Remleiden gebroken wat nu?
Onder de middelste deurstijl achter een plastic kapje zijn twee leidingen gebroken, water en vuil ophoping zijn de oorzaak.
Zijn er leidingen te koop, stukje vervangen metkoppelingen, wat zijn zoal de oplossingen en wat is een goed adres om t te laten maken of om eventueel onderdelen te kopen om zelf te repareren?
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Standaard XM probleem, hoewel het meestal optreedt boven de traverse van de achterbrug, daar waar je het niet kan zien.
Daarom zou ik in jouw geval het achterste deel van die leidingen geheel vervangen, want op die traverse zal het ook wel rotten.
Bij bijv. Chyparse kan je stukken leiding op maat laten maken, met bolletjes en wartels en al.
De doorgesneden leidingen hebben uiterarad geen bolletje en wartels.
Je kan daarmee ruwweg twee kanten op:
1 Bolletjes op die leidingen (laten) felsen met een felsapparaat.
2 Wartels op de leidingeinden plaatsen met hardsoldeer. (NIET met tinsoldeer).
Zelf vele malen gedaan.
Felsapparaten zijn (duur) te koop of goedkoop zelf te maken:
https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/232465/ als je de gereedschappen daarvoor hebt .
Ze zijn ook wel te leen (met de eigenaar erbij).
Knelkopelingen zijn bij deze kleine diameters niet echt de oplossing, niettemin worden die ook wel toegepast.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
de auto die van mijn vader is is inmiddels gerepareerd, mijn vader bracht m naar de garage om de hoek, twee uur later was hij klaar. ze hebben een stukje leiding geplaatst tussen twee leidingen met wartels, wartels waren 8 eurp p/s. vroeg me af of dit een betrouwbare en veilige methode is, kende m niet voor de hoge druk leidingen van citroen
De drukken in het systeem van Citroën zijn rond de 70 bar maximaal, dat is in vergelijking tot andere hydraulische toepassingen laag.
Maar wil je het duurzaam opgelost hebben, dan adviseer ik je om de leidingen van voor naar achteren te vervangen zoals Jan zegt. Of laten doen door een specialist. Want nu is dit stukje leiding doorgeroest en dat betekent dat er meer delen slecht zijn.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 2123
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Volgens mij klopt dat niet Wim. De uitschakeldruk van de regelaar is veel hoger.
Denk dat je in de war bent met de bol met de hoogste druk aan stikstof waarmee hij afgevuld is in de bollenfabriek…
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Precies. De voorkant van een XM heeft een bar of 100 nodig om omhoog te komen. Als je het rempedaal vol intrapt heb je systeemdruk op je remmen = 150+ bar…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
En als je hem in de hoogste stand zet staat de volle systeemdruk van ca 160 bar op het hele veersysteem.
Die 100 bar voorvering is de statische druk. De pieken bij bijvoorbeeld verkeersdrempels kunnen veel hoger worden. 200 bar zou mij niet verbazen als piek.
Dus: Goed in de gaten houden die knelkoppelingen.
En wat ik al zei: Boven de traverse is het waarscheinlijk ook mis.
In zijn algemeenheid: Een knelkoppeling dicht af dank zei de “opstuiking” van het bolletje. Het wordt in lengterichting ingedrukt, de diameter kan niet groter worden, dus de binnendiameter wordt kleiner.
Bij grote diameters (>10 mm) is er voldoende materiaal voor die plastische vervorming. Bij zeer kleine diameters is er erg weinig materiaal. Dan worden alle toleranties erg kritisch.
Op de Citroenleidingen zit een of andere vrij dikke coating. Is die er afgehaald of niet bij het monteren?
Als je die coating er af haalt kan het zomaar zijn dat je teveel speling hebt tussen de koppelingdelen en de leiding.
Samengevat: Ik heb het altijd griezelig gevonden. Mooi om bij je te hebben voor noodgevallen.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Inderdaad dacht ik aan de gasdruk in de bol als zijnde de systeemdruk. Ten onrechte want die is maximaal iets van 165 bar. Maar dat is nog niet hoog vergeleken met industriële toepassingen waar het om honderden bars kan gaan.
De boodschap blijft om ALLE leidingen volledig te controleren op o.a. putcorrosie. In het bijzonder de ‘onzichtbare’ op de achtertraverse die op zeker ook zeer verroest zal zijn.
Wim,
Disciplus Simplex