Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
GSA Heeft vacuumvervroeging. Met een potje. Daar zit trouwens altijd een gaatje in, dus lijkt het lek. Als je dit gaatje dicht houdt moet het potje vacuum vasthouden.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Dat is het compensatiegaatje idd.
Weet je zeker dat er geen centrifugaal spulletje onder zit?
Gr. Wim.
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Volgens mij is centrifugaal niet geleverd in combinatie met elektronische ontsteking. Maar ik kan me vergissen natuurlijk ...
Twee vragen:
1. Houdt de motor alléén in op momenten dat je kracht vraagt? Zo ja: zoek het ook eens in de brandstoftoevoer (pomp, filters, vlotterhoogte).
2. Klinkt het op de momenten dat ie inhoudt alsof er een bak knikkers onder de kap wordt leeggegooid en verdwijnt dit als je minder kracht vraagt? Zo ja: dan pingelt ie en staat de timing te vroeg of is het mengsel veel te arm. Dit is schadelijk voor de motor!
De afstelling van zowel carburateur als timing komen aardig precies bij deze blokken. Tot nu toe heb ik de soepelste resultaten als ik beide sproeiers iets groter kies en de timing een fractie vroeger zet dan in de boeken wordt aangegeven.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ook een verdeler voor een gsa met contactpuntloze ontsteking heeft gewoon een centrifugaalvervroeging. En een vacuümdoos zit d’r ook op.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Vandaag de verdeler maar eens helemaal eraf en open gehaald.
Daarna lastig te zien wat ik hier verder mee moet, want heb zo’n ding nog niet eerder van binnen gezien
Wat valt mij op:
- Aan ‘t vacuumpotje zuigen lukt eigenlijk niet, voel/hoor niets bewegen
- Bij vacuumpotje zit een elektrische massa-aansluiting, maar in de auto zit daar geen kabel voor. Schijnt normaal te zijn, toch?
- De veertjes in de verdeler zien er wat roestig uit, maar ja, kan dat kwaad - ding wordt door nokkenas toch gedwongen te verdraaien, roestige veertjes of niet?
- De andere kant ziet er vooral wat viezig uit na 32 jaar - zal eens met wattenstaafjes schoon maken maar verwacht niet dat dit nu HET issue is.
Als iemand nog goede ideeën heeft (kreeg al tip om ook de el. sproeier in de carb te checken) over deze verdeler en/of een exemplaar met werkend vacuumpotje…
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Als dit type behuizing ook voor ontsteking met puntjes gebruikt is zou ik zeggen dat de massa aansluiting voor de condensator is. Veertjes zien er nog prima uit. Kun je het bovenste deel van de as verdraaien ten opzichte van het onderste deel?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 25572
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Zet het vervroegings syteem lekker in de olie!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ja, ik zou dat alles ook demonteren lekker schoonmaken, zorgen dat alles is ingevet en soepel gaat.
Het is al zo oud en miljoenen keren heen en weer bewogen.
Het gehakkel is vaak met het terugkomen in de nulstand.
Gas geven, toeren maken en hup alles gaat door de centrifugaalkracht wel naar buiten.
Belangrijk is dat het soepel en zonder gehakkel (stick-slip)terug komt in de nul stand.
Je kan het vaak al constateren met de strobo op het vliegwiel.
Bij gasgeven gaat de vervroeging (het streepje) mooi in één tempo van de plek.
Als je gas weer loslaat zie je wel eens het streepje hakkelig terug gaan, of blijft wat hangen en springt stapsgewijs terug.
Vaak zijn geleidertjes, stangetjes, rolletjes en wat nog meer van het mechanisme ingesleten.
Gr. Wim
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
De laatste twee reacties las ik nadat ik de verdeler alweer in de auto had. Wel schoongemaakt, nog niet opnieuw ingevet. Toen we het prutweer en sindsdien geen tijd meer gehad. Vandaag even geprobeerd: la putaine moet altijd na stilstand even benzine oppompen, maar dit duurt wel heel lang. Zou ik de verdeler dan fout teruggeplaatst hebben, dat kán toch helemaal niet? Timing bij gebrek aan strobo niet kunnen checken, maar had op tape strepen gezet voor het demonteren…
Uhhhh of je stopt de stekker van de module er ook in, die ene hele multiplug van de hele motor vergeten
Maar eigenlijk tot mijn verbazing: de GSA reed fantastisch. Pakte over hele toerenbereik lekker op, met choke, zonder choke, prima. En terug naar huis na 2,5 uur stilstand ook weer.
Bijna eng, want geen idee wat nu precies het euvel heeft verholpen, wellicht toch een slecht contact nu goed schoongemaakt??? Durf nu eigenlijk niets meer daar aan te raken… if it ain’t broken… Maar wil eigenlijk wél begrijpen wat er nu aan de hand was.
Enfin… van de week de schoongewassen GSA maar eens lekker nog bij mooi droog winterweer naar het werk laten zweven. En dan de garage in, bandjes extra hard en drie maanden wachten
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Kon het vanochtend niet laten om direct met de X1 naar het werk te gaan.
Choke uit, doorstarten (benzine oppompen), aanslaan, afslaan, nog poging: lopen. Omhoog laten komen, wegrijden, prima.
Alleen op snelweg: hm, nauwelijks 100 km/u op eerste trap, en zelfs op tweede trap net 120 km/u (okee volgens toerenteller 130, had ff geen GPS bij de hand om exacter te kijken). Einde afrit: schokken en schudden voor stoplicht, slaat niet af maar voelt nogal beroerd. Symptomen die duiden op op 3 ipv 4 cilinders lopen?
Typisch geval van Frans karakter alias wat vocht uit de mechanische en elektrische ledematen stoken hoop ik, later vandaag eens een langer rondje laten blazen.
Wel héérlijk om weer achter dat te gekke dash te kunnen kruipen!
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005
Totaal aantal Berichten: 465
Geregistreerd: 29-12-2010
- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Rogier 1975 schreef:
- De motor schokt en houdt in rond 4000-4500 rpm
- Waarbij de toerenteller ook heen en weer zwabbert (en soms bij gas loslaten ook nog even blijft hangen, pas na wat spelen met gas naar het nieuwe toerental te zakken).
Sorry dat ik me ermee bemoei, maar je hebt het erover dat de toerenteller ook gek doet bij het inhouden. Dat duidt volgens mij toch echt op een probleem met een slecht contact, vooral ook omdat het bij hogere toeren is. Door de trillingen van de motor gaat het contactprobleem opspelen. Ook dat het probleem weer de kop opsteekt na langere stilstand, zou in de richting van een slecht contact kunnen wijzen. Probleem met contactproblemen is alleen, zie ze maar eens te traceren.
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Ben ik net te laat met typen GS1970:
Het euvel van voor de winter lijkt toch echt aan vervuiling in de verdeler gelegen te hebben. Want zie het plaatje dat ik vanavond thuisgekomen in de garage maakte: heyyyyyy waarom zit er geen bougiekabel op die bougie linksvoor
Waarschijnlijk los geschoten bij het doorstarten, of wellicht ongemerkt achter de bougiekabel blijven haken toen ik van de winter de linkerkoplamp heb vervangen?
Kabel vast, starten en weer keurig vlak draaien. Ik heb er niet eens Frans bij hoeven vloeken deze keer
Zin om weer te rijden dit seizoen!
PS en niks sorry dat je je ermee bemoeit, daar zijn we toch voor op dit forum
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005
Totaal aantal Berichten: 465
Geregistreerd: 29-12-2010
- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Rogier 1975 schreef:
Kabel vast, starten en weer keurig vlak draaien. Ik heb er niet eens Frans bij hoeven vloeken deze keer
Zin om weer te rijden dit seizoen!
Nou mooi, goed om te horen. Ontstekings en carburateurproblemen kunnen toch vaak veel tijd kosten om op te lossen.
Rijden maar!
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Even dikke laag stof van dit topic halen. Vorig jaar weinig met de GSA gereden, iets met tijd en prioriteiten. Ook omdat de met wat haast bij de APK vervangen carb nog beter afgesteld moet worden, nu is de schok bij optrekken irritant groot (ondanks een werkende stationairsproeier). Maar dat komt na de winterslaap wel.
Deze maand wil ik me nog verdiepen in een aandrijffenomeen:
1. Bij gasgeven trekt de GSA naar rechts.
2. Bij gas loslaten trekt de GSA weer even naar links
3. Bij gas continue los rijdt ze keurig rechtuit
Googlen levert me als voornaamste verdacht de rubbers van de voorste draagarmen op. Klopt dit? En zijn deze zonder speciale tools zelf te vervangen?
Groeten,
Rogier
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Hallo Rogier, heb precies het zelfde gehad met mijn AX. Wielen links-rechts gewisseld, probleem opgelost. Verklaring??????? geen idee. Banden waren van hetzelfde merk (Vredestein) alleen de productiedatum verschilde. Zou dit dus eerst proberen, niet geschoten is altijd mis.
De draagarmrubbers verdenk ik niet als eerste, tenzij je ergens speling constateert.