Totaal aantal Berichten: 42
Geregistreerd: 11-06-2015
- BX 19 TRD
- CX 2400 Pallas
Na wat wikken en wegen afgelopen week toch de beslissing genomen om de 19 TRD te kopen die ik al een tijdje had gezien. Het was op zich wel duidelijk dat ik graag een type 1 BX diesel wilde voor dagelijks gebruik.
Uiteraard is ze niet in perfecte conditie, maar de meeste punten zijn relatief makkelijk aan te pakken.
Een to do lijstje:
4 nieuwe deuren; (ik heb al vier aardige type 2 deuren, maar die moeten nog gespoten worden en voorzien van de elektrische bediening die ik nu heb).
Nieuwe koppeling; gaat zwaar en ik heb het gevoel dat ze op snelheid (>100 km) soms wat doorslipt bij gas geven.
Distributieriem/waterpomp/v-riem; geen idee wanneer die voor het laatst is gedaan
olie/oliefilter; olie aan de peilstok is zwarte pieten zwart
Airco compressor vervangen; de huidige zit vast, ik heb nog een andere liggen die volgens service.citroen.com zou moeten passen. Vullen komt in de lente wel
Aanvoerslang LHM naar HDpomp vervangen; heeft wat droogte scheurtjes
Riem HD pomp vervangen; dan is dat maar gedaan
Laswerk in de kofferbak
Aansluiting interieur ventilatie aanpassen; is nu direct op de accu aangesloten, dus als je hem niet uit zet, loopt de accu leeg
Verklikker lampen; als je het contact uitzet dan gaat er een luchtalarm af
Bedrading koplampen; stadslicht functioneert niet separaat van het dimlicht; bekabeling is slecht/matig
Rechter voorscherm heeft een deuk
Bumpers zijn matig; maar vind deze maar eens in vert cali
Interieur reinigen; zowel stoelen als vloerbekleding
Radio plaatsen; ik kan niet zingen, dus het regent al de hele week
Totaal aantal Berichten: 42
Geregistreerd: 11-06-2015
- BX 19 TRD
- CX 2400 Pallas
Wat een super leuke BX Type1. Zeer bijzonder. Ik heb je verhaaltje gelezen, maar als je 4 deuren gaat spuiten waarom dan niet direct een rechterspatbord en de bumpers opnieuw in kleur spuiten. Op de foto lijkt het of de bumpers al een spuitbeurtje gehad hebben in het verleden. Ik wees je veel rijplezier met de BX.
Totaal aantal Berichten: 42
Geregistreerd: 11-06-2015
- BX 19 TRD
- CX 2400 Pallas
Ja, dat van dat scherm had ik me ook al bedacht…
Goed idee dus
Bumpers zijn beide inderdaad al eens gespoten, maar die hebben denk ik een andere kleur dan het plaatwerk.
Dat staat wat minder hoog op het prioriteitenlijstje. Net als de achterruit verwarming. Die werkt ook meer niet dan wel. Er moeten eigenlijk ook nieuwe gasveren in de klep…
Totaal aantal Berichten: 1278
Geregistreerd: 30-04-2006
- 2CV 2cv6 special
Wat een leuk gebakje. Veel knutselplezier!
*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*
Fantastische kleur en uitvoering! Maar als ik het goed begrijp is dit een TRD mét airco? Ik wist eerlijk gezegd niet dat dergelijke combinatie bestond :O
En die loods, komt me bekend voor
Citroën BX 16 TZI 1990
Totaal aantal Berichten: 42
Geregistreerd: 11-06-2015
- BX 19 TRD
- CX 2400 Pallas
Ja blijkbaar wel. Ik heb me nog niet heel erg in BX’en verdiept. Maar het is volstrekt origineel!
Het is een soort van zoete inval maar wel gezellig
Positief bericht: volgens de vorige eigenaar is de distributie 40.000km/4 jaar geleden gedaan. Aangezien er nu 218.000 op de teller staat, ga ik die vervangen bij 250.000, dan zit ik safe.
Zaterdag alvast nieuwe olie en wat poetswerk!
Totaal aantal Berichten: 2107
Geregistreerd: 05-07-2011
- BX 16 TRS
- BX TZD automatic
- BX TZD Turbo break
- BX GTi
- BX 19 TRS break
dat zijn de betere berichten!
huidig:
BX 16 TRS 1983 JV-22-YT
BX 16 TRI 1988 XG-89-PB
BX 19 TGD 1994 HX-PP-22 (break)
BX 19 TRS 1985 63-KZL-6 (break)
EX: 205, 2cv6, Xantia (4x), Acadiane , CX, Xm en vele BX’en
LaScarabée schreef:... Er moeten eigenlijk ook nieuwe gasveren in de klep…
Die gasveren hoeven je de kop niet te kosten, die zijn gewoon nieuw te koop van betaalbaar tot duurder. Kijk maar eens op rexbo.nl, de Nederlandse website van een Duitse groothandel. Daar staan ze vanaf € 14,99 tot € 58,89 p/stuk (incl. O.B. maar excl. verzenden). Alle originele Citroën onderdeelnummers staan er bij, net zoals de alternatieven van andere merken, compleet met hun artikelnummers.
Totaal aantal Berichten: 7904
Geregistreerd: 31-08-2003
- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Puretech Shine
- 2CV AZU B
- 2CV AK400 LAAG
- 2CV spécial zdz
- Ami 8 service tolée
- Méhari 2+2
- Overig ND P 350
- AX GTi
- Overig NYD P 450
Totaal aantal Berichten: 2107
Geregistreerd: 05-07-2011
- BX 16 TRS
- BX TZD automatic
- BX TZD Turbo break
- BX GTi
- BX 19 TRS break
wat is het ding toch lelijk
huidig:
BX 16 TRS 1983 JV-22-YT
BX 16 TRI 1988 XG-89-PB
BX 19 TGD 1994 HX-PP-22 (break)
BX 19 TRS 1985 63-KZL-6 (break)
EX: 205, 2cv6, Xantia (4x), Acadiane , CX, Xm en vele BX’en
Totaal aantal Berichten: 42
Geregistreerd: 11-06-2015
- BX 19 TRD
- CX 2400 Pallas
Palas schreef:LaScarabée schreef:... Er moeten eigenlijk ook nieuwe gasveren in de klep…
Die gasveren hoeven je de kop niet te kosten, die zijn gewoon nieuw te koop van betaalbaar tot duurder. Kijk maar eens op rexbo.nl, de Nederlandse website van een Duitse groothandel. Daar staan ze vanaf € 14,99 tot € 58,89 p/stuk (incl. O.B. maar excl. verzenden). Alle originele Citroën onderdeelnummers staan er bij, net zoals de alternatieven van andere merken, compleet met hun artikelnummers.
Top! Eerst het belangrijke onderhoud, dan het comfort. Maar deze kende ik nog niet
Totaal aantal Berichten: 42
Geregistreerd: 11-06-2015
- BX 19 TRD
- CX 2400 Pallas
Totaal aantal Berichten: 42
Geregistreerd: 11-06-2015
- BX 19 TRD
- CX 2400 Pallas
Twan238 schreef:wat is het ding toch lelijk
Lijkt op het baasje?
Totaal aantal Berichten: 42
Geregistreerd: 11-06-2015
- BX 19 TRD
- CX 2400 Pallas
Update tijd!
1) 4 nieuwe deuren; (ik heb al vier aardige type 2 deuren, maar die moeten nog gespoten worden en voorzien van de elektrische bediening die ik nu heb).
2) Nieuwe koppeling; staat op de planning voor 3 december
3) Distributieriem/waterpomp/v-riem; pas te doen bij 250.000 km
4) olie/oliefilter; gedaan
5) Airco compressor vervangen;
6) Aanvoerslang LHM naar HDpomp vervangen; heeft wat droogte scheurtjes
7) Riem HD pomp vervangen; dan is dat maar gedaan
Laswerk in de kofferbak
9) Aansluiting interieur ventilatie aanpassen; is nu direct op de accu aangesloten
10) Verklikker lampen; als je het contact uitzet dan gaat er een luchtalarm af
11) Bedrading koplampen; stadslicht functioneert niet separaat van het dimlicht; bekabeling is slecht/matig
12) Rechter voorscherm heeft een deuk
13) Bumpers zijn matig; maar vind deze maar eens in vert cali
14) Interieur reinigen; zowel stoelen als vloerbekleding
15) Radio plaatsen; ik kan niet zingen, dus het regent al de hele week
Bijna de gehele BX is voorzien van Cunifer leidingwerk. Dus dat is mooi. Motor was droog, alleen de versnellingsbak zat nogal onder de olie. Ik hoop bij het vervangen van de koppeling te zien waar dit vandaan komt.
Kortom, best wel een goede BX. En nog eens zuinig ook! Overigens valt het vermogen me 100% mee. Goed, je rijdt wel vooraan de file… Maar het valt me niet tegen
Totaal aantal Berichten: 91
Geregistreerd: 08-03-2014
- XM 2.0i Ambiance aut.
- Xsara 1.6 16v break aut.
Volgens mij kom je met de BX in een vlog van Werner Budding van Autovisie voorbij, maar kan me vergissen natuurlijk.
Werner Budding op 9:23 min.
Citroën-forum.nl, vaak bitter maar soms zo sweet.
Xsara 1.6 16v break Line Prestige aut. ‘03 (Jaune Heliodor)
XM 2.0i Ambiance aut. ‘92 (Noir Verni)
Xsara 1.6 berline ‘98 (Gris Graphite) - verkocht
XM 2.0 16v SX aut. ‘99 (Bleu Mauritius) - verkocht
AX 1.1 TRE ‘88 (blanc - sportpakket)- gesloopt
AX 1.0 E ‘88 (Rouge Furio)- gesloopt