Ik ben met mijn DS 23 injectie in Z-Frankrijk. Heb in nederland nooit koelingsproblemen gehad. Meter bleef mooi in midden, ook in de file. Extra koelfan hoefde nooit aan. Koelvloeistof werd al paar maal afgetapt en gewisseld. Veel drab kwam er niet uit.
Zelfs voor de reis een proefhelling gereden bij Luik zonder problemen, dus ik dacht dat het wel goed zat.
Nu is het in Frankrjk heet : 30- 38 gr, en mn helling op stijgt de meter tot de rand van het middelste witte vlakje, net niet in de ruimte voor het rood begint. Helling op doe ik de extra koelfan aan, maar de temp wordt dan niet lager. In de file heb ik geen problemen, ook niet als de motor heel warm is. Ik begrijp dat de temp meter op het dashbord niet erg nauwkeurig is, en de rode lamp ging nog niet aan.
Vraag is : heeft het zin om de thermostaat er uit te halen voor betere doorstroming of haalt dit maar weinig uit ?
Bij normale temperatuur , zeg 25 gr geen problemen, vlakke weg ook niet.
Wie geeft raad ? Maarten














































Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Als de rode lamp niet aangaat en je in NL geen last hebt kun je de boel beter gewoon met rust laten. Het verwijderen van de thermostaat heeft alleen zin als je zeker weet dat die foutief is.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste






















Totaal aantal Berichten: 3197
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Die metertjes zijn inderdaad maar een indicatie :
ik heb op mijn SM heel het koelsysteem vernieuwd opdat dat metertje altijd tegen het rood aanzat .....
totdat ik een digitale temperatuurmeter in het blok plaatste ,
bleek ik amper 95 graden te halen als de boel al in het rood ging
Stoplamp is een echte maatstaaf .
Verder is de vraag hoe oud je radiator al is , en of je koelsysteem niet vervuild , cq dichtgeslibt is .
Walter
Meten is weten , gissen is missen








Totaal aantal Berichten: 758
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Ook ik heb de meter van de week een paa maal in het rood gehad. Niet verwonderlijk, DS23break vol bagage en vouwwagen van 750 kg erachter, vol gas tegen lange heuvel op bij buitentemp boven 30 graden. Geen probleem van maken: even terugschakelen, kachel aan, en zolang de lamp maar weer uitgaat en de meter maar weer flink terugloopt als je over de top heen bent is er niks aan de hand. Thermostaat lekker laten zitten.
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé
Hallo allen, Ik heb nog een vraag of het erg is om rond te rijden zonder Thermostaat in de slang.
Ik woon in zuid-frankrijk en heb hem eruit gehaald omdat de motor naar mijn idee erg warm werd zonder dat er op het dashboard iets ging branden. Moet zeggen dat ik ervoor nooit een kokende motor heb gehad.
Wat is wijsheid ?
Citroën Dspecial 1972
Citroën C-Crosser 2,2HDi
Meten is weten zou ik zeggen.
Een te koele motor is ook niet goed.





























Totaal aantal Berichten: 10410
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Bij mij ging de stoplamp pas aan als de wijzer een paar mm in het rood was. De originele extra elektrische fan sloeg pas aan als de wijzer een halve mm van het rood was. Dat gebeurde overigens alleen maar een paar keer in de beruchte hittegolf van 2003, 42 graden in de schaduw in de Drome. Nooit kokende motor gehad. Metertjes zijn dus niet erg nauwkeurig.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Als je wilt dat de elektrische fan eerder aanslaat kun je een ander thermocontact in je radiateur plaatsen. Bijvoorbeeld één die aanlaat bij 92 graden en uit bij 87. Of 92-82. Of 97-88 (ik meen dat dat de originele was). Je automaterialenhandel, of het magazijn van de ID?DS club, kan je deze leveren.
Ga denk ik een nieuwe 75grd. thermostaat in de slang terug plaatsen. Heb in andere threads ook gelezen dat radiator en motorblok spoelen ook niet onverstandig is dus doe dat dan waarschijnlijk ook meteen mee.
Ik heb mij ook ingeschreven voor de 10.000km beurt in frankrijk van de DS-TT club.
Hopelijk ga ik deze rit van 700km halen met moi DSpecial !!
Citroën Dspecial 1972
Citroën C-Crosser 2,2HDi
:smt204














Totaal aantal Berichten: 1347
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Ik heb al best wat ervaring met DS koeling; 3e ds en woon in Afrika, gisteren was het 38 graden en het is lente… Heb vooral op mijn eerste DS (2 liter blok met 2.3 liter koeling) wat koeling testen gedaan en geleerd.
Thermostaat eruit halen geeft alleen verbeterde koeling wanneer de thermostaat kapot is (niet meer open gaat) Thermostaat regelt alleen bij welke temperatuur de koelvloeistof door de radiator gaat om te koelen, niet hoe hard het totale koelsysteem koelt. Een goed werkende thermostaat eruit halen verbeterd de koeling niet, het laat alleen de temperatuur van het blok meer varieren wat minder vermogen, extra benzineverbruik en verhoogde slijtage met zich meebrengt. Thermostaat eruit halen alleen om thuis te komen, zo snel mogelijk vervangen door een goed werkende thermostaat.
De temperatuur waarbij de electrische fan aanslaat verlagen heeft alleen zin wanneer de thermostaat bij die temperatuur al helemaal open is, anders staat de fan alleen maar bijna stilstaand koelwater te koelen en gaat het gekoelde water in de radiateur maar heel langzaam terug het blok in.
Het testen van de koelwater thermostaat en die thermostaat van de fan is heel makkelijk; pannetje met water, bij ongeveer 80 graden (geloof ik, maar check even WPH) moet de koelwater thermostaat helemaal open zijn. Wanneer de el fan thermostaat dan nog niet reageert is het goed; deze moet hier net boven pas open gaan (85 graden ofzo) zodat hij doorstromend koelwater in de radiateur extra kan koelen. Dit is vooral effectief bij lage motortoerentallen. De mechanische standaard fan op een DS in combinatie met de koeltunnel verplaatst heel veel lucht wanneer hij op toeren is (2500-4000 toeren; normale toeren tijdens het rijden). De electrische fan geeft dan geen extra koeling (farting in a thunderstorm)





























Totaal aantal Berichten: 10410
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
De originele elektrische fan slaat aan bij 92 graden.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.














Totaal aantal Berichten: 1347
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Ah, dan staat de thermostaat dus inderdaad vol open.
Nog even wat natuurkunde; DS motor levert max 60 kW, dat betekent dat hij pak hem beet 120 kW hitte produceert op vol vermogen.
Hij heeft 11 liter water,
water heeft een soortelijke warmte van pak hem beet 4000 joule/K, kortom 4 kw om 1 liter water 1 graad te verhogen in 1 sec.
44 kw om 11 liter water 1 graad te laten stijgen in een seconde
Dat betekent dat bij geen koeling de water temperatuur bij vol vermogen 3 graden per seconde stijgt en dus binnen 10 seconden van 80 naar kookpunt kan jagen.
Nou gaat niet alle warmte in de koelvloeistof zitten; een hele hoop gaat via de uitlaat naar buiten, en niemand van ons geeft langer dan een paar seconden volgas bij 5.500 toeren (max vermogen DS motor) dus laten we de helft van de helft nemen; dan nog stijgt de temp binnen een minuut van 80 - 100 graden. Een automotor produceert echt heel erg veel hitte.
Pierre heeft een hele slechte fan; veel afgebroken schoepen. (ben bezig een goede te kopen, hopelijk dit weekend) en gisteren in de hitte van 38 graden zie je de temperatuur oplopen bij wegrijden vanuit stilstand naar 100 km/h bergop. Je ziet de temp ook dalen wanneer je je bergaf in de versnelling laat uitrollen.
Hetzelfde merkte ik bij mijn tests met de Safari een paar jaar geleden tijdens de test met alleen el fan, zonder motorfan; Na 20 km oprit op de snelweg; Bergop van mooi op temp naar rode stop voordat ik op de 120 zat (minuutje bij de Safari bergop) De EL fan kon het gewoon niet bijhouden. Met een goede motor fan en netjes afgestelde fantunnel sloeg de el fan niet eens aan op hetzelfde stuk. Kortom de motorfan is tijdens gebruikstoerentallen een stuk efficienter dan de el. fan.
Waarschijnlijk bedoel je met dat laatste de additionele elektrische fan zoals geleverd op de IE modellen?
Ijcobar heeft een goed werkend elektrisch model gevonden…
https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/227993/
Die IE fan is bij loeiende hoofdfan inderdaad een “fart in a thunderstorm” (pracht “uitdrukking”! )