Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Benieuwd of ik dat nog meemaak…..
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
nooit gemerkt…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
LOL, misschien als je voortdurend blijft persen.
Adri
Zolang het teveel weg kan uit het lager, is er geen probleem. Als het teveel aan vet niet wegkan, ontstaat er teveel wrijving met het vet en stijgt de temp waardoor het vet zijn smerende eigenschappen verliest. En dan haalt je lager nog geen 30 % van zijn levensduur. Waarom zou het WPHB hoeveelheid vet weergeven die in het lagerhuis moet ?
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Bij hoge lagertoerentallen heb je een punt.
Wielen van DS’en halen die toerentallen bij lange na niet.
Er zijn nog geen gevallen bekend van vastlopende voorwiellagers, die toch in aardige aantallen vol vet worden gezet.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Wat zijn hoge toerentallen voor onze lagers ?
Ik dacht dat het vet bij de voorwiellagers eruit kon ? Of ben ik mis ?
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Hoge toeren is 5000+ rpm.
Een band is 185 breed en 80% hoog dus de wang is 14,8cm. de straal is dus 29.6cm.plus 15 inch. omtrek is pi*d =212.58 cm. Als je 120km/u rijdt = 2000m per minuut.
Dat delen door 2.12 is 940 toeren per minuut.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Dat is peanuts voor elk kogellager. Zeker voor de overbemeten types in een DS.
Ik denk dat je je onnodig bang maakt.
Wentellagers zijn extreem goed omschreven en er is erg veel ervaring mee.
Kijk eens in een SKF catalogus of zo naar de draaggetallen en levensduren bij diverse bedrijfsomstandigheden, of zoek het op via internet.
Dan zal je zien dat een wiellager een erg bruin leven heeft, zeker de overbemeten types van een DS.
Nee, dat vet kan niet uit dat lager, tenzij je de keerringen er uit perst.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
OK, bedankt. Ik heb het snel even opgezocht om een idee te hebben.
Voor een 1 rij kogellager met binnen diam 25mm en buiten diam 62mm en 17mm breed, kom ik op max 7500toeren per minuut.
Onze lagers zijn dus overgedimensioneerd. Volledig akkoord
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Enig groot-onderhoud rondom de achterwielen uitgevoerd.
lekzak vervangen, kommetje veerstang glad geslepen, nieuw stofhoesje veerkogel, remvoeringen vervangen, bollen gelost voor latere controle en zo kwam ik toch ook bij de wiellagers.
Daar kan je niks mee, anders dan hopen dat ze nog lang zullen draaien in hun 50 jaar oude vet….
Het hele forum afgespeurd naar dit onderwerp en uiteraard de discussie “vetnippel” gevonden.
Tja….
Misschien zit er nog stokoud vet in, in een onbekende toestand, daar pomp je dan vet bij van ongetwijfeld andere samenstelling dan zo’n halve eeuw terug.
De hoeveelheid hiervan is willekeurig onduidelijk en dat breng je in op een plaats, gemiddeld 4 cm vanaf het lager.
Met teveel pompen blaas je je vetkering eruit, maar hier brengt een tweede gat boren de oplossing.
Te weinig pompen doet je twijfelen of je wel voldoende hebt ingebracht…
Pomp je door zodat het ‘t tweede gat uitkomt, is de ruimte waarschijnlijk geheel vol geraakt.
In theorie weer niet wenselijk i.v.m. warmteontwikkeling….
Kortom, kan dat niet anders?
Tuurlijk wel!
Ik ben aan de haal gegaan met een zin uit de DS-TT-film Voor-draagarmen smeren:
“Versnellingsbak-olie, dit komt goed bij de lagers en hecht mooi aan de kogels.”
Waarom niet voor de achter-wiellagers?
Eigenlijk geen reden gevonden om af te zien van olie als smering, wel meerdere voordelen te noemen.
(dit is dus jullie uitdaging om te reageren waarom ik straks aan de kant van de weg sta met kapotte lagers….)
Hoe aangepakt:
Gat 7 mm geboord op de plaats, zie tekening. Draad M8 hierin getapt.
Bij boren: stofzuiger direct naast het gat, vaseline aan de punt van de boor.
Bij tappen draad ook vaseline.
Gat is groot genoeg voor een slangetje, slangetje wat kleiner houden, dan is het gat ook gelijk de ontluchting (en “overdruk-beveiliging”).
Met het gat op deze plek (op middenlijn van het wiellager-huis) kan de ruimte gevuld worden tot 45% met bakolie W80. Meer loopt er vanzelf weer uit.
Voor de originele bezetting, originele lagers met tussenbus, kost je dat zo’n 50 ml aan olie, ietsje meer dan een borrelglaasje.
Voor de zekerheid heb ik na het vullen de olie er weer uit gezogen om metaalsnippers die er door het boren en tappen toch in het lagerhuis zouden zijn gekomen, er uit te halen.
(niet in de olie aangetroffen)
Na het opnieuw vullen gat afdichten met een M8 bout, M8x15, langer kan de conische binnenbus gaan raken (voorzover nog aanwezig). Oliedicht gemaakt met een stukje teflon-tape (“De enige tape die niet plakt…”).
Wordt nog aangepast, teflon is niet echt olie-bestendig.
DS23 Pallas, C5 Exclusive, Jumpy, BX19 GTi 16v, Acadiane, Saxo
“Zonder smering gaat alles naar de ter**g”
Eerste indrukken:
Wiel loopt heerlijk soepel, dat was zonder de olie ook al zo, maar om soepel draaien aan te duiden:
Met band erop een flinke draai geven, doet de band iets meer dan anderhalve minuut draaien.
Ook het rechterwiel draait soepel en is spelingsvrij. Geeft echter af en toe geluiden… klink niet lekker… geen zoemen maar af en toe geknars op wat hogere snelheid (onbelast met de hand draaiend).
Was al zo vóór de olie-toevoeging, de olie heeft dit niet verholpen, helaas.
Wordt een vervanging van het lager.
Na wat draaien met de hand de verse olie er weer uitgehaald, zie foto.
Zwarte prut -> onbekend
Roodbruine prut -> oud vet
misschien nog net te zien, hele kleine witte puntjes -> metaaldeeltjes, niet van het boren.
Geeft gelijk een voordeel van olie weer: wiellager is zo te Flushen, oud vet en vuil kan verwijderd worden.
Andere ervaringen:
_ Oud vet uit het lager weten te prutsen, ik zou zweren dat ze origineel de lagers monteerden met groene zeep. Zo zag het er uit en zo rook het ook.
_ Het ene huis liet zich zo makkelijk boren dat ik dacht dat het aluminium kon zijn, een magneet gaf duidelijkheid toch metaal. Het andere huis: koste me veel moeite om er door te komen met de boor.
Binnenkort een stukje rijden, ben benieuwd en wordt vervolgd.
DS23 Pallas, C5 Exclusive, Jumpy, BX19 GTi 16v, Acadiane, Saxo
“Zonder smering gaat alles naar de ter**g”
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Olie dicht maken doe je met een koperen ringetje.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Koper ringetje, helemaal gelijk.
Bedoeling was zuiver haaks op het huis boren, dat is hem helaas niet geworden.
Koper ringetje dan ook geen optie.
Maak me ook niet zo’n zorgen, gat zit op/boven de “waterspiegel”.
DS23 Pallas, C5 Exclusive, Jumpy, BX19 GTi 16v, Acadiane, Saxo
“Zonder smering gaat alles naar de ter**g”
Totaal aantal Berichten: 6313
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Op zich is het smeren van een wiellager met olie niet bij voorbaat totaal kansloos. Bij mijn Jeep met starre assen staat in de asbuis van de Chrysler 8.25 achteras een laag differentieelolie die zo ook de wiellagers smeert.
In mijn geval zit er Castrol Syntrax Longlife 75W90 in.
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik hoop dat de vetkeering voldoende afdicht voor het gebruik van olie.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste