15.000 kost alleen al het materiaal. Je krijgt dan een DS zoals een DS misschien ooit wel bedoeld was. Aan het einde van de middag zien we een der elektrische DS’en wegzweven. Créative Technologie was nog nooit zo waar.
Net na twaalven beginnen de eerste auto’s aan de tourrit door het Groene Hart. De routebeschrijving is in ‘bolletje-pijltje’-stijl, dus rijden in equipes wordt aanbevolen. Dan is een CX Familiale natuurlijk heel erg handig: een volgeladen exemplaar rijdt mee. Dat het mooi weer is, wordt ook door anderen opgemerkt. Het is ongeveer twee uur rijden over heerlijk kleine weggetjes, waarbij er dikwijls gestopt moet worden voor tegenliggers. We rijden een tijdje op met CitroenAZU, die z’n AZU letterlijk en figuurlijk laat vliegen over de sierlijke bruggetjes in de route. Het valt op hoeveel aandacht zo’n AZU onderweg trekt: fietsers kijken om en rijden derhalve regelmatig op je af zonder dat ze het zelf door hebben.
Na terugkomst van de rit wordt wat gegeten en gedronken bij gastheer Leen, waarna langzaamaan de meeting tot een einde komt. Er wordt ter afsluiting gezamenlijk gegeten door forumleden, waarbij het ongetwijfeld gezellig was wegens afwezigheid van ondergetekende. Het was een mooie dag. Tot volgend jaar!
tekst: Nielsje; foto’s: CitroenAZU
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 145
Geregistreerd: 06-03-2009
- 2CV Électrique
- 2CV 2cv
- C5 Tourer 2.0 16v
- ID/DS DS 23 Break bv5
- Ami 6 club break
- Traction Avant 11 BL
- GS/GSA GS Club Break
- ID/DS DS Pallas électrique performance
- C6 (2005-2012) 2.7 HDI
Fijne foto van de zooi onder mijn motorkap!
Het was een leuke dag.
Dank.
Liggen de kosten voor een elektrische Eend (of BX, CX enzovoort) in dezelfde orde van grootte, of is het aanpassen van een 2CV aanzienlijk goedkoper dan van een DS? 15.000 euro minimaal is écht veel geld!
Totaal aantal Berichten: 145
Geregistreerd: 06-03-2009
- 2CV Électrique
- 2CV 2cv
- C5 Tourer 2.0 16v
- ID/DS DS 23 Break bv5
- Ami 6 club break
- Traction Avant 11 BL
- GS/GSA GS Club Break
- ID/DS DS Pallas électrique performance
- C6 (2005-2012) 2.7 HDI
Het is inderdaad ECHT veel geld, maar dan heb je ook ECHT wat…
15 mille is zo’n beetje het minimum voor een 2CV.
Voor een DS ben je al (heel) gauw 10 meer kwijt.
Voor een voorwielaandrijver met dwarsgeplaatste motor (CX, BX en bijna alles daarna) hebben we binnenkort waarschijnlijk een financieel aantrekkelijker optie beschikbaar, waar het de aandrijflijn betreft. Batterijen blijven prijzig. Maar je tankt wel in één keer voor vijf tot tien jaar, moet je maar denken.
Als je alleen naar het geld kijkt, moet je geen klassieke Citroen gaan rijden, en zeker geen elektrische.
Als je de absoluut ultieme auto zoekt, dan zijn wij een stapje dichterbij gekomen.
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Nielsje schreef:Net na twaalven beginnen de eerste auto’s aan de tourrit door het Groene Hart. De routebeschrijving is in ‘bolletje-pijltje’-stijl, dus rijden in equipes wordt aanbevolen. Dan is een CX Familiale natuurlijk heel erg handig: een volgeladen exemplaar rijdt mee.
Citroen CX familiale by Timo van Vuurde, on Flickr
Rest van de foto’s:
IMG_20161022_114448 by Timo van Vuurde, on Flickr
IMG_20161022_115015 by Timo van Vuurde, on Flickr
IMG_20161022_120848 by Timo van Vuurde, on Flickr
IMG_20161022_120854 by Timo van Vuurde, on Flickr
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Totaal aantal Berichten: 17403
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Adri Breezes persoonlijke indrukken van de e-Eend staan nu in het topic over de 2CV Electrique.
foto: Breeze
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!