Ruim anderhalf jaar rijdt ik nu in een C3. Een 1.4 uit 2010. Tot op heden geen problemen tegengekomen, maar sinds een maand heeft de C3 last van olielekkage. Vannacht stond de C3 eenmalig bij mij op de oprit en niet op de parkeerplaats in de straat. In die paar uurtjes op de oprit bleek de lekkage eigenlijk best wel behoorlijk (naar mijn idee tenminste). Om kullei een idee te geven, de tegel waarop de olielekkage te zien is meet 60 x 40 cm. In de garage heb ik het ook al even over deze lekkage gehad, en daar werd gesproken over nieuwe koppakking. De eigenaar van de garage kon echter niet garanderen dat de lekkage dan over zou zijn. Daarnaast werd me verteld dat dat een prijzige reparatie gaat worden. Ik ben nu verschillende opties naast elkaar aan het zetten. Of laten repareren, of deze C3 inruilen. Wat zou jullie keus hierin zijn?
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
De koppakkingen bij deze (TU) motoren gaan helaas heel vaak lek: er zit op het hoekje rechts voor in de koppakking een rubber O-ring die keihard wordt en dan dicht ie niet meer af. Resultaat is olielekkage naar buiten. Een nieuwe koppakking lost het in 99,9% van de gevallen gewoon op.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 107
Geregistreerd: 16-01-2012
- C3 Pluriel Soleil
Pakking van oliepomp kan ook het probleem zijn.
Monseigneur:Fiat barchetta (2004), Renaul Grand Scenic (2018), 2CV AZU 250 (1977)
Madame: Pluriel Soleil (2009)
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Bij een TU-blok zit de oliepomp gewoon in het carter en kan dus nooit naar buiten lekken.
Bedoel je niet de carterpanpakking?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 107
Geregistreerd: 16-01-2012
- C3 Pluriel Soleil
Ik weet niet of in de C3 uit 2010 van mijn dochter, ook een 1.4, een TU-blok zit, maar daar was de koppakking ook van vernieuwd, maar aan de voorzijde zit wat ik hoorde de oliepomp. De auto had gewoon te weinig gereden en moet nu per dag 90 km. gaan rijden. Daar begon hij wat olie te lekken. Nieuwe pakking erin en het was opgelost.
Monseigneur:Fiat barchetta (2004), Renaul Grand Scenic (2018), 2CV AZU 250 (1977)
Madame: Pluriel Soleil (2009)
Bedankt voor de snelle reacties. Ik zal bij de garage eens horen wat de kosten hiervan zijn. En wat betreft het rijden met de C3, het kan toch niet de bedoeling zijn dat je een minimum afstand met een auto moet rijden om lekkage te voorkomen?
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
barchetta schreef:Aan de voorzijde zit wat ik hoorde de oliepomp.
Bij een TU3 in de C3 zit wel de oliefilterhouder tegen de voorzijde van het blok geschroefd.
Daar kan wel de pakking van vervangen worden.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986