Drie dagen geleden op Lbc en nu al weer ‘huppakee weg’: SM injection 1973 AC326 van 1e eigenaar (Citroën dealer) voor ‘niet al te veel’...
https://www.leboncoin.fr/vi/968311512.htm?ca=8_s
SM 2.7 i.e.
Totaal aantal Berichten: 10260
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Annonce introuvable….
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Ongeveer 1x per jaar komt er zoiets in Frankrijk op de markt, is mijn observatie. Wellicht was het in 1973 een koopje, toen mensen en masse afscheid namen van hun grote snelle wagens. Het kenteken is geregistreerd in de weken na het begin van de eerste oliecrisis, die begon op 16 oktober 1973.
Dit keer is de annonce, enkele uren na de verkoop vandaag, weer weggehaald. Dat doet zeker niet iedere fransoos. Ik heb de advertentie met een printscreen veilig gesteld, het belangrijkste deel daarvan is te zien in de 1e foto boven!
SM 2.7 i.e.
De olieciris speelde in Frankrijk heel anders dan in Nederland, Frankrijk was een “bevriende” natie van de golfstaten, ( zeker tijdens de Yom Kippour oorlog) , Nederland werd naast de USA speciaal geviseerd met een blokkade. Wat in de Frankrijk al speelde vanaf 1971 was een voortdurende stijging van de benzineprijzen…. op den duur speelde dat en steeds grotere rol. Zij noemen dat “choc petroliere “. Autoloze zondagen en een tekort aan benzine hebben ze niet gekend !
Wat we uit de advertentie kunnen leren: Een SM met weinig kilometers in goede staat ( d.w.z. in staat dat je er met werk nog “concours” van kan maken zonder alles te moeten vervangen… . )en met een “geschiedenis” erbij gaat voor 15K heel snel weg. Goed om te weten voor het prijsniveau. Je ziet ook dat er steeds minder onder de 15K wordt aangeboden en wat aangeboden wordt vooral zeer matig is. ( Ik wil niet gezegd hebben dat alles wat duurder aangeboden wordt wel goed is ....) Dat heet “de markt”.
To err is human, not to err is divine.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Hoog tijd voor een advertentie dacht ik zo….......
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 27884
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Vaak zie je bij een grijze buitenkant zwart leder met grijze vloermatten.
Maar bij een DS was een grijze buitenkant met bruin leder ook leverbaar: http://www.nuancierds.fr/1973.htm
Echter zie je het maar weinig.
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Is gewoon een origineel leverbare combi geweest: bruin leer met bruin tapijt.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Arjan Verkade schreef:Vaak zie je bij een grijze buitenkant zwart leder met grijze vloermatten.
Maar bij een DS was een grijze buitenkant met bruin leder ook leverbaar: http://www.nuancierds.fr/1973.htm
Echter zie je het maar weinig.
http://dssmpassion.fr/sm/nuancier_citroen_sm.html
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 27884
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ik zei ook niet dat het niet geleverd was, maar dat je het erg weinig ziet.
Overigens wel mooi overzicht op die website
citroen23 schreef:Hoog tijd voor een advertentie dacht ik zo….......
Hoogste bod €22.250 (ex 9% veilingkosten). Nog geen 2/3 van de estimate, dus of dat ook ‘verkocht’ betekent?
SM 2.7 i.e.
Er staat bij: Toewijzing aan de hoogste bieder geschiedt na gunning van de opdrachtgever. Dat duurt bij hen 2 dagen, dan weten we het.
Overigens heeft bij die veiling op een paar na geen van de kavels de “estimate” gehaald, dat zegt wel iets over deze manier van verkopen.
Bij de RDW staat ie als “Injectie"in de lijst ??
To err is human, not to err is divine.
Wat ik hieruit opmaak, is dat enkel de toppers met een goed gereviseerde motor op veilingen veel geld opleveren en dat alles daaronder nog steeds lastige handel is. Daarbij moeten mensen ook in de stemming worden gebracht door bijvoorbeeld een aansprekendd beurs, zoals Retromobile. De koper heeft het met deze auto voor dit bedrag goed gedaan, lijkt me.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Is dus niet verkocht voor die prijs: Stond op de Interclassics is Brussel te koop voor….. 34.950 euro
Geen tijd gehad om de details te bekijken.
Off-topic:
Wel nog even gelachen: Top-restauratie award… voor een Bugatti. Zo een met een houten carrosserie frame op een chassis. Carrosserie was half af, alleen het houten frame gedaan, maar goed het was een “project”. Maar als je het hout niet vastschroeft met echte houtschroeven ( en als het echt moet eventueel in RVS….) maar met “moderne” “spaanplaatschroeven” ( daarmee bedoel ik de gechromateerde schroeven met een verzonken kruiskop, die origineel ontwikkeld zijn om “board” vast te zetten omdat houtschroeven daarin niet goed pakten) .. dan ben ik teleurgesteld..Als die ooit naar Pebble Beach gaat zal kom ik daar nog wel op terug.
Nu maar weer on-topic.
To err is human, not to err is divine.
SM van 1e eigenaar in Noord-Frankrijk, met maar 56.655 kilometers: http://www.lesanciennes.com/annonce/A115811-ventes-auto-citroen-sm-1972.html
SM 2.7 i.e.