Ik kan geen eenduidig antwoord vinden op: wel of niet smeren achterwiellager en hoe…?
Naaf demonteren dan smeren of nippel monteren ...?
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Officieel hoef je het niet te smeren. Maar een nippel monteren is wel beter. Demonteren is veel werk en vaak gaat je lager dan kapot…
Als je lagers wisselt kan je het best dat nippel erin boren.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Zie https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/231378/
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
waar moet de nippel precies komen? foto’s tekening ?
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
midden in de buis. Waar maakt dan niet zoveel uit.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Bij de IDDS-club heeft Egbert in het verleden ook beschreven hoe het achterlager het beste kan worden gesmeerd.
Ik moet wel zeggen dat ik twijfel of dit het wiellager of het draagarmlager is geweest, is net ff te lang geleden alweer.
Ik begreep dat hij toen de voorkeur voor versnellingsbakolie had om te voorkomen dat je het lager te veel druk krijgt bij gebruik van de vetspuit.
Tip als je een nippel voor vet plaatst; zorg voor een tweede gat met draad (tappen) zodat daar de lucht en evt overmatig vet naar toe kan. Bout indraaien en klaar.
en…. niet vergeten: zelf de slingers ophangen
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Dast was de draagarm. Dat lager draait nauwelijks. Een wiellager moet je niet met bakolie smeren.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
capt kok schreef:Bij de IDDS-club heeft Egbert in het verleden ook beschreven hoe het achterlager het beste kan worden gesmeerd.
Ik moet wel zeggen dat ik twijfel of dit het wiellager of het draagarmlager is geweest, is net ff te lang geleden alweer.Ik begreep dat hij toen de voorkeur voor versnellingsbakolie had om te voorkomen dat je het lager te veel druk krijgt bij gebruik van de vetspuit.
Tip als je een nippel voor vet plaatst; zorg voor een tweede gat met draad (tappen) zodat daar de lucht en evt overmatig vet naar toe kan. Bout indraaien en klaar.
Stofdop demonteren ook een optie om overmatig druk tegen te gaan? Is er toch al af ....
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Als je de stofdop weglaat weet je in ieder geval zeker dat je binnen No time je lager naar de knoppen hebt.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
waterman schreef:Als je de stofdop weglaat weet je in ieder geval zeker dat je binnen No time je lager naar de knoppen hebt.
. Lijkt me logisch. Ik ben plaatwerk aan de achterkant aan t vervangen dus de boel ligt deels los. Ophanging ben ik ook aan t demonteren. Dus kan ik mooi nippels erin maken. De lagers wil ik laten zitten, gezien als de ervaringen op t forum.
Ps: leuke smileys
capt kok schreef:Bij de IDDS-club heeft Egbert in het verleden ook beschreven hoe het achterlager het beste kan worden gesmeerd.
Ik moet wel zeggen dat ik twijfel of dit het wiellager of het draagarmlager is geweest, is net ff te lang geleden alweer.Ik begreep dat hij toen de voorkeur voor versnellingsbakolie had om te voorkomen dat je het lager te veel druk krijgt bij gebruik van de vetspuit.
Tip als je een nippel voor vet plaatst; zorg voor een tweede gat met draad (tappen) zodat daar de lucht en evt overmatig vet naar toe kan. Bout indraaien en klaar.
Ging om de voordragarmen:
https://youtu.be/-784MQE73gY
Film over voorwiellager smeren:
https://youtu.be/HDs3L896H9Q
Achterwiellager smeren heb ik niet veel ervaring mee
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 1532
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Kan je ook een nippel in de metalen stofkap maken of druk je de dop dan weg?
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Ik vrees van wel. Denkbaar is dat je hem vasthoudt met het een of ander.
Maar dan nog: dan moet je dus door het ene lager al het vet pompen om ook het andere lager te bereiken.
Waarom dus niet gewoon midden in die buis?
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 03-01-2007
- ID/DS 23ei
- ID/DS ID 19P
Waarom niet de asstomp met lagerkooien eruit halen, en dan nieuw vet op de juiste plek? Je bent dan alle oude vet en slijtagedelen ook kwijt. Het lijkt veel werk, maar valt reuze mee. Ook kun je overwegen om niets te doen, als de lagers lawaai gaan maken, gewoon nieuwe (laten) plaatsen.
Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Als geld of tijd geen punt is heb je gelijk.
Even een smeernippel plaatsen en volpompen doe je in een uur.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Volpompen met vet lijkt me geen goed idee. Van teveel vet gaan je lagers ook sneller stuk
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige