Onze BX 16 TZI heeft drie jaar binnen stil gestaan vanwege een lek in de brandstofleiding. Onlangs van stal gehaald en eigenlijk zonder problemen door de APK. Accu vervangen, starten geen probleem. Tot vorige week.
Zonder aanwijzing vooraf: niet meer aanslaan. Een lokale garage heeft de bougies vervangen en madammeke deed het. Hoewel: toen ik haar terug had liep ze eerst (koud) heel onregelmatig. Terug naar de garage die meldde: bij ons is het al die dagen dat de wagen hier staat starten en netjes lopen. En dat was ook zo en bleef ook zo een paar dagen.
Afgelopen maandagmorgen (zij staat dan onder de carport): start motor goed rond, maar geen enkel teken om iets te gaan doen. Wegenwacht erbij: kabels nagelopen, bougies nog droog ondank starten.(!) Maar wel een zwakke vonk. Uiteindelijk: een zekering was doorgebrand, vervangen en starten/lopen. Ik heb geen manuals om na te zien welke het was, de derde van rechts (5A) zegt ook zo weinig.
Dindag geen probleem. Woensdag kwam madammeke ‘s morgen met doorstarten en gepof in de uitlaat uiteindelijk aan de gang. Op mijn werk een paar keer gestart; als de motor koud(er) wordt komt het met wat geplof wel weer op gang. Maar de motor is dan natuurlijk niet door en door koud.
We zijn nu op bezoek en madammeke staat in vanaf woensdagavond in een verwarmde garage. Voor haar comfort de temperatuur opgedraaid naar 20 graden. Zowel gistermorgen as vanmorgen was het starten lopen. Ik ga haar vannacht niet buiten zetten want ik wil morgen niet met een niet startende auto in de Ardennen staan.
Maar de vra(a)g(en): wie kan mij een hint geven wat er de oorzaak kan zijn, en hoe te verhelpen?
Buiten is het een graad of tien geweest, maar ook bij vijftien graden blijft zij staan. Groot is dat verschil niet.
Uit boekenwijsheid heb ik begrepen dat het motor management pas vonk EN brandstof geeft als er een signaal is dat het aan de gang moet komen.Komt eerst de vonk en pas in latere fase de brandstof?
Het merkwaardig is dat er soms gepof in de uitlaat is en dat zou toch weer op brandstof duiden (?)
Binnenkort zal ik de bougiekabels vervangen, ik kreeg eerst de verkeerde uitgeleverd. Maar op de oude start zij nu ook, er moet een oorzaak zijn maar zal de combinatie minder koud en buiten hoewel recent warm geweest de uitval veroorzaken?
Wie o wie helpt haar op de weg te houden?
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013
- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Bij het slecht starten met kou denk ik aan de bobine. Als deze minder is, kan deze geen vonk genereren. En dat geeft vervolgens de problemen die jij omschrijft.
BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
Klinkt eerder, als dat de choke werking niet meer functioneerde , bij een defecte bobine, wordt het probleem alleen erger, vaak is het dan zo dat ie wel start, maar na warm worden de geest geeft, tot ie weer is afgekoeld,
Een ander wat dan wel kan is kruipstroom, bij koud en vochtig weer, wordt de stroom naar massa weg geleid, dus ziet de bedrading bij de ontsteking er vet en vochtig uit, dit dan eens reinigen, slechte bobine kabels herken je door ze in een lus te buigen, zie. Je nu scheurtjes dan is het dus vervangen, omdat dan de stroom wordt weg geleid,
Neem aan dat de I voor injectie staat??? Kijk dan of de temperatuur sender nog goed functioneerd, dit kan je doen met een ohm-meter, vaak koud 400ohm. En warm 1400ohm, deze sender geeft een signaal aan de injectie door om bij koud weer rijker te starten, De sender vind je vaak in de buurt van de thermostaat, en heeft vaak 2 draden, de zender heeft er maar een, en die is alleen voor de meter op je dachbord,
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Exact deze symptonen heb ik ook bij mijn BX gehad. En dat was wat Tim al noemde, de bobine.
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Bedankt voor de raad zover. Terug in Nederland zal ik onderdelen bestellen en wisselen. ‘k Hou jullie op de hoogte
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013
- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
beremans schreef:Klinkt eerder, als dat de choke werking niet meer functioneerde , bij een defecte bobine, wordt het probleem alleen erger, vaak is het dan zo dat ie wel start, maar na warm worden de geest geeft, tot ie weer is afgekoeld,
Een ander wat dan wel kan is kruipstroom, bij koud en vochtig weer, wordt de stroom naar massa weg geleid, dus ziet de bedrading bij de ontsteking er vet en vochtig uit, dit dan eens reinigen, slechte bobine kabels herken je door ze in een lus te buigen, zie. Je nu scheurtjes dan is het dus vervangen, omdat dan de stroom wordt weg geleid,
Het afkoel-verhaal geldt alleen voor de ontstekingsmodule. Bobine heeft vooral last van vocht en komt dus vaak voor bij koude motor. Ontstekingsmodule heeft last van hitte en kan dan niet goed functioneren.
Tevens is het ‘stroom wegleiden van massa’ onzin. Stoom kan niet weggeleid worden van de massa. Een stroomkring moet rond zijn wil er stroom kunnen lopen. Een slechte massa kan wel een probleem zijn bijvoorbeeld. Maar mijn vermoeden is dat een slechte massa hier geen rol speelt.
Daarnaast heeft een injectie geen choke… Dus deze kan niet niet werken.
Edit: Een temperatuursensor verhindert een motor niet van starten. Als een tempsensor de geest heeft gegeven kan de motor slechts rommelig lopen bij koude temperaturen en een hoog brandstofverbruik hebben.
BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Vergeet de BDP sensor niet.
Allereerst dank aan allen die gereageerd hebben.
Hoe is het verder gegaan? Bobine besteld, gemonteerd (wat een ellende, die torx bouten) en… niet lopen.
Mijn schoonzoon gevraagd die veel beter thuis is in dit soort electrische toestanden om mee te kijken of we vonk hadden. Dus niet.
Na het bekende zoekwerk zijn er twee dingen de waarschijnlijke gezamenlijke oorzaak:
1. het huis van de bobine is gescheurd aan de achterzijde. Dat zal een bron voor zwakke vonk zijn.
2. de gasklepsensor functioneerde niet goed. Gedoe met draadjes en lopend maken.
Op het moment is het starten / lopen.
We gaan nu door naar de volgende uitdaging: LHM lekkage. De octopus is lek…
Inmiddels een nieuwe besteld, morgen kan ik bij een kennis op de brug.
Koud, alles nat en blijft starten, prima.
Octopus vervangen. Wat een toestand, maar het was de eerste keer zullen we maar denken.
Volgens mijn vrouw, gespecialiseerd in alle vloestoffen die uit een auto kunnen zakken, liggen er nog een paar druppels onder maar ik hou vol dat het nog wat nalekken is.
Dan binnenkort een setje winter banden, dan moeten we weer klaar zijn na drie jaar stil staan.
Niet zo koud (meer), niet zo nat (meer) en jawel madammeke niet starten. Geen pofje, geen slag helemaal niks. En dat terwijl het afgelopen dagen zonder mankeren tik en lopen was.
Opmerkelijk was trouwens dat voorheen, als je inhield en weer gas gaf, of bij optrekken bij een stoplicht, er een soort naverbrandinkje was in de uitlaat. Dat was met de vorige actie ook opgelost. En toch, helaas…
Bobine /bougiekabels en bougies nieuw.
Heeft iemand nog een gouden tip?
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Hilko16TZI schreef:Vergeet de BDP sensor niet.
Die zit zeg maar achter op het motorblok? (schutbordzijde)
Daar zit een cluster van drie sensoren, een van die dan dus…?
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Nee, die zit bovenop de starterkrans, tussen motor en versnellingsbak in. Als je daar naar beneden kijkt zie je ‘m ertussenuit piepen, een “blokje” van kunststof met een draad eraan, vastgezet met 1 boutje.
Als deze stuk is krijgt de ecu geen ontstekingssignaal en heb je dus ook geen vonk (even simpel uitgelegd).
De bobine is wel berucht als ze ouder worden. Kan ook van die wisselende klachten geven.
Is die nou al vervangen door een nieuwe?
Zwakke accu zou ook nog kunnen, de motor moet als een dolle ronddraaien bij het starten.
Bij iets te lage spanning slaat de motor niet aan (been there).
Maar als de motor eenmaal loopt en hij ploft dan heeft dat hoogstwaarschijnlijk niet met de accu te maken.
De BDP sensor is volgens mij of heel of stuk.
Maar Hilko heeft hier meer ervaring mee denk ik. Misschien kan zo’n sensor ook af en toe suf zijn…
Komt het slechte starten vooral voor als hij een tijd heeft stilgestaan?
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Ik heb een tzi gehad die het soms wel, soms niet deed. Was de BDP sensor.
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
H@ns schreef:De BDP sensor is volgens mij of heel of stuk.
Dat niet, ik ken een beige Xantia die een kapotte BDP had. Die viel op willekeurige momenten plots uit tijdens het rijden en wilde vaak ook niet aanslaan. Dat was over met een andere BDP. Dat is, wat Hilko al zei, dus ook zeker een verdachte!
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”