Ik heb vandaag een proefrit mogen maken met een nieuwe Citroën C3 Shine met de 1.2 82pk EB2 motor.
Met mijn 1.83m lengte kom ik trouwens achterin absoluut geen ruimte tekort. Ik kan heel fatsoenlijk achter mijzelf zitten.
Ik vond deze C3 erg fijn rijden. Wat weer opviel was de typische zeer softe Citroën vering. Man, wat ben ik blij dat Citroën weer het comfort met de hoofdletter C schrijft! Ik rijd zelf een Citroën C5 met stalen vering uit eind 2011. Deze is al zeer comfortabel afgestemd maar de C3 doet er wat mij betreft nog weer een flink schepje bovenop. Ik ben dan ook zeer benieuwd naar de eerste rijervaringen met Citroëns nieuwe progressief werkende hydraulische dempers. Wat verder ook aan het comfort bijdraagt zijn de zeer fijne grote stoelen, bijna fauteuils, de zeer goede zitpositie (stuur kan opvallend ver naar je toe worden getrokken) en het zeer lage geluidsniveau in het interieur. Mij viel op dat alle C3’s aan de onderkant van de deuren voorzien zijn van grote zwarte rubberen afdichtingstrips. De Peugeot 208 waarmee de nieuwe C3 zijn technische basis deelt heeft die strips alleen maar vanaf het duurdere Allure uitrustingsniveau. A propos 208, mijn ouders hadden tot voor kort een 208 met dezelfde motor en ik had dus goed vergelijkingsmateriaal. Wat opvalt tov. de 208 met dezelfde motor (deze was overigens wel van bj. 2013) is dat PSA er blijkbaar in geslaagd is de motor geciviliseerder te maken. Het typische kantelen van de motor bij gas bijgeven of loslaten is nu grotendeels verleden tijd. Ook de schakeling is, alhoewel nog steeds wat hakerig en met lange wegen, een tikkeltje preciezer geworden maar blijft wat mij betreft wel het grootste nadeel van de meeste PSA produkten en dan vooral de C3/C4 Cactus en 208/2008. Ik snap niet waarom PSA niet een keer een soepele fijne en van kortere schakelwegen voorziene nieuwe versnellingsbak ontwikkelt. De EB2 motor heeft dit van mij part verdiend want verder is dit gewoon een erg fijne en gretige motor die in het dagelijks verkeer meer dan voldoet en bovendien super zuinig is. Het blokje loopt stationair bovendien opvallend trillingsvrij doordat het is uitgerust met een balansas en dat wat er aan geluid doorkomt in het interieur bij het acceleren is een prettige sportieve brom die wat mij betreft erg aan het geluid van een V6 motor doen denken. En dat is toch wel een compliment. Verder viel op dat de deuren tov. een 208 veel solider dichtslaan en er veel minder geluiden vanuit het onderstel het interieur binnen dringen tov. de 208. Het onderstel op zichzelf voelt ook solider aan dan dat van de 208. Hoe ze dat precies voor elkaar hebben gekregen weet ik niet maar verbaas me er wel over aangezien het onderstel voor de volle 100% gelijk is aan dat van de 208. De 208 is wat mij betreft al soepel afgestemd maar de C3 is nog soepeler en doet er wat dat betreft nog een flinke schep aan comfort bovenop. De besturing van de 208 is wel een tikkeltje sportiever waar dat van de C3 vooral erg licht werkt en vooral afgestemd is op comfort. Hierdoor is de besturing van de C3 ook minder nerveus en persoonlijk ervaar ik dat wel als prettig. Verder is de wegligging lekker stabiel en ook bij sterke zijwind blijft de auto goed op koers. Iets dat overigens de 208 ook prima voor elkaar heeft.
De uitvoering waarmee ik proefreed was verder uitgerust met een glazen panorama dak met inderdaad een handbediende jaloezie. Nu in de winter is zo’n dak een fantastisch mooie optie en geeft de auto zeker iets extra’s. S’avonds en ‘s nachts lijkt mij dit ook prachtig. In de zomer warmt de auto door dit glazen dak natuurlijk wel sneller op maar dan kun je dus de jaloezie sluiten en de airco (in het geval van de Shine automatisch werkend) aandoen.
Verder heb ik nog wat zitten spelen met het grote touchscreen. Een systeem dat prima en naar mijn mening voldoende snel werkt. Echter, ik zou het wel kunnen waarderen als PSA zou besluiten de climaatbeheersing weer afzonderlijk in het dashboard onder te brengen en dus geen deel meer laat uitmaken van het touchscreen. In de wintertijd rijd ik persoonlijk nooit met de airco aan en wil ik wel eens wat variëren in temperatuur en ventilatiesnelheid. Nu moet je dus telkens weer in het touchscreen van menu veranderen waardoor je toch afgeleid raakt van het verkeer.
Maar, al met al is de C3 een goede kanshebber als opvolger van mijn huidige C5 waarvan ik het ruimteaanbod toch niet gebruik. De nieuwe C3 doet qua comfort absoluut niet onder voor een C5 met stalen vering. Sterker nog, overtreft deze zelfs en rijdt als een limousine, als een auto uit een veel hogere klasse. En verder is zo’n kleinere C3 natuurlijk veel handelbaarder in het verkeer dan een C5 van bijna 5 meter lengte en is qua maandlasten stukken goedkoper.
Ik vond de proefrit met de C3 in ieder geval een zeer prettige ervaring!
Duidelijk verhaal !
Al zou ik zelf voor de turboversie met 110 pk gaan, net wat meer reserves en niet zo heel veel onzuiniger
ex PSA-rijder uit Almeloo in bezit van een Volvo…
daarvoor sinds 2001 trouw aan PSA modellen
(206 GTI, 406 sedan, C3 XTR, 206 SW, 207 XS Pack, C3-II Exclusive. C3-III Shine 110)
Vanmiddag kwamen we per toeval langs een Citroen dealer, daar even een Gris Shark bewonderd (ik had de kleur nog niet in levende lijve gezien)
Het was geen Shine versie aldaar, dus geen rode spiegels/dak/lampen, een ook geen six-pack op de deuren, maar daarom niet getreurd.
Ook van een verkoper (heel vriendelijk uitgelegd dat ik al een C3 elders in bestelling heb) te horen gekregen dat er definitief geen CD speler meer in de radio zit.
Dus nu alvast een nieuwe hobby opgestart: CD’s rippen voor MP3’s op USB
ex PSA-rijder uit Almeloo in bezit van een Volvo…
daarvoor sinds 2001 trouw aan PSA modellen
(206 GTI, 406 sedan, C3 XTR, 206 SW, 207 XS Pack, C3-II Exclusive. C3-III Shine 110)
de nieuwe C3 is kanshebber voor de Auto van het Jaar verkiezing 2017 !
http://autovisie.nl/2016/11/nieuws/auto-van-het-jaar-2017/
ex PSA-rijder uit Almeloo in bezit van een Volvo…
daarvoor sinds 2001 trouw aan PSA modellen
(206 GTI, 406 sedan, C3 XTR, 206 SW, 207 XS Pack, C3-II Exclusive. C3-III Shine 110)
Net bericht gehad. Volgende week kan ik hem ophalen
Ik wens je alvast veel veilige kilometers toe en een hoop rijplezier.
Ik moet nog even een paar maanden geduld hebben,volgens de dealer wordt het pas feb. (automaat)
Dank je! Ik ga jullie op de hoogte houden. Heb hem nog niet ook in het wild gezien.
Ik heb hem ook nog niet in het wild zien rijden, maar hij stond wel op een braderie in krimpen in het oranje, voor foto,s kijk op de facebook pagina van Citroen dealer Broere in krimpen.
Precies mijn kleur, wat een auto en rij nu een nieuwe Clio maar hoop dat die C3 qua comfort de Clio echt gaat wegblazen.
Was vandaag bij de dealer omdat mijn puber nog altijd wat rare geluiden maakt, even in de nieuwe C3 gezeten. Hadden er 2 staan, geen idee welke uitvoering, maar zag er erg mooi uit. Lekker ouderwetse analoge klokkenwinkel, heerlijk
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
edit mod: citaat van het direct voorgaande bericht gewist
idd, juist door die analoge klokkenwinkel vind ik de C3 aantrekkelijker dan bijvoorbeeld de Cactus !
ex PSA-rijder uit Almeloo in bezit van een Volvo…
daarvoor sinds 2001 trouw aan PSA modellen
(206 GTI, 406 sedan, C3 XTR, 206 SW, 207 XS Pack, C3-II Exclusive. C3-III Shine 110)
Vind ik ook, ze hadden er 2 staan, eentje met touchscreen voor radio/climate control etc. en eentje zonder, met een iets normaler uitziend dash.
Noem mij maar ouderwets (ik ben 26, kun je na gaan) maar laat mij maar lekker op knopjes drukken, dat touchscreen op de C4 Cactus vond ik ook niks (paar keer mee gehad als leenauto), heb liever gewoon knoppen die ik kan voelen i.p.v. dat ik met m’n vinger moet mikken op een schermpje, kan m’n aandacht dan niet bij het rijden houden (sms’en of whatsappen op de fiets lukt mij ook niet overigens, ik snap niet hoe sommige mensen dat in de auto wel voor elkaar krijgen)
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Niemand kan dat, ze denken dat ze het kunnen…....
Het touchscreen voor navigatie, radio en dergelijke prima maar de Climate knoppen zou ik wel graag gewoon apart hebben, al is het maar een grote draaiknop voor de temperatuur en airco. Las wel dat die van de C3 een stuk vlotter is tegenover die van de Cactus.
Welke kleuren kiezen jullie en binnenbekleding?
De Hype Colorado heeft wel een streepje voor. probleem is dan of dit wel past met blauw exterieur (en zwart dak) .