12 van de 41
« Eerste  < Vorige 10 11 12 13 14 Volgende >  Laatste »
   
C3 Pluriel, dakproblemen en -oplossingen
Plofferdeplof
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 83
Geregistreerd: 01-10-2016

Gepost: 15 oktober 2016 12:20 PM
  [ # 166 ]

@JBIGGEL: wie is die professional?

Profiel  
 
jbiggel
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 155
Geregistreerd: 09-05-2006

Gepost: 17 oktober 2016 08:48 AM
  [ # 167 ]

Dat is een goede vriend van me, 1e monteur bij een dealer van een of ander Duits automerk. Hij heeft een verleden bij universele garages en is in tegenstelling tot de moderne “monteurs” van mening dat als iets kapot is je het moet repareren en als dat niet meer kan dan pas vervangen. Ik ga zijn naam etc hier niet noemen want hij doet dit echt alleen als vriendendienst. Vroeger kluste hij er nog wel wat bij in de weekenden maar dat doet hij niet meer, voornamelijk vanwege tijdgebrek.

Kei veel groeten!

Joost

Nu: Jaguar XF Sportbrake, C5 Break Carlsson 2004 aka “Sic”, Land Rover Series IIa 88 STAWAG 1971 en BMW R1200C 1998
Ooit: BX, Xantia, C5, C8 en daarbij alles gereden sinds de DS van mijn ouders
“Beheerder” van een C3 Pluriel en een 110 Td5 Defender

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9366
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 17 oktober 2016 08:55 AM
  [ # 168 ]

Joost

Jouw vriend zal zeker voldoende algemene autotechnische kennis bezitten, maar het vouwdak van de Pluriel vraagt toch echt ook om specifieke kennis, o.a. over de werkingswijze en de aansturing ervan.
Een deel daarvan loopt namelijk via multiplex (CAN).
Ik wil je overigens hiermee niet ontmoedigen!

Je hebt trouwens nog niet gereageerd op mijn PM. Wink

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
jbiggel
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 155
Geregistreerd: 09-05-2006

Gepost: 17 oktober 2016 09:54 AM
  [ # 169 ]

Om bij het laatste te beginnen: denk dat dat probleem nu is opgelost Wink

Voor wat betreft je opmerking over de kennis van Pluriel specifieke zaken heb je gelijk maar ik heb meer vertrouwen in hem dan in de “specialisten” die er tot nu toe mee bezig zijn geweest. In willekeurige volgorde zijn er een dealer, “alleen Citroen verkopende specialist” en een gespecialiseerde Citroen sloper/garage met dit probleem bezig geweest. Resultaten:

> met een schroevendraaier dicht gedraaid dak “nou is het probleem opgelost en kun je weer rijden”
> kapotte behuizing van de schakelaar in het dak “ik zei toch dat auto’s van deze leeftijd altijd meer problemen opleveren”
> “Joh, geen idee. Ik zal even kijken wat een nieuwe dak kost”
> “je kunt beter een C3 met een glazen dak kopen, zo’n Pluriel blijft problemen geven”
> en nog meer wat ik niet eens meer op wil schrijven

En dan heb ik het nog niet over de kosten gehad die er doorberekend worden zonder een echte oplossing aan te dragen.

Dus ja, specialistische kennis is handig maar de wil om je te verdiepen in een probleem en er iets aan/mee te doen is mij meer waard dan iemand waarvan je zou mogen verwachten dat ze kennis hebben…

Kei veel groeten!

Joost

Nu: Jaguar XF Sportbrake, C5 Break Carlsson 2004 aka “Sic”, Land Rover Series IIa 88 STAWAG 1971 en BMW R1200C 1998
Ooit: BX, Xantia, C5, C8 en daarbij alles gereden sinds de DS van mijn ouders
“Beheerder” van een C3 Pluriel en een 110 Td5 Defender

Profiel  
 
BernardMeers
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 16
Geregistreerd: 23-05-2016

Gepost: 17 november 2016 04:26 PM
  [ # 170 ]

Een specialist heeft mijn dak helemaal gedemonteerd en het blijkt dat het omhulsel (soort bakeliet) van de motor gebarsten is.
Blijkbaar kan je die motor niet apart krijgen en zou ik een heel nieuw dak moeten kopen (±4000 euro) Sad
Klopt dit?
Zijn die motortjes nergens apart te verkrijgen?
Alle hulp is welkom.

Profiel  
 
Plofferdeplof
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 83
Geregistreerd: 01-10-2016

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9366
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 17 november 2016 09:07 PM
  [ # 172 ]

Bernard, als eerste welkom hier!

Ik vermoed dat je jouw specialist niet helemaal goed hebt begrepen.

Dit is namelijk de aandrijfmotor van het dak en die is gewoon los te koop.

Er zit ook helemaal niets van bakeliet o.i.d aan, is volledig van metaal.
Het zwarte deel is het echte motortje, het aluminium deel de reductor.

Ik denk dat jouw specialist bedoelt dat de bevestigingspunten voor dit motortje afgebroken zijn.
Dat gedeelte van de dakcassette is inderdaad van zwart kunststof en niet los verkrijgbaar, alleen als losse dakcassette, het deel van het vouwdak, waar de achterruit in zit.
Je hoeft dus niet aan een volledig nieuw dak, want het dakdoek bijvoorbeeld is over te zetten en daarmee herbruikbaar.
Een dakcassette is ook her te gebruiken, mits alle drie de motorbevestigingspunten geen mankementen vertonen en de ruit heel is.
Er kan dus ook gerepareerd worden met “2de hands”-delen.
Het genoemde bedrag geldt voor de situatie wanneer voor alles nieuw gekozen wordt, wellicht nog zonder montage en initialisatie.

Je zou een gebruik dak of gebruikte dakcassette kunnen zoek op http://www.onderdelenlijn.nl of www.onderdelenzoeker.nl

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
BernardMeers
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 16
Geregistreerd: 23-05-2016

Gepost: 18 november 2016 08:41 PM
  [ # 173 ]

Je hebt helemaal gelijk. Ik had hem via de telefoon niet goed begrepen.
Het is dus idd de bevestiging op het raam waar het motortje en bepaalde staafjes samenkomen dat stuk is en niet het motortje zelf.
Het dak was 6 maand geleden al eens gerepareerd (530 euro) Sad en nu dus op een andere plaats stuk.
Ik vind een Pluriel wel een leuk concept maar de degelijkheid van die schuifdaken laat toch echt wel te wensen over.
Volgens mijn specialist rijden er meer Pluriels rond met een kapot dak dan met een werkend.
Het probleem is ook dat de tweedehandse stukken evengoed stuk kunnen gaan en dit zelfs binnen de garantie periode van de herstelling.
Maw hij herstelt die daken niet graag met tweedehandse onderdelen en nieuwe onderdelen zijn dan weer veel te duur.
Hij gaat toch een poging wagen om het met tweedehandse onderdelen te repareren maar voorlopig vindt hij die nog niet.
In het slechtste geval wordt het dak gewoon permanent dicht gemaakt en zal er van een cabrio versie geen sprake meer zijn Sad.
Zonde want de Pluriel heeft nog maar 35000 km en rijdt heel goed.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9366
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 19 november 2016 09:38 AM
  [ # 174 ]

Er zal toch een reden moeten zijn waarom de bevestigingspunten van het motortje kapot gegaan zijn.
Mogelijk teveel kracht erop?

Veel problemen met het dak lijken mij gerelateerd aan het niet soepel genoeg functioneren van het vouwdak.
Zoals bijvoorbeeld het ratelen van het aandrijftandwieltje op beide trek/duw-kabels.
Naar mijn idee kan preventief onderhoud veel voorkomen, dat wil zeggen het schoonhouden en smeren van de geleiderails in de dakbogen waar de interslides in bewegen.
Maar ook beide geleidebuisjes op de dakcassette, waarin de kabels in bewegen.

Bernard, als ik vragen mag, wie is de door jou genoemde specialist?
Zoveel kennen we er namelijk niet in NL/B/Fr.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
BernardMeers
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 16
Geregistreerd: 23-05-2016

Gepost: 20 november 2016 09:32 PM
  [ # 175 ]

De auto heeft steeds zijn voorgeschreven onderhoud in een officiële citroën garage gehad.
Maw ik weet niet wat ik nog meer had kunnen doen.
Het dak was een eerste maal stuk ergens in juni, het sloot niet meer perfect.
Blijkbaar was er toen iets afgebroken maar vooraleer we dat door hadden hebben we ettelijke pogingen gedaan om het dak alsnog perfect dicht te krijgen. Wrs zat het dak toen een beetje scheef en hebben we door die pogingen het systeem verder beschadigd (uitleg expert).
Ze hebben toen nieuwe kabels, tandwieltjes etc gestoken maar de beschadiging (barst in bevestiging) wrs niet opgemerkt omdat alles goed bleek te werken.

Mijn expert is gewoon iemand die een aantal jaren geleden begonnen is met het proberen repareren van Pluriel schuifdaken.
Naar eigen zeggen heeft hij door “trial en error” een bepaalde kennis opgebouwd wat betreft deze schuifdaken.
Toen ik naar de officiële citroën garage ging werd ik door verwezen naar deze man, andere citroën garages uit de streek verwijzen klanten ook naar hem door. De man, Danny is eigenlijk een carrossier in Nijlen (België).

Zijn ervaring is dat het een ingenieus systeem is maar dat het te fragiel is om de tand des tijds goed te doorstaan.
Maw hij vreest dat het probleem niet finaal opgelost zal zijn maar dat het sowieso na enkele jaren terug zal optreden.
Mijn auto is van 2007 maar heeft nog geen 40kKM anders had ik hem al lang verkocht.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9366
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 20 november 2016 10:26 PM
  [ # 176 ]
BernardMeers schreef:

De auto heeft steeds zijn voorgeschreven onderhoud in een officiële Citroën garage gehad.

Het door de fabrikant voorgeschreven onderhoud voor de Pluriel is niet anders dan dat van de gewone C3 uit dezelfde bouwjaren, dus alleen onderhoud aan motor, remmen enz.

Ik ben nog nergens tegengekomen dat Citroën onderhoud aan het Pluriel-dak heeft voorgeschreven, anders dan het gebruiken van een specifiek vet bij de montage van een nieuw dak.
Het door mij genoemde preventieve onderhoud is meer gebaseerd op de ervaringen ondertussen met dit dak.
De constructie onderscheidt zich nu niet echt door soliditeit, juist daarom zou het soepel gangbaar houden van het vouwdak gebreken kunnen voorkomen is mijn idee.

Overigens, jouw specialist was voor mij nog een onbekende, een mogelijkheid dus voor de Belgische Pluriel-bezitters met dakproblemen.

Ik hoop trouwens voor jou dat hij het dak tegen te overziene kosten weer kan laten werken zoals de ingenieurs van Inalfa Roof Systems te Venray hebben bedacht, het dak is gewoon een Nederlands ontwerp. Wink

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Plofferdeplof
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 83
Geregistreerd: 01-10-2016

Gepost: 21 november 2016 09:54 PM
  [ # 177 ]

Doen die eigenlijk nog wat aan after sales, dat Inalfa Roof Systems te Venray?

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9366
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 21 november 2016 10:17 PM
  [ # 178 ]

Bedoel je in de vorm van levering van onderdelen?

Volgens mij is elke fabrikant verplicht om tot 10 jaar na laatste productiedatum onderdelen te kunnen leveren.
Maar de aan te spreken partij blijft Citroën als fabrikant van de complete auto.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
johan1961
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 22-11-2012

- XM Break V6 24v automaat.
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive.
- ID/DS DS 19 ambulance
- ID/DS DS20 Ambulance
Gepost: 23 januari 2017 03:48 PM
  [ # 179 ]

Aangezien de vrouw de XM V6 break niet afstaat en mijn DS ambulance in de winterstalling staat heb ik een winterauto gekocht.
Een C3 Pluriel, echter is de zwarte plaat onderaan het dak waarin Citroen staat en de drukknop voor de achterklep zit gebarsten, precies in het midden, ook de drukknop is doormidden.
Met dit weer wil ik echter zo min mogelijk los halen.
Weet iemand of dit te eenvoudig te vervangen is?

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9366
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 23 januari 2017 03:52 PM
  [ # 180 ]

Je bedoelt plaat nr. 4.

Is te vervangen, maar niet eenvoudig.
Zit niet alleen met 4 boutjes vast, maar ook nog volledig gekit.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
 
12 van de 41
« Eerste  < Vorige 10 11 12 13 14 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook