Totaal aantal Berichten: 2125
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Vorig jaar heeft de vorst me een bestuurdersraam gekost. Ik hoop dat dat eenmalig is geweest. Nu heeft het weer gevroren en bij proberen vanmorgen vroeg zat zowel de linker voordeur als de achterdeur vast.
Heeft iemand anders hier ook last van? Wat smeren jullie op de rubbers om dit te voorkomen?
Totaal aantal Berichten: 1889
Geregistreerd: 03-02-2012
- C4 (2004-heden) 16 e HDI 112 PK Exclusive EGS 6V
- (Grand) C4 Picasso 16 e HDI 115 PK Intensive MAN 6V
Vaseline!
September1978-Juli1989) 2CV6, Acadiane (Service wagen), Visa Club 650 2x, Visa Super X, Visa 11RE, Visa Chrono, GSA Pallas 5V 2x, CX Reflex, CX 2400 Pallas 2x, CX 2500 Diesel 2x, AX 3D TZS,BX 16 TRS 3x,BX TRD 1x, BX 19D 1x, BX 19RD Break 2x, BX TRD Turbo, Augustus1989-tot-Augustus1990 AX 14 D 3D, AX 11RE 3D Cituningkit. Prive Sept1990-tot-heden) Ford Taunus Coupe 1300, Renault 5 1200 3D, BMW 315, Hyundai S Coupe 1500, BX TRD Turbo, AX 11 TRE 5D, Saxo 15D SX 3D, Xsara 19D SX Break, Saxo VTS 14
3D, Peugeot 307 14 HDI 2x, C4 Exclusive 16 EHDI 112 pk EGS6, C4 Grand Picasso 16 EHDI 115 pk man6.
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
Yep, vaseline werkt (zeker bij dit soort auto’s) uitstekend!
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
Totaal aantal Berichten: 10301
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Glycerine of siliconenspray kan ook.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 764
Geregistreerd: 02-11-2005
- XM 3.0 V6 bvm5 Exclusive 1998
- C6 (2005-2012) 3.0 HDI AUTO Exclusive 2009
- CX 25 GTi bvm5 ABS 1987
- SM 3.0 Carb bvm5 1974
- DS 3 DS 3 Opera
De deuren sluiten dus heel goed af !!
Totaal aantal Berichten: 2125
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Deuren sluiten inderdaad prima. Er is veel rubber dat geluid tegen houdt. En dat plakt/vriest vast. Ik zal eens aan de slag gaan met vaseline. Alles netjes droog maken en vervolgens alle rubbers behandelen. Bij de deur achter ging vanmorgen wel het raam een stukje omlaag, maar de deur zelf zat vast….
Totaal aantal Berichten: 17403
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Volgens mij is het voldoende om de deuren met beleid te openen: klink omhoogtrekken, even wachten tot de ramen gezakt zijn en dan pas de deur naar je toe trekken.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 2125
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Helaas zat de deur gewoon echt vast. De voordeur ging inderdaad open nadat het raam met wat pogingen zakte. De achterdeur zat zelf vast. Het raam ging gewoon naar beneden, maar de deur kreeg ik niet open. Ook niet door aan de hoek van de deur te trekken….
jantje1948 schreef:Glycerine of siliconenspray kan ook.
Siliconenspray is vettige rotzooi die vernevelt, uit waait en op plaatsen komt waar je het liever niet hebt zoals je lak. Je krijgt het daar vrijwel niet meer weg.
Wim,
Disciplus Simplex
Bij vorst dek ik de C6 altijd toe met een goedkope topcover van de Halfords die alleen het dak en alle ruiten inclusief spiegels vrijwaart van vorst. Sindsdien heb ik nooit meer ellende gehad met vastgevroren deuren, ruiten en spiegels en daarnaast hoef je ook niet meer ijs te krabben.
Een klein spraybusje met ruitontdooier op zak houden dan heb je dit gedoe nooit meer.
Totaal aantal Berichten: 2125
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
dat werkt toch alleen om het ijs van de ruit te verwijderen? Doet volgens mij niets voor vastgevroren rubbers/ramen/deuren toch?
Van de week was het toch weer raak met de -7 a -8 nachtvorst die we gehad hebben. Waar ik nu wel achter ben is dat het probleem zich niet beperkt tot het vastvriezen aan de rubbers.
Ik kreeg de linker achterdeur helemaal niet open, de andere na verwijderen van het ijs op de ramen en er voor zorgen dat de ijsrand vlak bij de raamsnor weg was, gingen wel open en werkten zo’n beetje zoals het hoort.
Bij de linker achterdeur gebeurde er helemaal niets bij proberen te openen. Conclusie: de deur zit nog gewoon op slot. Na wat modderen met de vergrendel-knop binnen ging de deur opeens wel open, hij zat niet vast gevroren aan de carrosserie. Het raam ging echter direct weer omhoog alsof de deur gesloten was! (zelfde scenario heb ik al eens linksvoor gehad en kostte me toen een ruit). Direct het raam een stukje open gedaan en daarna geprobeerd de deur te sluiten. Dit ging niet meer, de deur bleef niet dichtzitten. Er zat dus blijkbaar bevroren vocht in het slotmechanisme. Ik heb de wagen op het werk naar binnen gereden en nadat de boel ontdooit was werkt alles weer zoals het zou moeten.
Vraag is nu wel hoe ik het vocht uit het slotmechanisme krijg en hoe ik voorkom dat het in de toekomst weer terug komt.
Volblaffen met WD40 oid? Zou dit vanaf buitenaf kunnen? Of moet de hele deur uit elkaar om zeker te weten dat alles droog wordt?
Bij ijs op de zijruiten (vooral na regen en daarna vorst, of ontdooid en opnieuw bevroren) sla ik ik altijd voorzichtig met mijn vuist langs de randen van de ramen om het ijs te breken en probeer dan voorzichtig de deur te openen om te kijken of het raam open gaat. Meestal is dat voldoende.
Current:
Citroën C5 Aircross Shine 181 pk Puretech EAT 8
Predecessors:
Citroën C4 Cactus 1.2 110 PK Shine (2015)
Citroën C6 3.0 HDI Exclusive EAT6 (2009)
Citroën C3 1.6 Exclusive (2002)
Citroën C5 II Break Exclusive 2.0 16v HDIF 136 PK (2006)
Citroën C5 I Break Ligne Prestige 2.0 110 PK (2002)
Citroën Xantia 1.8 16v Tentation (1997)
Citroën Saxo 1.0 Ben (2000)
Citroën BX 1.6 Chic (1991)
Citroën BX 1.4 (1988)
WD40 is voor schoonmaken en voor losmaken wat vastzit furriegurrie, het smeert niet. Dus ik zou het mechanisme daarna wel weer voorzien van vers vet.
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Totaal aantal Berichten: 25594
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
WD40 en kruipolie werkt Averechts!!! dat verdampt en dat kost warmte. Het enige dat werkt is het slot droog en heel vet maken maar daar moet de deur voor uitelkaar. De DS en CX hebben het zelfde probleem….
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 2125
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Wd40: Staat voor Water Displacement number 40. Dat het niet geweldig smeert weet ik. Als kruipolie gebruik ik het nooit, dat doet kruipolie namelijk veel beter
Maar ergens vet/olie in spuiten zonder dat het water weg is, heeft wellicht niet zo heel veel zin? De boel loopt op zich gewoon allemaal soepel, maar er zit dus ergens vocht dat een probleem wordt bij vorst….