1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
Wiellager achter smeren
heinrich
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 246
Geregistreerd: 05-08-2008

Gepost: 27 oktober 2016 11:32 PM

Ik kan geen eenduidig antwoord vinden op: wel of niet smeren achterwiellager en hoe…?
Naaf demonteren dan smeren of nippel monteren ...?

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 28 oktober 2016 10:12 AM
  [ # 1 ]

Officieel hoef je het niet te smeren. Maar een nippel monteren is wel beter. Demonteren is veel werk en vaak gaat je lager dan kapot…
Als je lagers wisselt kan je het best dat nippel erin boren.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 28 oktober 2016 10:56 AM
  [ # 2 ]

Zie https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/231378/

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
heinrich
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 246
Geregistreerd: 05-08-2008

Gepost: 28 oktober 2016 12:12 PM
  [ # 3 ]

waar moet de nippel precies komen? foto’s tekening ?

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 28 oktober 2016 01:48 PM
  [ # 4 ]

midden in de buis. Waar maakt dan niet zoveel uit.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
capt kok
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 406
Geregistreerd: 19-05-2009

Gepost: 28 oktober 2016 03:19 PM
  [ # 5 ]

Bij de IDDS-club heeft Egbert in het verleden ook beschreven hoe het achterlager het beste kan worden gesmeerd.
Ik moet wel zeggen dat ik twijfel of dit het wiellager of het draagarmlager is geweest, is net ff te lang geleden alweer.

Ik begreep dat hij toen de voorkeur voor versnellingsbakolie had om te voorkomen dat je het lager te veel druk krijgt bij gebruik van de vetspuit.
Tip als je een nippel voor vet plaatst; zorg voor een tweede gat met draad (tappen) zodat daar de lucht en evt overmatig vet naar toe kan. Bout indraaien en klaar.

 

en…. niet vergeten: zelf de slingers ophangen cool smile

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 28 oktober 2016 04:03 PM
  [ # 6 ]

Dast was de draagarm. Dat lager draait nauwelijks. Een wiellager moet je niet met bakolie smeren.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
heinrich
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 246
Geregistreerd: 05-08-2008

Gepost: 28 oktober 2016 06:24 PM
  [ # 7 ]
capt kok schreef:

Bij de IDDS-club heeft Egbert in het verleden ook beschreven hoe het achterlager het beste kan worden gesmeerd.
Ik moet wel zeggen dat ik twijfel of dit het wiellager of het draagarmlager is geweest, is net ff te lang geleden alweer.

Ik begreep dat hij toen de voorkeur voor versnellingsbakolie had om te voorkomen dat je het lager te veel druk krijgt bij gebruik van de vetspuit.
Tip als je een nippel voor vet plaatst; zorg voor een tweede gat met draad (tappen) zodat daar de lucht en evt overmatig vet naar toe kan. Bout indraaien en klaar.

Stofdop demonteren ook een optie om overmatig druk tegen te gaan? Is er toch al af ....

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 28 oktober 2016 06:26 PM
  [ # 8 ]

Als je de stofdop weglaat weet je in ieder geval zeker dat je binnen No time je lager naar de knoppen hebt.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
heinrich
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 246
Geregistreerd: 05-08-2008

Gepost: 28 oktober 2016 08:11 PM
  [ # 9 ]
waterman schreef:

Als je de stofdop weglaat weet je in ieder geval zeker dat je binnen No time je lager naar de knoppen hebt.

Horse. Lijkt me logisch. Ik ben plaatwerk aan de achterkant aan t vervangen dus de boel ligt deels los. Ophanging ben ik ook aan t demonteren. Dus kan ik mooi nippels erin maken. De lagers wil ik laten zitten, gezien als de ervaringen op t forum.
Ps: leuke smileys Smile

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2972
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 29 oktober 2016 12:07 AM
  [ # 10 ]
capt kok schreef:

Bij de IDDS-club heeft Egbert in het verleden ook beschreven hoe het achterlager het beste kan worden gesmeerd.
Ik moet wel zeggen dat ik twijfel of dit het wiellager of het draagarmlager is geweest, is net ff te lang geleden alweer.

Ik begreep dat hij toen de voorkeur voor versnellingsbakolie had om te voorkomen dat je het lager te veel druk krijgt bij gebruik van de vetspuit.
Tip als je een nippel voor vet plaatst; zorg voor een tweede gat met draad (tappen) zodat daar de lucht en evt overmatig vet naar toe kan. Bout indraaien en klaar.

Ging om de voordragarmen:
https://youtu.be/-784MQE73gY

Film over voorwiellager smeren:
https://youtu.be/HDs3L896H9Q

Achterwiellager smeren heb ik niet veel ervaring mee

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
camemBert
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1532
Geregistreerd: 26-06-2006

- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Gepost: 31 oktober 2016 01:00 PM
  [ # 11 ]

Kan je ook een nippel in de metalen stofkap maken of druk je de dop dan weg?

Du pain, du vin et… Citroën!

Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 31 oktober 2016 01:21 PM
  [ # 12 ]

Ik vrees van wel. Denkbaar is dat je hem vasthoudt met het een of ander.
Maar dan nog: dan moet je dus door het ene lager al het vet pompen om ook het andere lager te bereiken.

Waarom dus niet gewoon midden in die buis?

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
dickesse
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 03-01-2007

- ID/DS 23ei
- ID/DS ID 19P
Gepost: 31 oktober 2016 07:08 PM
  [ # 13 ]

Waarom niet de asstomp met lagerkooien eruit halen, en dan nieuw vet op de juiste plek? Je bent dan alle oude vet en slijtagedelen ook kwijt. Het lijkt veel werk, maar valt reuze mee. Ook kun je overwegen om niets te doen, als de lagers lawaai gaan maken, gewoon nieuwe (laten) plaatsen.

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 31 oktober 2016 07:11 PM
  [ # 14 ]

Als geld of tijd geen punt is heb je gelijk.
Even een smeernippel plaatsen en volpompen doe je in een uur.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Mr. Smith
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 21-12-2005

Gepost: 01 november 2016 09:19 AM
  [ # 15 ]

Volpompen met vet lijkt me geen goed idee. Van teveel vet gaan je lagers ook sneller stuk

La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook