Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Berlingo 2.0 hdi uit 2004 heeft gloeiproblemen.
Vervangen zijn:
- gloeibougie’s
- gloei relais
- koelwater temperatuur sensor.
Als ik de aanvoerdraad van de gloeibougie’s haal staat er 5 volt op.
Doe ik hem erop staat er 0 volt op…
geen foutcode’s.
Wie o wie…
Totaal aantal Berichten: 399
Geregistreerd: 08-08-2010
- Berlingo Multispace. 1.6-16V
Ter info onderstaand:
Het is een bekend probleem van de Berlingo 2.0 HDi dat de startmotor te licht is voor temperaturen onder 0 gr. C, en eigenlijk alleen met de eerste dag-start.
Het starttoerental wordt dan net te laag om de diesel-hogedrukpomp voldoende druk te laten
opbouwen. Ook met een goede accu en verstuivers. Feitelijk is het (dus) een ontwerpfout!
De beste oplossing is een zwaardere categorie (gereviseerde) startmotor te plaatsen.
De originele startmotor heeft 1,4 pk, een nieuwe / gereviseerde van 1,7 pk voldoet goed.
De eenvoudigste oplossing is om een BEETJE startpilot in de luchtinlaat te spuiten,,
pal voor het starten.
Deze oplossing gebruik ik tot tevredenheid, want: hoe vaak vriest het nu tegenwoordig!
Nu vriest het nog niet, maar wel koud aan het worden is je 1) accu zwak/oud, of je 2) startmotor aan het verslijten ?
Mijn advies is om eerst 1) en dan 2) te proberen!
Succes ermee !
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Heeft dit ook met mijn gloei probleem te maken?/
Dat verhaal van de startmotor weet ik.
Totaal aantal Berichten: 465
Geregistreerd: 29-12-2010
- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Hier is duidelijk een probleem in de aansturing van de gloeibougies. Draad onderbroken, of ze worden geheel niet aangestuurd. Die restspanning van 5V zegt niets, een goede voltmeter zal altijd iets meten in zo’n situatie. Ik neem aan dat ze gewoon op 12V werken?
Verder weet ik helaas niets van HDI-perikelen specifiek iets af om je verder te helpen.
Totaal aantal Berichten: 399
Geregistreerd: 08-08-2010
- Berlingo Multispace. 1.6-16V
Hoe gaat de start als je een extra accu er parallel bij zet ?
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Een diesel starten zonder voorgloeien is per definitie lastig, dus een extra accu zal weinig oplossen ...
Dit lijkt me een elektronisch probleem. Ik zou daarom eens bij het relais naar spanningen gaan zoeken. Omdat de gloeibougies massa maken aan het blok zal er geschakeld worden met 12V. Ten eerste: is die massa naar het blok in orde? Zo ja, dan op zoek naar die 12V.
Als het relais goed schakelt, dan is de schakelspanning blijkbaar aanwezig. Maar dit is nog maar het begin. Ten tweede moet er ook nog de aanvoer zijn die door het relais naar de gloeibougies wordt geschakeld. Deze aanvoer moet een veel hogere stroom kunnen verwerken dan de spanning waarmee het relais wordt geschakeld. Dat is de hele reden dat dit relais er tussen zit: om een bron die veel stroom trekt te schakelen via een schakelaar (contactslot) die deze stroom zelf niet kan verwerken.
Is de bronspanning daarvoor aanwezig (die moet al op de schakelpen van het relais staan zonder dat het in werking is)? Zo nee, dan is er iets met de connectoren of bedrading tussen het relais en de bron. Deze loopt zeer waarschijnlijk via de zekeringkast (zekering niet stuk?) direct naar de accu.
Als de bronspanning in orde is, schakelt die dan ook naar de aansluiting naar de bedrading voor de gloeibougies (met de bougies niet aangesloten) zodra je het relais activeert? Zo nee, dan is het relais stuk, verkeerd aangesloten of van het verkeerde type. Als de spanningen op het relais aanwezig zijn, maar ze komen niet aan bij de bougies, dan is er blijkbaar iets met de bedrading/connectoren daar naar toe.
Als de spanning correct schakelt en aankomt bij de bougies, dan kan het ook nog zijn dat deze enorm inzakt zodra de bougies aangesloten zijn. Dan is er ergens een hoge overgangsweerstand. Als de spanning alleen ná het relais instort, dan is de overgangsweerstand van de draden/connectoren naar de bougies of die van het relais te hoog. Keldert de spanning ook vóór het relais, dan is er ergens een te hoge overgangsweerstand in de bedrading/connectoren richting de zekeringkast en/of van de zekeringkast naar de accu enz.
De accu kan ook nog zó slecht zijn dat ie de stroom voor de bougies niet kan leveren. Maar ik neem aan dat je dit al wel hebt uitgesloten ...
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 399
Geregistreerd: 08-08-2010
- Berlingo Multispace. 1.6-16V
Het voorgloeien bij HDI’s gebeurt / hoeft pas te gebeuren automatisch bij temperaturen onder de 0 gr. C. en is daardoor ook geen belasting van de (slechte) accu bij temperatuur boven 0.
Het is dus ook geen probleem vàn de startmotor, maar van onvoldoende hogedrukopbouw bij een te laag toerental tgv een zwakke startmotor en/of accu.
Daarom meet je waarschijnlijk bijna niets, het is boven nul.
De computer zegt dan: niet gloeien.
Gr. Wim.
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Dat kan nog wel eens kloppen.
Ik ga eens wachten tot het vriest.
En ik ga de accu en startmotor eens goed bekijken.
Alvast bedankt