Hallo,
Ik zoek voor mijn ID19 uit 1963 de originele kleuren (carrosserie en dak). Is originele NL-auto, dus in België gebouwd. Ronde plaatje onder motorkap was er toen nog niet, naar ik me heb laten vertellen.
Carr. is waarschijnlijk Blanc Carrare, dak Bleu de Provence.
Groet, Herbert
Re: kleuren uit België
herbert mooij schreef:Hallo,
Ik zoek voor mijn ID19 uit 1963 de originele kleuren (carrosserie en dak). Is originele NL-auto, dus in België gebouwd. Ronde plaatje onder motorkap was er toen nog niet, naar ik me heb laten vertellen.
Carr. is waarschijnlijk Blanc Carrare, dak Bleu de Provence.
Groet, Herbert
Blanc Carrare AC144
Bleu de Provence. AC612
bron: citroeniddsclub.nl / sitemap / carrosseriekleuren
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Weet je zeker dat het een ID is? Blanc Carrare was in 1963 een DS kleur. De ID’s hadden Blanc Paros. Verder moet een ID uit dat jaar een ongespoten dak hebben. Bleu de Provence is zelfs voor de DS nooit als dakkleur geleverd. In 1963 was voor de DS Blanc Carrare met een Aubergine dak een officiële combinatie.
Volgens mij maakt het voor de kleuren en dakuitvoering niet uit of de auto in België of Frankrijk geproduceerd is. Kleurplaatjes zijn vanaf het begin aanwezig geweest. Voor 2 kleuren moet je 2 plaatjes hebben. Het kan natuurlijk heel goed dat de auto ooit van andere kleuren voorzien is. De kleurencombinatie die je beschrijft lijkt me best mooi,
PeTeR
On ne le dira jamais assez, une Citroën est faite pour rouler!
XM 2.0 carburateur, vert triton
C4 Picasso, 1.6 VTI, blanc banquise
Honda XL500, 1982 (te koop)
Gehad: Xantia’s 2.0i 8V, Xsara Picasso Exclusive, ID 1966
Heb je misschien een aluminium dak? Die waren natuurlijk wel gespoten. Het mijne (alu) was origineel ook blauw, maar ik kan helaas niet zeggen of het werkelijk bleu de provence was.
groet
vik.
vikingo schreef:Heb je misschien een aluminium dak?
Even vergeten, maar klopt. Belgische ID’s uit die periode hadden een aluminium dak en dat moet natuurlijk een kleurtje hebben. Mocht de productie in België zelfstandig kleurencombinaties bepalen, of moesten zij de Franse productie volgen?
A.h.v. chassisnummer is overigens te bepalen of het om een Belgische productie gaat. Andere kenmerken zijn o.a. Ducellier koplampen en een parkeerlichtje op de linker B-stijl,
PeTeR
On ne le dira jamais assez, une Citroën est faite pour rouler!
XM 2.0 carburateur, vert triton
C4 Picasso, 1.6 VTI, blanc banquise
Honda XL500, 1982 (te koop)
Gehad: Xantia’s 2.0i 8V, Xsara Picasso Exclusive, ID 1966
is inderdaad Belgische productie: 811 6299, aluminium dak, Ducellier koplamp(randen), Hella parkeerlichtjes op B-stijl (half wit/half rood), RVS-trompetten, zilverkleurige chevrons op kofferklep, zwart dashboard, grote wieldoppen.
is inderdaad ID: geen stuurbekrachtiging, groot wit stuur.
Over de kleur ben ik nog niet veel wijzer, in België schijnen andere kleuren te zijn toegepast dan in Frankrijk.
Totaal aantal Berichten: 777
Geregistreerd: 30-05-2005
- 2CV 2cv6 Spécial
- Berlingo 1.6 Tonic
Als ik in het boek ‘De originele DS’ van Jan de Lange bij het hoofdstuk België kijk, zie ik dat het niet mogelijk was om een overzicht te maken van kleuren omdat alle gegevens ooit zijn weggegooid. Maar Bleu Provence was wel een kleur die daar geleverd werd (voor de carrosserie). Verderop in de (Franse ID) kleurenindex staat dat een wagen met de koets in Bleu Provence in 1963 geleverd werd met een dak in de kleur ‘Plastique Blanc’.
Als je - zoals in jouw geval - een witte kleur zoekt voor de koets van een ID uit het jaar 1963 kom je volgens het schema (voor Franse auto’s!) uit bij Blanc Paros (AC 102). Voor het dak staat er in ‘63 geen blauwe kleur vernoemd.
Weet je zeker dat er niet ooit een ander dak op is gezet?
Totaal aantal Berichten: 777
Geregistreerd: 30-05-2005
- 2CV 2cv6 Spécial
- Berlingo 1.6 Tonic
De Belgische productie heeft meestal afwijkende kleuren gekend in zijn aanbod.
Normaal gezien moet een ID uit 1963 wel degelijk plaatjes met de kleurcodes hebben.
De plaats kan wel afwijken van de franse productie zoals wel meerdere dingen afwijkend zijn.
Het enige probleem is dat niemand van de Belgische vestiging ooit die dingen nouwkeurig genoteerd heeft.
herbert mooij schreef:is inderdaad Belgische productie: 811 6299, aluminium dak, Ducellier koplamp(randen), Hella parkeerlichtjes op B-stijl (half wit/half rood), RVS-trompetten, zilverkleurige chevrons op kofferklep, zwart dashboard, grote wieldoppen.
is inderdaad ID: geen stuurbekrachtiging, groot wit stuur.
Over de kleur ben ik nog niet veel wijzer, in België schijnen andere kleuren te zijn toegepast dan in Frankrijk.
Belgischer kan niet. Ik ben er intussen ook achter dat die kleurcodeplaatjes pas per april 1964 gebruikt worden. Dat schiet niet op. Er zullen toch wel kleuren uit het Franse gamma van 1963 gebruikt zijn? Dan heb je Blanc Paros of Blanc Carrare voor de koets. Blanc Carrare heeft een groene tint en moet daarmee eigenlijk duidelijk te herkennen zijn. Lijkt me moeilijk te combineren met blauw. Blanc Paros is creme-achtig, romig of hoe je het maar wil noemen. Zou je met mijn ID kunnen vergelijken. Als het dak blauw is ligt inderdaad Bleu de Provence het meest voor de hand. Misschien een idee om de komende CitroMobiel eens kleuren te gaan vergelijken op de parkeerplaats?
Ik heb nog wel een aardige foto voor je gevonden. Amsterdam jaren 60. Ik zie een wit stuur en een lichte koets. Moet een ID zijn. Niet duidelijk of het dak nu grijs of blauw is. Misschien is het jouw ID wel,
PeTeR
On ne le dira jamais assez, une Citroën est faite pour rouler!
XM 2.0 carburateur, vert triton
C4 Picasso, 1.6 VTI, blanc banquise
Honda XL500, 1982 (te koop)
Gehad: Xantia’s 2.0i 8V, Xsara Picasso Exclusive, ID 1966
Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
ID66 schreef:herbert mooij schreef:Over de kleur ben ik nog niet veel wijzer, in België schijnen andere kleuren te zijn toegepast dan in Frankrijk.
Belgischer kan niet.
Wat bedoel je daarmee
enneuh, dak is blauw
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.
De kleurplaatjes kwamen idd pas in ‘64. In Citroexpert nr. 53 staat een leuk artikel over een Nederlandse Ideal 19 uit ‘61, er staat helaas niets vermeld over de kleuren, waarschijnlijk is het toch Blanc Paros. Het dak lijkt het meest op Bleu Monte Carlo vind ik persoonlijk.
Déja vu!
De Ideal 19 op de voorkant van Citroexpert 53 lijkt op die van mij. Ik heb gekeken op de site van Citroexpert en wat schetst mijn verbazing…? Dit is de auto waar ik sinds 1994 het bestaan van wist. Via via hoorde ik dat een mevrouw in Hoogeveen (mijn toenmalige woonplaats) een DS (ID) in haar schuur had staan. Ik heb mevrouw een brief geschreven met de vraag of de auto misschien te koop was, of dat ik de auto tenminste mocht zien. Mijn brief werd helaas afwijzend beantwoord. Jaren later (ik meen in 2004) verscheen er een artikel over de vondst van deze auto in La Bombe, en nu dus ook in Citroexpert. Wauw! En nu ben ik in het bezit van een auto die achteraf grote gelijkenissen vertoont met waar ik toen naar op zoek bleek te zijn (let wel, ik heb de auto in 1994 dus nooit gezien). Ik zal maandag gelijk naar de winkel om nr. 53 te bemachtigen!
Enneuh aan Citroenbx: Peter heeft gelijk, veel, zo niet alle, origineel NL-se auto’s zijn is België gebouwd (in Brussel dacht ik).
Peter: bedankt voor de sfeervolle foto/ansichtkaart Amsterdam 60-er jaren.
Voor de kleuren ga ik uit van Blanc Carrare (carr.) en Bleu de Provence (dak). Blanc Paros vind ik te grijs lijken op de Franse kleurensite in vergelijking met mijn ID. Blanc Carrare schijnt in wel 4 tinten te zijn toegepast, van wit tot groenig wit.
Iedereen bedankt voor de info! Heb je nog reacties op bovenstaand, nou graag/leuk.
herbert mooij schreef:Ik zal maandag gelijk naar de winkel om nr. 53 te bemachtigen!
CITROExpert houdt z’n website niet echt bij. De boekwinkels zijn al weer een paar nummers verder. Dat wordt nabestellen via .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken) . Nabestellen kon ook altijd via ‘t Citrofieltje in St. Willebrord, 0165-389724, maar misschien dat met de overgang naar de nieuwe distribiteur dat niet meer mogelijk is.
Mooi verhaal trouwens. Aan je avatar te zien lijkt het toch om Blanc Paros te gaan, hoewel dit soort kleuren verschrikkelijk moeilijk van foto’s af te leiden is. Op de website van Yves Frelon komt Blanc Paros te grijs over. Heb je de koetskleur al vergeleken met die van je velgen? Kans is namelijk heel groot dat die Blanc Paros zijn. Bij mij ziet dat er zo uit: link
Alternatief voor de velgen is Gris Rosé (van de break daken), of er moeten in België weer heel andere kleuren gebruikt zijn. Succes maar weer,
PeTeR
On ne le dira jamais assez, une Citroën est faite pour rouler!
XM 2.0 carburateur, vert triton
C4 Picasso, 1.6 VTI, blanc banquise
Honda XL500, 1982 (te koop)
Gehad: Xantia’s 2.0i 8V, Xsara Picasso Exclusive, ID 1966
Denk 2 x na alvorens het alu dak te laten herlakken. Ikzelf heb het mijne laten lakken in gris argent, ook een origineel kleur van toen! Dit gecombineerd met blanc parros, zoals de foto in bovenstaande reply.
Waarom 2 x nadenken, indien je dak niet behandeld wordt tegen corrosie (ja aluminium corrodeerd na 40 jaren dienst) dan komen er dus binnen het jaar pokken op het mooie dakje!
kijk hier voor de resultaten:
Volgens mij moet het dak voorbereid worden met een of ander epoxy, om zo de minuscuul kleine gaatjes mooi op te vullen.
Als je de mogelijkheid hebt zou ik zeker wisselen met een standaard polyester dak!
Originele kleur van mijn alu dak was wel degelijk blauw! Het heeft bestaan!
groeten en succes
Vik
Vikingo:
aluminium moet toch goed te behandelen zijn? zonder later te corroderen? volgens mij zit het grootste probleem in het contact tussen staal (dakrand/chassis) en aluminium (dak), waardoor de corrosie optreedt.