jantje1948 schreef:Van achter gezien draait de motor linksom (anticlockwise). Het lijkt me dus logisch dat de moeren dan op rechtse draad zitten.
Ik snap deze logica niet vrees ik.
Als de krukas linksom draait zou de moer juist losdraaien lijkt me.
Nou kan dat niet want er zit een fatsoenlijke borging op de moer, maar toch…
Ik heb nog een plaatje van de revisie van mijn motor bekeken. Op de krukas zit rechtse draad (dus moer rechtsom is vast).
Een kettingspanner heeft wel zin, maar meestal is niet alleen de ketting maar ook de tandwielen versleten,
net als bij je motorfiets. Een kettingspanner lost de slijtage niet op.
Om het geheel weer wat strak te krijgen moet je dus ketting+tandwielen vervangen…
Vreselijk handig om heel veel plaatjes te schieten, ik doe dat nu voor het eerst ook.
Ik zal de kettingwielen straks eens goed bekijken, versleten is een asymmetrische tand.
Als er niets aan te zien is lijkt het me veilig om ze te hergebruiken, en alleen de
ketting te vervangen.
En ook een nieuwe ketting heeft wat speling, het is alleen de vraag wat toelaatbaar is
Aan de cilinderbussen te zien heeft de motor niet heel veel gelopen, geen zichtbare
stootranden, maar de hoongroeven zijn er wel uitgesleten.(of deden ze daar vroeger niet aan)
Hoe heb jij de timing gedaan? alsnog merktekens ?
Een kleptiming diagram zou mooi zijn.
Totaal aantal Berichten: 10248
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Het is niet zo moeilijk. Als de as linksom gaat draaien wil de moer door zijn traagheid of wrijving stil blijven staan. Met rechtse schroefdraad heeft dat dus als gevolg dat de moer zichzelf vaster draait.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 10248
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Zit er geen merkteken op de tandwielen als je die goed schoonmaakt? Op het blok horen geen merktekens te zitten.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Ik zie het nog steeds niet…..als de as op het vliegwiel gezien linksom draait
en je zou de moer aan de distributiekant vasthouden dan loopt hij er toch af?
Ik heb de boel goed schoongemaakt maar kan geen merkteken vinden.
Handboek heeft het ook over merktekens aanbrengen
Als je voor de motor staat draait ie rechtsom. Als je erachter staat aan de distributiezijde draait ie dus linksom…. De moer draait zich dan vast.
Het is maar net wat je onder “achter de motor” verstaat, ik vind achter, de vliegwiel kant, en voor, de distributie kant.
Maar het idee er achter is me nu duidelijk.
Totaal aantal Berichten: 10248
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik heb een traction gehad. Met “achter” bedoel ik dus de distributiekant…Maar nu snap ik de verwarring.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Bij Tractions is de eerste zuiger de zuiger aan de waterpompzijde, de voorste dus. Ik heb gemerkt dat hier ook nog wel eens verwarring over bestaat.
Belangrijk als je straks met de timing aan de gang gaat waarbij de eerste zuiger in het bovenste dode punt moet staan.
Over de timing gesproken, bladerend door de plaatjes van het werkplaatshandboek zie ik dat er wel
degelijk merktekens horen te zitten op beide kettingwielen.
Op naar de werkplaats dus….ik ben toch niet seniel aan het worden mag ik hopen.
Er staan puntjes op de tandwielen.
Bij mij in ieder geval….
Bij mij staan er ook puntjes op, wel 1000….... roest putjes dus.
Een putje lijkt wat dieper dan de rest, maar staat niet recht onder een tand
Het zou helpen als iemand een foto van het merkteken heeft waar ook de sleuven
in het vlakke gedeelte te zien zijn.
Ik heb een foto van mijn putje gemaakt maar daar is hij niet goed zichtbaar.
Zal morgen een betere maken en posten.
Zoals ik me herinner staat bij het ene tandwiel de stip op de tand, en bij de ander tussen twee tanden in.