mpostma schreef:Serge schreef:Ik weet niet waar je heen wilt, maar zet een Citroën een standje hoger en ze rijdt als een snijplank.
hoe rijdt een snijplank?
Ongeveer net zoals een deur.
Animal triste post coitum
hoe moet je dat nou weer uitleggen vanwege het feit van de bollen en de olie blijft de wagen altijd op de zelfde hoogte ondanks het gewicht wat er bij komt
citroenc2 schreef:hoe moet je dat nou weer uitleggen vanwege het feit van de bollen en de olie blijft de wagen altijd op de zelfde hoogte ondanks het gewicht wat er bij komt
ja maar dat kan niet wat jij zegt. het gewicht verandert per seconde als het niet sneller is Veren dus…
Als je recht uit rijdt en je paard beweegt niet, zal het best kloppen.
Caroline81 schreef:Dat van die constante rijhoogte begrijp ik niet.
Je veert toch! Dan is de rijhoogte niet constant…
OK.
Neem een standaard auto.
Kogelhoogte bijv. 25 cm (onbelast).
Nu hang je er een zware aanhanger aan (kogeldruk 75 kg).
Kogel zakt dan met gemak 5 tot 10 in. Blijft over, hoogte van 15-20 cm belast.
Met veren zal hij nog verder inzakken tijdens het veren, dat klopt. Met drempels kan ie idd makkelijk aan de grond komen.
XM:
kogelhoogte bijv. 25 cm (onbelast)
Hang er dezelfde aanhangwagen aan, hij zakt dan ff in, maar corrigeert het gelijk wewer. Blijft dus 25 cm.
Uiteraard zal hij in kunnen veren, maar die 5/10 cm die een andere auto zonder hydrauliek al extra was ingezakt, puur door het aankoppelen, heb je nu niet, dus zal hij als ie inveert, toch minder snel de grond raken omdat de uitgangspositie hoger was.
Er is nog een ander effect: door de statische belasting wordt de veerbolkarakteristiek ook weer stugger waardoor hij minder ver inveert.
Het lijkt op magie en eigenlijk is dat het ook wel Ik denk dat je idd eens een praktijktest zou moeten doen met een XM of Xantia.
Ik hoop dat je het zo wel kan volgen.
Conclusie: je kan spreken van een statische en dynamische hoogte.
De statische hoogte (de rusttoestand met of zonder aangekoppelde aanhangwagen) is constant. De dynamische hoogte (tijdens het veren) verandert uiteraard, anders kan de auto niet veren. Echter, bij een auto met mechanische veren (zonder hoogteregeling) is die statische hoogte ook al niet constant, maar afhankelijk van de belading.
zeg dat dan gelijk…
Totaal aantal Berichten: 2039
Geregistreerd: 14-02-2004
- BX 14E
- C1 C1 Selection
hydropneumaat is juist ideaal als tekker, door het veersysteem worden de klappen van de aanhanger opgevangen. Een 4x4 vangt het juist niet op, er zijn al heel wat opbouwen van caravans losgekomen van de chassis achter een 4x4 omdat die de klappen niet opvangt en dus grote krachten tussen opbouw en chassis. 4x4 heeft wel weer als voordeel dat ze zwaar zijn en dus veel mogen trekken. Een 4x4 hydropneumaat is dus het meest ideaal En heerlijk comfortabel voor het paardje
Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl
Caroline81 schreef:zeg dat dan gelijk…
Ja, graag gedaan enzo….
M&M schreef:zandvoorta schreef:En heerlijk comfortabel voor het paardje
Waarom ... die staat toch nog steeds in een met stuitervering uitgevoerde trailer
Sterker nog volgens mij heeft een trailer totaal geen vering…
Een trailer veert via de auto
Caroline81 schreef:M&M schreef:zandvoorta schreef:En heerlijk comfortabel voor het paardje
Waarom ... die staat toch nog steeds in een met stuitervering uitgevoerde trailer
Sterker nog volgens mij heeft een trailer totaal geen vering…
Een trailer veert via de auto
Een trailer heeft wel vering. Maar meestal iets heel stugs. Arm paardje. De voorkant bij de dissel veert wel via de auto, maar het middendeel moet het qua vering toch van de traileras(sen) hebben.
Ow ja trouwens… als je met een paard gaat rijden moet je extra voorzichtig zijn in de bochten. Met name rotondes zijn een hel.
Zolang de trailer niet recht achter de auto is niet optrekken. Anders wordt het paard tegen de zijwand gesmeten.
Uiteraard altijd langzaam optrekken en afremmen.
Geleidelijk snelheid maken is niet erg, dus geen 30 gaan rijden waar je 50 mag want dat is onnodig hinderlijk voor het andere verkeer.
Mocht de trailer gaan slingeren, gas geven! Afremmen is juist link ivm scharen.
Hoe vriendelijker je rijdt hoe stiller het paard zal staan tijdens het rijden.
Totaal aantal Berichten: 2039
Geregistreerd: 14-02-2004
- BX 14E
- C1 C1 Selection
Caroline81 schreef:
Mocht de trailer gaan slingeren, gas geven! Afremmen is juist link ivm scharen.
Laten we dit fabeltje even uit de wereld helpen, als de aanhanger gaat slingeren, is een aantal keren fors remmen meestal voldoende om de combinatie weer in het spoor te krijgen. Gas geven werkt over het algemeen niet en vaak heeft de trekauto simpelweg niet het vermogen om voldoende effect te hebben. Remmen dus! Is uitgebreidt door de anwb met caravans onderzocht en remmen is het veiligste.
Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl
zandvoorta schreef:Caroline81 schreef:
Mocht de trailer gaan slingeren, gas geven! Afremmen is juist link ivm scharen.
Laten we dit fabeltje even uit de wereld helpen, als de aanhanger gaat slingeren, is een aantal keren fors remmen meestal voldoende om de combinatie weer in het spoor te krijgen. Gas geven werkt over het algemeen niet en vaak heeft de trekauto simpelweg niet het vermogen om voldoende effect te hebben. Remmen dus! Is uitgebreidt door de anwb met caravans onderzocht en remmen is het veiligste.
Een aantal keren fors remmen en je paard wil nooit meer in een trailer…
Volgens mij heet het zoiets als middelpuntvliegende kracht ofzo dat als je trailer naast de auto is en je remt de trailer de auto voor bij gaat. Dus eerst weer recht er voor lijkt mij en dan pas remmen.
Maar we zoeken het op…
Totaal aantal Berichten: 2039
Geregistreerd: 14-02-2004
- BX 14E
- C1 C1 Selection
Dan paardje maar een beetje doorelkaar geschud, altijd nog beter dan dat ie op z’n kop ligt. Het is een zeer belangrijk punt bij caravans en dus is daar uitgebreidt onderzoek naar verricht en remmen is gewoon het beste. Uit een slinger trekken kan alleen een zeer ervaren rijder met een auto met erg veel extra vermogen. Voor de doorsnee rijder gewoon niet te doen. Remmen dus.
Door krachtig remmen activeer je de oplooprem van de aanhanger waardoor die snelheid verliest en weer onder controle te krijgen is.
Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl
Als je het nou helemaal goed wil doen, monteer je elektrische remmen op je trailer! Die hebben wij op de caravan en das ideaal! Zodra het remlicht van je auto aangaat, gaat de rem op de eerste stand. Das net voldoende om je trailer naar achter te trekken. Omdat je je rem maar heel licht aan hoeft te raken, remt je auto nog niet. Op die manier kan je met iedere auto een caravan heel gemakkelijk uit het scharen trekken.
Ook met normaal remmen is het een stuk veiliger, omdat je trailer altijd meeremt!
Xsara_Coupe
Totaal aantal Berichten: 2039
Geregistreerd: 14-02-2004
- BX 14E
- C1 C1 Selection
Met een goed afgestelde oplooprem heb je ook geen problemen.
Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl