Respect dat je het zo grondig en snel aanpakt. Puik werk!
En toen had de BX ineens weer een nieuwe APK!!
Vraag niet hoe, maar de motorwissel is uiteindelijk gelukt.
Eerst maar eens een videoverslag:
Op het filmpje ziet het er allemaal redelijk eenvoudig uit, maar we hebben echt heel veel tegenslag gehad. Met vrijwel elk onderdeel.
Nadat het oude motorblok naast de auto lag, hebben we veel onderdelen ervan op het “nieuwe” motorblok gezet:
- dieselpomp
- aircopomp
- startmotor
- dynamo
en nog wat meer.
Vervolgens hebben we een nieuwe koppeling gemonteerd. We hebben de versnellingsbak gebruikt van de BX.
Echter, toen bleek de koppeling niet te passen op het Xantia-vliegwiel. Dus is het BX-vliegwiel op de Xantia-motor gekomen, en toen paste de koppeling wel.
Tijdens het klussen zijn er een aantal zaken kapot gegaan, zoals wat LHM-slangen, maar ook het waterhuis achterop het motorblok. Toen is er van een sloop-406 een beter exemplaar gehaald. Die paste prima op het motorblok, alleen moeten dan de turboslangen nét iets anders lopen.
Dit is maar een klein voorbeeld van de vele aanpassingen die we hebben moeten doen om het motorblok in de BX te kunnen hangen.
Vervolgens hebben we alles aangesloten en toen liep de motor netjes.
Echter, het motorblok liep vast. De gloednieuwe distributieriem bleek een tandje te zijn verschoven. Vervolgens hebben we alles weer open gehaald en gecontroleerd en de riem strakker gezet.
Toen de motor eenmaal weer liep, bleek er olie, LHM en koelwater te lekken. Voor de olielekkage hebben de we carterpan losgehaald, alles goed schoongemaakt, vloeibare pakking erop gedaan en alles terug gemonteerd. Echter, er lekte nog steeds olie. Dat bleek de oliedruksensor te zijn. Nadat die was vervangen lekte er geen olie meer.
De LHM-lekkage is met veel knutselwerk ook opgelost.
De koelwaterlekkage bleek van de radiateur te zijn. Ondanks dat de radiateur bij een specialistisch bedrijf was nagezien, hebben we een andere radiateur gemonteerd.
Sinds 11 november jl. rijdt de BX weer, en ik heb er inmiddels zo’n 1200 km mee gereden.
Het is heerlijk om weer te zweven, nadat ik al die tijd in een Twingo heb gereden. De Twingo blijft overigens wel een auto voor erbij.
Uiteraard zijn er nog wat kleine dingetjes die gefixt moeten worden, maar dat moet allemaal wel goed komen in de komende tijd.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 752
Geregistreerd: 26-02-2011
- 2CV 6 club
- Dyane acadiane
- 2CV AZU
Gefeliciteerd met het behaalde resultaat, maar het heeft dus heel wat bloed, zweet en tranen (en ergernis?)
gekost? En er ligt nu dus een Xantia turbodiesel in?
Die nokkenassen breken wel vaker bij een BX diesel, zou dat komen omdat die nokkenas ook de HD pomp moet aandrijven?
In ieder geval weer veel fijne BX kilometers gewenst
Oja, dat is een klein detail dat ik vergeten was te vermelden: het “nieuwe” blok komt uit een Xantia 1.9 SD.
We hebben een nokkenas en een HD-pomp van een andere BX gemonteerd.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 1801
Geregistreerd: 25-06-2007
- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
Eindelijk, wat een heerlijk feest moet dat zijn. Top dat je je door al die tegenslagen heen gebeten hebt.
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Dat inderdaad, nu genieten!
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Totaal aantal Berichten: 763
Geregistreerd: 11-09-2010
- CX Break 2500 D Super
- BX 16TRS
- BX Sport
- Dyane 6
- BX BX GTi 16 Soupapes
Heerlijk dat dieselgeluidje!
Ik denk dat ik zelf toch niet zoveel geduld zou hebben gehad en er al lang de zaag in had gezet
Petje af hoor!
Ex: (tel kwijt) Xantia & BX & CX - divers Japans spul - Volvo 440 en een slOpel Astra….
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
een ongeblazen diesel omgebouwd?
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Totaal aantal Berichten: 7904
Geregistreerd: 31-08-2003
- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Puretech Shine
- 2CV AZU B
- 2CV AK400 LAAG
- 2CV spécial zdz
- Ami 8 service tolée
- Méhari 2+2
- Overig ND P 350
- AX GTi
- Overig NYD P 450
Mooi zo! veel plezierige km’s er weer mee Wouter!
Gefeliciteerd Wouter! Veel rijplezier ermee
Nice! De aanhouder wint zullen we maar zeggen.
Groet,
Dennis
Citroën BX 16 TZI 1992
Leuke video! Knap staaltje werk Wouter
Dank allen voor de reacties! Het is echt superfijn om weer te zweven.
McDean schreef:een ongeblazen diesel omgebouwd?
Het was een TZD Turbo die nu is voorzien van een Xantia 1.9 turbodieselmotor.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
ah, de donor was ook wel een turbodieselmotor, dacht al.
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Xantia ‘SD’ is ook een turbomotor, alleen een kleinere turbo als de ‘TD’.
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”