Hallo allemaal,
Nadat de problemen met de CC nog niet helemaal opgelost zijn, doet zicht het volgende voor:
- Gisteren rit van 160 km gehad;
- Bijna thuis hapert de motor een keertje;
- Bij optrekken veel minder vermogen (en het is al niet zo veel…)
Na thuiskomst geen aandacht aan gegeven.
- Vanmorgen gestart: sloeg niet meteen aan, loopt niet lekker stationair en valt binnen een seconde weer uit. Opnieuw proberen te starten:
Nada noppes niks. Syntax Error.
Conclusie: distributieriem gebroken. Het gebeurde bij stilstand, koude motor. km stand: 166.000 (2004)
Wat is waarschijnlijk de schade aan kleppen/zuigers?
Zitten in deze motor hydraulische klepstoters die eventueel de eerste klappen kunnen opvangen.
Graag tips/advies. Behalve Torkx nog meer speciaal gereedschap nodig?
Spannen/ontspannen riem, hoe werkt dat? Waar op te letten?
Ik kan zelf de riem, waterpomp e.d. vervangen. Heb dit bij vorige auto ook 2x gedaan (Renault Laguna fase I, 1,8 8V).
Heb het forum gelezen en gezien over de 6- en 8 mm blokkeerpennen.
Heb de riem eraf. Hij was nog in takt, maar een aantal tandjes van de riem lagen er los bij.
Om de krukas te fixeren moet er ergens een pen van 6mm in. Waar? Moet de naaf van de multi v er ook af? Is dat rechtse of linkse draad?
(hoe kan ik een afbeelding bijvoegen? Met een van bovenstaande knoppen?)
Op de naaf buitendiameter van de naaf zit een kerf. Geeft deze samen met het pijltje op het blok het bdp/stand krukas aan?
Totaal aantal Berichten: 9360
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Als de nokkenas t.o.v. de krukas verdraaid is, wat heel goed kan als er een paar tanden van de riem af zijn, verwacht ik dat de reparatie meer inhoudt dan alleen het plaatsen van een nieuwe riem.
Dus waarschijnlijk ook schade aan kleppen e.d.
Maar wellicht heb je mazzel.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Nee, helaas geen mazzel gehad.
Hij liep wel met de nieuwe riem, maar belabberd stationair. Dashboard gaf ook foutmelding aan. Na uitlezen blijkt één cilinder niet goed te zijn. Hij loopt op 3 1/2 cilinder.
Op de sloop een andere kop gekocht (€75,00). Kleppen zagen er goed uit.
Zondag middag aan begonnen. Maandag namiddag klaar.
Contact om en: lopen.
Er zat nog wel een “tik” in. Zo te horen bij één cilinder/klep.
Ook opgelost: dinsdag nogmaals klepspeling nagekeken: één van de uitlaatkleppen had te veel speling.
Nu loopt ie weer als een zonnetje. lijkt wel wat pittiger dan eerst.
Toch hapert ie bij het optrekken nog rond de 2000 ~ 2500 o/min.
De bougies in de “sloop-kop” waren verre van nieuw. Kan dat haperen hier aan liggen?
Antho_wel schreef:Nu loopt ie weer als een zonnetje. lijkt wel wat pittiger dan eerst.
Toch hapert ie bij het optrekken nog rond de 2000 ~ 2500 o/min.
Volledig met elkaar in tegenspraak, vind je zelf ook niet?
Als ie als een zonnetje loopt, hapert ie niet.
Snap overigens niet dat je niet direct verse bougies geplaatst hebt.
Van een sloopkop weet je toch nooit hoe oud het al is.
“4 doors for more horse”
“Zonder smering, loopt alles naar de tering ”