Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 23-05-2004
- C5 Tourer 2.0 HDiF Exclusive
- CX 25 GTI Turbo 2
- ID/DS DS 21 Pallas
- ZX 1.4i Avoriaz
JacobFRL schreef:Jep, bij de overburen
Woon daar zelf ook zowat om de hoek en heb deze BX er al een keer of wat zien staan afgelopen tijd. Hopelijk maken ze er weer een knappe wagen van. Succes ermee.
C5 Tourer 2.0 HDiF Exclusive (2008), CX 25 GTi Turbo 2 (1988), DS 21 Pallas (1972), ZX 1.4i Avoriaz (1996)
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
JacobFRL schreef:Wel even een vraagje. Waarschijnlijk is het schuifdak frame verrot doordat het 4 jaar niet gebruikt is en een vochtig dakraam (denk aan ochtenddouw. Klopt mijn vermoeden of hebben meer mensen last van een rottend frame na verloop van tijd?
Ik zou eens controleren of de afvoerslangetjes nog wel goed doorlopen. (2x in de A-stijl en 2x in de C-stijl). Als er water in de lekbak blijft staan gaat het ook hard. En krijg je een natte schoot bij de eerste bocht na een regenbui.
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Kijk dat is een goeie tip. Bedankt Timo, ga ik even op letten
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Mocht het niet lekker doorlopen, achter de achterlichten vind je 2 afvoerslangetjes, die zijn vaak de boosdoener. Succes!
IMG_1615 by Timo van Vuurde, on Flickr
IMG_1616 by Timo van Vuurde, on Flickr
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Tijd voor een kleine update:
De BX staat sinds vandaag op de brug bij de garage. Ik ben benieuwd. Ze verwachten enkele dagen bezig te zijn met het bak en braadwerk
Dan maar even een fotootje:
De auto heeft vandaag een volledige inspectie gehad rondom de carrosserie. De auto wordt grondig aangepakt
Verder heb ik mijn huiswerk ook gedaan. Ik heb bij forumcollega Vinnie een frame/geleider van het schuifdak meegenomen. Leek van buitenaf behoorlijk dramatisch als ik eerlijk ben:
Ja zo zag het er dus allemaal uit
De hond mag graag controleren wat ik doe! Wie ziet de fout in deze opstelling?
Maar na wat stevig schuurwerk, een primerlaag, een matzwarte laklaag en een blanke laklaag kan dit frame er weer tegenaan!
Jaah daar heb je een goed punt
Korte update:
De auto is al een heel eind heen. Technisch en elektrisch is inmiddels weer goed voor elkaar. De carrosserie is ook al goed op weg. 90% is weer hard. Nu die andere 10% nog. Dat uit zich in het rotte zijpaneel bij de tank. Na een week zoeken heb ik inmiddels iets gevonden bij een medeforummer van dit forum.
To be continued…
Er is de afgelopen weken veel gebeurd. Het meest dramatische is toch wel de motor. Anderhalve week geleden werd de motor nog een keer nagekeken. Al snel begon deze te roken. Diagnose: koppakking kaputt. Men haalde de kop los, maar de laatste bout wilde niet meewerken. Gevolg: Bout breekt, schade aan het blok. :,(
Er zijn twee dan twee opties: Blok reviseren wat in de honderden, zo niet duizenden euro’s kan lopen of een donor motor zoeken die wel goed en deze monteren.
Tsja, toeval trof dat ik net bij iemand vandaan kwam die z’n BX GTI aan het demonteren was. Deze was behoorlijk rot en niet meer met laswerk te redden. Deze auto is verder wel altijd goed onderhouden, waarvan papierwerk aanwezig. De auto zal voor mensen uit het Citroën club circuit dan ook bekend voorkomen:
Hoe spijtig het ook is, het meeste wordt hergebruikt. Een deel is door de vorige eigenaar al verkocht aan andere liefhebbers en ik haal er ook nog het nodige van af.
Op motorisch gebied redden de monteurs er verder wel mee. Ik had geen zin meer om te wachten op de oplevering, dus ik ben ook begonnen met mijn klussen. In de tussentijd heb ik de nodige onderdelen verzameld:
Waaronder dus een schade vrij dashboard. In de andere is namelijk geboord, een strip opgeplakt en is deze vergeven van de scheuren.
Dus dan begin je maar met het demonteren van het huidige dash. Geen gemakkelijke klus, maar met een handleiding kom je een heel eind.
Maar op een gegeven moment lukt het
Maar die bende wil je natuurlijk niet zien tijdens het rijden, dus ik heb vanmorgen het nieuwe dash geplaatst en een groot deel van de onderdelen daarin weer gemonteerd. De kachelweerstand (dat witte plastic paneeltje) heb ik vervangen voor 1 die heel is, hierdoor kon de omleiding van de aircoschuif naar de mistlampknop verwijderd worden, wat betekent dat ik dus ook gebruik kan maken van zowel airco als mistlampen.
Als je dan toch de tellerbak eruit hebt, dan meteen maar alle lampjes eventjes vervangen…
Maar niemand had mij gewaarschuwd dat het er 27 zijn
En ach laten we deze dan ook maar gelijk even vervangen (deurverklikker)
En dan nog de ontdekking van de dag. De kenner had vast al gezien dat er een stekkertje aan 1 van de lampjes zit in de tellerbak. Bij navraag blijkt dus dat deze BX ook nog de optionele ABS heeft. Eigenlijk zijn de middenarmsteun en de speakers in de C-stijl zowat de enige opties die deze auto niet heeft!
We zijn er nog niet, maar we zijn een heel eind op weg. Wordt vervolgd
Totaal aantal Berichten: 42
Geregistreerd: 11-06-2015
- BX 19 TRD
- CX 2400 Pallas
Gaaf project zo! En lekker bezig!
Zo, jij maakt er werk van! Goed bezig!
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Bedankt voor de complimenten heren! Ik heb de smaak ook behoorlijk te pakken. Deze voormalige bijna-donor is hard op weg om weer de youngtimer te worden die hij eigenlijk is
Nu nog even wachten tot volgende week, dan wordt het nieuwe blok gemonteerd. Als ik dit weekend weer ongeduldig word sla ik vast weer aan het sleutelen aan het dash
Tijd voor een update.
Wat is er de afgelopen weken gebeurd?
- Motor geïnstalleerd, samen met de versnellingsbak van de donor (door garage)
- Koppeling vervangen (door garage)
- Mistlampen geïnstalleerd (door mij)
- Dashboard grotendeels afgebouwd (alleen de kappen bij het stuur en de tellerbak nog) (door mij)
- Knoppen elektrische raam bestuurdersdeur vervangen (door mij)
- Rooster boven de benzine klep gereinigd en het zwarte deel gespoten (door mij)
- Paneel waar de benzineklep in zit gespoten (door externe partij)
Deze knoppen zien er een heel stuk beter uit dan degenen die zijn vervangen (tenminste 1tje dan):
Alleen nog even gele koplamppitten halen en dit plaatje is compleet
Deze foto’s kreeg ik gisteren…
Aangezien het roostertje daarboven er toch uit is, heb ik die maar even onder handen genomen. Er zat allemaal viezigheid en en witte verfresten op…
Wat een paar uurtjes knutselen wel niet kan opleveren
Goed de komende week wordt de BX afgebouwd. Als die eenmaal klaar is, dan kan hij richting de stalling. Dan kan het genieten in het voorjaar beginnen
Maar niet voordat het schuifdak is vervangen. Dankzij een Autoweek forumlid komt dat straks ook helemaal goed! Hij heeft namelijk voor mij een origineel fabrieksdak opgehaald. Die haal ik volgende week bij hem op
Oant safier
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Zo man, ziet er goed uit!
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Dankje Timo! Het einde lijkt hiermee zo langzamerhand eindelijk in zicht te komen. Ik heb de GTI doppen alvast schoongemaakt voor de finishing touch.