hallo,
bij het rijden op een hobbelige/slechte weg hoor ik linksvoor onderin steeds bonken weet iemand van jullie wat het kan zijn ?
de motersteunen heb ik een half jaar geleden vervangen (toen geen gebonk onderin na rijden) stabbalisatorstang zit geen spelling op(gecontroleerd met koevoet) ops:
wat is een acceptabele speling voor de tripoides ? (zit nu linksvoor 3mmm
op het verdraaien met de band/velg erop ?? (handrem zit erop)
het gaat om een ds23inj
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
klinkt als fusees. of stuurkogel. 3mm is ok!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
stuurkogel is oke,zal de fusee wel controleren anders komt dit bij de apk ongetwijfeld naar voren (apk eind deze maand)
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
heb ook zoiets, alleen komt het heel zelden voor en is het bij een voorwiel. Als je naar een kant stuur en je rijdt wat hard dan is er ook soort van gebonk, maar het is ook zo als je bijvoorbeeld op de snelweg rijdt.
Het vreemde is dat de dame het heel zelden doet.
Kweet niet wat het is? suggesties?
Doneer nu: http://www.citroen-forum.nl/donaties/
ik laat het wel uitzoeken door een citroen idds bedrijf.
zit geen speling op fusees en stuurstang,motersteunen goed,tripoiedes zijn goed. ik kan niks vinden.
Het is niet prettig bij het rijden op een slechte weg.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
bij een eend kan in de binnenkant van de velg wel eens roest zitten, waardoor de roestplek tegen de fusee aankomt, kan dit het niet zijn…..?
idee….
die van mij in ieder geval niet !! deze zijn gecoat en zien er dan ook als nieuw uit. maar bedankt voor een mogelijke oplossing !!
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Nee tom de eend heeft een fusee pen die bijna tegen de velg komt.. De DS heeft kogels die meer ruimt hebben.
gebonk in een bocht kan je aandrijf as zijn…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Erwt wrote:
heb ook zoiets, alleen komt het heel zelden voor en is het bij een voorwiel. Als je naar een kant stuur en je rijdt wat hard dan is er ook soort van gebonk, maar het is ook zo als je bijvoorbeeld op de snelweg rijdt.
Het vreemde is dat de dame het heel zelden doet.
hee Erwt…..........er heeft in het idds blad een keer een verhaaltje gestaan over iemand die de drie lagers van zijn tripoide willekeurig !!!!!!! had teruggezet met als gevolg dat het allemaal niet meer zo goed liep.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
bogaard77 schreef:Nee tom de eend heeft een fusee pen die bijna tegen de velg komt.. De DS heeft kogels die meer ruimt hebben.
gebonk in een bocht kan je aandrijf as zijn…
okeej, weer wat geleerd….
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Maar je hebt gelijk. Die roest gaat dan loszitten en dan gaat de velg lekken. Je tubeless is dan verleden tijd!
ops:
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
citroen23 schreef:
hee Erwt…..........er heeft in het idds blad een keer een verhaaltje gestaan over iemand die de drie lagers van zijn tripoide willekeurig !!!!!!! had teruggezet met als gevolg dat het allemaal niet meer zo goed liep.
Dat is juist ik was bij de ontdekking van deze tijdens de sleuteldag in regiowest , de persoon kwam namelijk met het probleem van trillen en schokkende motor tijdens het rijden, nadat de auto vrij van de grond was geplaatst en je aan de bestuurderszijde het wiel draaide werd 1 maal per omwenteling het motorblok ongeveer 7 mm gelicht. We hebben gevraagd of dat hij zijn aandrijfas wilde uitbouwen om deze te controleren daar het vermoeden bestond dat deze te lang zou zijn en achter aan zou lopen, nadat ik iemand anders had geholpen en terug bij de auto van de persoon was gekomen werd mijn mening gevraag en ik heb erna gekeken, daar er visueel twee triode kogels anders schenen te lijken dan de derde ben ik ze domweg op gaan meten en dit had als resultaat dat er twee 36.0 mm waren en 1 van 36.3 hierna aan de persoon gevraagd of hij ze michien onderling uitgewisselt het antwood was ik weet niet of ik ze door elkaar heb gegooid. Later toen ik de persoon tijdens het bezoek aan evendement tegen kwam vertelde hij enthousiast het is voor elkaar ik heb beide assen gedemonteerd alles gemeten en de juiste kogels bij de bijbehorende huizen gedaan, probleem over prachtig zo’n sleuteldag
Heb gereden in xantia 2.0 8v ber .ax volcane bx 1.4 saxo 1.1 en 1.4 xantia br 2.0 16v, C5 br 2.0 excl 2004 Rij nu C5 tourer 2.0 exclusive van 08.08.08 en een GSA 1981 en DS 21 pallas 1968.
Ja, je hebt nu eenmaal auto’s en Citroeën
Is het probleem ooit opgelost??? Ben benieuwd wat het geweest is??
probleem opgelost of beter gezegd; ik heb het gevonden en ben er nu mee bezig het te verhelpen
a. de lager kapjes van de stabbelisatorstang zijn versleten. (deze had ik al op voorraad liggen voor het geval dat…...........)
b. en dat is zeer waarschijnlijk de hoofdoorzaak van het gebonk (met name rechts); 1 veer die de kogel van de van de verbinding tussen stab.stang en veercilinder op z’n plaats moet houden is gebroken.
deze tip kreeg ik mede van iemand (weet z’n naam niet meer ops:) die ik heb gesproken op de “chyparse meeting” zaterdag 24 maart
foto beneden laat de locatie zien (hier linkerkant van een DS)
nu eerst maar eens een adresje vinden van wie er nog zo’ veer(tje) heeft liggen…...... iemand die nog een sloper achter in z’n tuin/schuur heeft staan :
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Volgens mij zit daar geen veer in. Het is een aandruk dopje dat een kommetje tegen de kogel drukt en dat kan je afstellen!
( net als de stuurkogeltjes in de 2cv)
Moet wel geborgd zitten.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:Volgens mij zit daar geen veer in. Het is een aandruk dopje dat een kommetje tegen de kogel drukt en dat kan je afstellen!
( net als de stuurkogeltjes in de 2cv)
Moet wel geborgd zitten.
als je goed kijkt is dat dopje geborgd door een splitpennetje; ofterwel dat dopje past maar op 1 manier waardoor het dopje de veer op de juiste spanning drukt.(valt verder ook niks aan te verstellen).
bovendien heb ik er een kapotte veer uitgehaald dus die vergelijking met een 2CV gaat niet op…...........
Oh ja, heb inmiddels al een complete goeie stabbilisator stang gevonden/aangeschaft. dus heb geen veertje meer nodig.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.