Heb het gevoel dat mijn 1.6 16v ook wel wat punch en verfijning begint te missen na 2ton. Je zou Carbon-cleaning wel aanraden dus?
Totaal aantal Berichten: 27926
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ik ben er erg tevreden over!
Die van mij is nu een stuk feller, en rijdt gemakkelijker.
Of bij jouw hetzelfde te behalen is? Ik ben benieuwd
Totaal aantal Berichten: 27926
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
De Xsara kent natuurlijk ook een aantal kwaaltjes, zo kreeg ik er van de week 1 in vol mijn gezicht. Oftewel tijdens het rijden ging spontaan de blower op stand orkaan…
Het draaien aan de knop had geen zin, de blower kon zelfs niet uit. De conclusie was al snel getrokken, de kachelweerstand zal wel stuk zijn.
Met een km stand van boven de 270.000 km dus niet heel gek, er zijn er genoeg die amper in de buurt van een ton komen.
Dus even de module uit de auto gehaald, ergens vraag je je af of vuil een rol speelt.
Nog met de oude transistors.
De oude uitgeboord en los gesoldeerd. De nieuw met schroefjes vast gezet, koelpasta en nieuwe soldeerverbindingen.
Terug in de auto en werkt weer naar behoren!
Totaal aantal Berichten: 27926
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Na 15 jaar is de airco condensor lek gegaan. Het systeem was nog niet helemaal leeg, er kwam toch nog ruim 430 gram uit van de 575.
Van de week dus even een nieuwe condensor in gezet, eigenlijk een vrij eenvoudige klus. Systeem weer vol, mooi op tijd voor het warme weer.
Het valt mij overigens helemaal niet tegen dat het zomaar 15 jaar is meegegaan
Totaal aantal Berichten: 27926
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
In december op een onverlichte weg in het donkder dachten 3 (of meer) stuks wild (vermoedelijk reeën) even met hoog tempo de weg over te steken.
Tja dat ging net even anders dan gedacht want daar kwam op volle snelheid een stuk blik aan, oftewel ik raakte er 2.
1 net geraakt op de voorbumper, maar na schoonmaken is daar niets meer van te zien.
Ze kwamen 90 graden van links, 1 is er vol tegen het zijscherm van de Xsara gelopen. Doffe klap, maar het wild was in geen velden of wegen te bekennen.
Het resultaat een flinke deuk, echter zonder krassen of andere lak schade.
Vanmorgen ben ik langsgeweest bij Citroën-Forum huis uitdeuker DSH repair.
Geen makkelijke deuk en 100% herstel was niet mijn bedoeling en zou ook erg veel extra tijd kosten.
Maar toch een hele grote verbetering. Ook direct nog even wat andere parkeerdeukjes rondom laten verwijderen, en het ziet er allemaal weer prima uit.
Totaal aantal Berichten: 27926
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Eens kijken of de monoloog hier te onderbreken valt…
De jaarlijkse APK was vorige week weer geen probleem, we mogen weer een jaartje verder.
Sinds gister staat de km stand boven de 300.000 Km, en rustig verder.
Echter er komt aardig wat gerommel uit het voorfront, het lijkt erop dat de draagarmrubbers de beste tijd gehad hebben. Gezien de leeftijd en km stand geen gek idee om de boel te vervangen.
Dan zijn geheel nieuwe draagarmen het makkelijkst, liefst met nieuwe fuseekogels.
Alleen nu zie ik dat ze verkocht worden met fuseekogel met 16 of 18 mm conus. Hoe weet ik welke ik moet hebben? Is dat op te meten of??
Maakt het merk nog uit, op internet zijn bij elke webshop diverse merken te verkrijgen.
Ik hoef geen verstevigde of aangepaste uitvoering, liefst zo dicht mogelijk bij origineel met vergelijkbare kwaliteit.
Iemand tips!?
Totaal aantal Berichten: 27926
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Er kwam inmiddels toch steeds meer gerommel uit het vooronder.
Oftewel tijd om de voorwielophanging eens aan te pakken.
Oude draagarmen naast de nieuwe:
Oftewel, nieuwe draagarmen, met daarop nieuwe fuseekogels. Stabilisatorstangetjes en stuurkogels.
De nadat de boel in elkaar was reed de eerst rit voor geen meter, gelukkig was dat naar het uitlijnstation waar het is afgesteld. De terugweg reed stukken beter.
Het is stiller voorin, dus missie geslaagd.
Bijkomend voordeel is dat de aandrijflijn een stuk strakker is. Veel minder klappen bij gaslos laten e.d.
Voor weinig geld een hoop verbetering!
Totaal aantal Berichten: 6323
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Een paar verse draagarmen met even zo frisse rubbers kan gevoelsmatig inderdaad een behoorlijk verschil maken, goed bezig!
Lekker bezig hoor! Is dat een lastige klus om te doen of prima uitvoerbaar in een middagje?
En wat ziet jouw Xsara er nog strak uit zeg!
Totaal aantal Berichten: 27926
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Sprinter schreef:Lekker bezig hoor! Is dat een lastige klus om te doen of prima uitvoerbaar in een middagje?
Ik denk dat ik iets langer bezig ben geweest, uiteraard op het gemak.
Met brug zal het wat vlotter gaan. En of alles een beetje vlot los wil.
Je moet er alleen rekening mee houden dat je moet uitlijnen de volgende dag.
Sprinter schreef:En wat ziet jouw Xsara er nog strak uit zeg!
Thanks! Inmiddels al 10 jaar in bezit
Totaal aantal Berichten: 27926
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Na ongeveer 210.000 km en een uiteindelijke stand van ruim 306.000 km is de Xsara verkocht.
Ik kan niet anders zeggen dan dat deze Xsara erg betrouwbaar is geweest, goed betaalbaar en relatief comfortabel.
De vervanger staat inmiddels op de stoep, mijn C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Hopelijk gaat er iemand nog een tijdje plezier van hebben!
Dat zal een wereld van verschil zijn.
Veel plezier met de C5!
Hopelijk blijft de Xsara nog lang rondrijden.