2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
BX 19 TRD - Madame Cali
LaScarabée
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42
Geregistreerd: 11-06-2015

- BX 19 TRD
- CX 2400 Pallas
Gepost: 22 november 2016 07:14 PM
  [ # 16 ]

Ja! Dat klopt! Ik was ook al getipt op Facebook. Misschien moet ik die kerel eens contacten Smile

Ik had de BX toen net een paar uur…

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 22 november 2016 08:16 PM
  [ # 17 ]
LaScarabée schreef:

Update tijd!

3) Distributieriem/waterpomp/v-riem; pas te doen bij 250.000 km
+ lijst

Bijna de gehele BX is voorzien van Cunifer leidingwerk. Dus dat is mooi. Motor was droog, alleen de versnellingsbak zat nogal onder de olie. Ik hoop bij het vervangen van de koppeling te zien waar dit vandaan komt.

Kortom, best wel een goede BX. En nog eens zuinig ook! Overigens valt het vermogen me 100% mee. Goed, je rijdt wel vooraan de file… Maar het valt me niet tegen

Die riem zit er al 4 jaar op, zeg je. Dan zou ik ‘m volgend jaar maar vervangen. Het interval is 80.000 of 5 jaar, wat het eerst komt.

Verder is het een grappig ding Cool

Profiel  
 
LaScarabée
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42
Geregistreerd: 11-06-2015

- BX 19 TRD
- CX 2400 Pallas
Gepost: 22 november 2016 10:00 PM
  [ # 18 ]

Klopt! Hij staat nu op 220.000 km. Die 250.000 staat er voor de zomer wel op. Dus voor de zomer wordt die vervangen!

Het is voor mij vooral dat het nu in december niet hoeft!

Maar is het 5 jaar? Ik dacht dat het langer was…

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 22 november 2016 10:39 PM
  [ # 19 ]

5 Jaar, inderdaad. Techniek uit de jaren 70 Wink
Misschien dat een moderne riem best langer mee kan gaan, maar ik zou het risico niet willen nemen.

Profiel  
 
LaScarabée
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42
Geregistreerd: 11-06-2015

- BX 19 TRD
- CX 2400 Pallas
Gepost: 05 december 2016 11:01 AM
  [ # 20 ]

Goed. Afgelopen weekend het plan opgevat om op zaterdag “even” de koppeling te vervangen. Ik had er de hele dag voor uitgetrokken, dus dat moest goed komen.

Onderweg naar de loods had ik in de vroegte nog even een paar plaatjes getrokken, omdat het licht zo mooi was. Ik had er zin in!

Enfin, auto op de brug en maar gelijk begonnen met demonteren. De koffie kwam later wel. Na een uurtje had ik alles aan de bovenzijde van de bak los, de linker aandrijfas lag netjes op de grond en wilde ik de rechter aandrijfas er uit trekken. Vast.. Mmmm, iets vergeten wellicht? De boutjes van het tussenlager gecontroleerd, nee die zaten netjes opzij.
Zou hij dan nog vast zitten op het tussenlager? Een klap er op dan maar.. Nee niets.. Enfin, vele klappen later maar opgegeven.
Eerst iets simpels: remblokken rechtsvoor vervangen, onderweg hoorde ik ineens een licht schrapend geluid: het buitenste blok is helemaal versleten. Maar wat gek: op het binnenste blok zit bijna nog 1 cm voering. Zou er iets in de klauw zijn blijven hangen? Nadere inspectie leert dat de twee remblokken wel allebei TRW zijn, maar duidelijk uit een verschillende batch: andere belettering en andere serienummers. Waarschijnlijk is er voor een goedkope oplossing gekozen? Snel door de APK… In ieder geval even in de gaten houden de komende tijd qua slijtage en warmlopen.

En toen werd het bijna etenstijd. Toch maar naar huis. Dit komt vandaag niet meer af.

Zondag weer verder. Ik zou eigenlijk een kerstboom uit de tuin omhakken om het binnen gezellig maken. Maar het was wel handig als dat hok binnenkort weer van de brug af is!

Toch even geprobeerd of die as niet toch los zat. Maar nee. Geen beweging in te krijgen. Ook de bak zat net iets te vast om die van de motor en de as af te trekken. Dus het tussenlager maar van de motor afgehaald en de as met lager en al verwijderd. Dat ging wel makkelijk. Op de grond kan je er dan toch met relatief gemak een flinke beitel tussen rammen. De as heeft gecapituleerd! Er zat waarschijnlijk gewoon veel vuil tussen.

De bak ging er vervolgens gemakkelijk af. En de drukgroep was ver ingesleten. Ook van het druklager was niet heel veel meer over. Alles gemonteerd, bak terug, kabel afgesteld en even testen. Wat schakelt dat weer heerlijk soepel en licht!

Verder met opbouwen! Uiteraard ging ook dat niet soepel: verbindingsmoer van de kilometerteller kabel kwijt Sad Uiteraard wil de HD pomp ook niet gemakkelijk en snel op haar plek. Dus de handdoek maar weer in de ring gegooid. Zeker toen ik zag dat de kleine octopus lichtjes is ingescheurd en dus ook lichtjes lekt.

Wel fijn als je dan thuis bent en je staat op het punt naar bed te gaan, dat je een foto van je loodsgenoot krijgt: “ik heb even je uitlaat vast gezet”. Het pinnetje van de demper aan de kofferbak was losgekomen en hij had het vast gelast. Top!

Vanavond maar weer verder prutsen Smile

Gelukkig had ik de XM nog staan en ben ik nog mobiel Smile

Afbeelding Bijlagen
IMG_0099.JPGIMG_0095.JPGIMG_0086.JPG
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
Twan238
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2107
Geregistreerd: 05-07-2011

- BX 16 TRS
- BX TZD automatic
- BX TZD Turbo break
- BX GTi
- BX 19 TRS break
Gepost: 05 december 2016 01:24 PM
  [ # 21 ]

Goed bezig! Even doorbijten!

huidig:
BX 16 TRS 1983 JV-22-YT
BX 16 TRI 1988 XG-89-PB
BX 19 TGD 1994 HX-PP-22 (break)
BX 19 TRS 1985 63-KZL-6 (break)

EX: 205, 2cv6, Xantia (4x), Acadiane , CX, Xm en vele BX’en

Profiel  
 
LaScarabée
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42
Geregistreerd: 11-06-2015

- BX 19 TRD
- CX 2400 Pallas
Gepost: 05 december 2016 01:30 PM
  [ # 22 ]

Ja, komt uiteindelijk ook wel goed! Koppeling van de CX vervangen ging echter sneller :p

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 05 december 2016 01:36 PM
  [ # 23 ]

Jemig man wat een gevecht… En dan te bedenken dat ik vroeger, toen een bx een jonge en geliefde accasion was, in vier uurtjes de koppeling van zo’n dieseltje deed…

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
KiteFlupke
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 209
Geregistreerd: 05-04-2009

Gepost: 05 december 2016 01:57 PM
  [ # 24 ]

hey, betreffende midden lager en losmaken.

Dit zit in een alu behuizing, als je deze eerst goed warm stookt, dan komt die lager zo los.
Deze zaterdag nog gedaan bij mijn berlingo/partner. Na 262.000km was de middenlager aan vervanging toe.

Profiel  
 
LaScarabée
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42
Geregistreerd: 11-06-2015

- BX 19 TRD
- CX 2400 Pallas
Gepost: 05 december 2016 02:17 PM
  [ # 25 ]

Ik had inderdaad op een uur of 6 gerekend, uitloop naar 8 omdat het zaterdag is.

Maar goed. Het beperkt zich uiteindelijk niet tot een nieuwe koppeling. In het kader van: als het dan toch hangt, dan nemen we dat ook wel mee. En dat, en dat…

Warmstoken durfde ik niet heel goed aan…

Profiel  
 
LaScarabée
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42
Geregistreerd: 11-06-2015

- BX 19 TRD
- CX 2400 Pallas
Gepost: 07 december 2016 03:04 PM
  [ # 26 ]

Zowel maandagavond als dinsdagavond nog een paar uurtjes gewerkt. Ik heb het vermoeden dat madame de aandacht erg fijn vind.
Bijna alles zit weer op de juiste plaats: de fusees draaien mee. Dus die probeer ik wel vast te draaien als ze weer op vier banden staat. Er moet nog wat olie in de bak (detail; maar wel erg relevant) en een kunststof beschermkap moet nog terug geplaatst worden.

Vanavond probeer ik de kleine octopus te vervangen. Deze is ter hoogte van de radiateur ingescheurd en lekt nu toch wel serieus. En dan nog een retour van de rechter voorrem. Die is gister spontaan gescheurd. Nou ja, uitgedroogd rubber.. dus heel spontaan was het niet…

Positief: ik heb een setje nos veerdempers voor de kofferklep. Schijnt nogal lastig aan te komen zijn. Dus ik bewaar de oude wel. Maar dan gaat de klep weer open zonder dat ik hoef te tillen (waarom iets zelf doen als je het ook door een ander kan laten doen).

Dan: volgen de foto’s

Profiel  
 
LaScarabée
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42
Geregistreerd: 11-06-2015

- BX 19 TRD
- CX 2400 Pallas
Gepost: 14 december 2016 02:03 PM
  [ # 27 ]

Goed, na flink wat gekloot en bizarre tegenslagen: fuseemoeren die er toch echt vanaf kwamen maar niet terug willen omdat ze geen fijne draad hebben ( hoe krijg je dat in godsnaam voor elkaar???) een lekke kleine octo, een gescheurde veerpoot retour. En uit eindelijk een stekker van de startmotor die weer los was gekomen (en niet heel lekker vast zit), rijdt het nu. En het rijdt eigenlijk weer heerlijk: een zachte koppeling (de oude was echt op), fatsoenlijk schakelen (nieuwe schakelstang, was er kapot).

Vooralsnog ben ik behoorlijk tevreden en ga ik weer verder met mijn CX. Zodra die rijdt (doel: voor de zomer) wil ik de BX voor de winter 2017/2018 weer verder klaar maken: motor er uit en dan HD leidingen aan de voorzijde vervangen door cunifer, octopussen vervangen door nieuwe (de huidige is een goede 2e hands) en een nieuwe distributieriem, spanrollen en waterpomp.

1) 4 nieuwe deuren; (ik heb al vier aardige type 2 deuren, maar die moeten nog gespoten worden en voorzien van de elektrische bediening die ik nu heb).
2) Nieuwe koppeling;gedaan
3) Distributieriem/waterpomp/v-riem; pas te doen bij 250.000 km
4) olie/oliefilter; gedaan
5) Airco compressor vervangen;
6) Aanvoerslang LHM naar HDpomp vervangen; gedaan
7) Riem HD pomp vervangen
Cool Laswerk in de kofferbak
9) Aansluiting interieur ventilatie aanpassen; is nu direct op de accu aangesloten
10) Verklikker lampen; als je het contact uitzet dan gaat er een luchtalarm af
11) Bedrading koplampen; stadslicht functioneert niet separaat van het dimlicht; bekabeling is slecht/matig
12) Rechter voorscherm heeft een deuk
13) Bumpers zijn matig; maar vind deze maar eens in vert cali
14) Interieur reinigen; zowel stoelen als vloerbekleding
15) Radio plaatsen; morgen haal ik een jaren ‘80 exemplaar op

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook