Totaal aantal Berichten: 174
Geregistreerd: 06-02-2013
- DS 3 So Chic 1.6 VTI
De ew10j4, mijn auto is van augustus 2005 (eerste toelating) ik heb hem sinds mei 2012. Je zou het ook op het peugeot 307 forum kunnen vragen misschien? Daar zijn er veel meer van verkocht in Nederland. Lijkt me dat het daar dan ook bij voor moet komen.
Als ik bij de garage kom vraag ik het na hoe het zat.
Citroën DS3 So Chic 1.6 VTI
Reactie terug gehad van de ANWB
Geachte heer,
Ik heb navraag gedaan bij de Wegenwacht.
In de database van de Wegenwacht is dit niet terug te vinden.
Vermoedelijk betreft het hier een eigen ervaring van een collega.
De klacht die u omschrijft komt wel overeen met het bericht uit de occasiontest.
Als dan toch nog twijfelt of het probleem uit de versnellingsbak komt kunt u een deelonderzoek laten uitvoeren op een keuringsstation van de ANWB of bij DEKRA.
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Totaal aantal Berichten: 174
Geregistreerd: 06-02-2013
- DS 3 So Chic 1.6 VTI
Vreemd dat de anwb bij zulke ‘tests’ de ervaring van één van hun collega’s zo in een artikel zet. Maar ok.
Citroën DS3 So Chic 1.6 VTI
Als die collega meerdere auto’s gezien heeft met hetzelfde probleem kan ik me er iets bij voorstellen
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Hey, even een update. Ik ga vanmiddag langs een garage die versnellingsbakken reviseren. Daar wordt de diagnose gesteld aan de hand van een korte proefrit en een (belastings?)test op de brug om het geluid te detecteren. Zij gaven aan dat een rivisie van de Vbak incl vervanging koppelingsplaten zo’n 1800 incl btw gaat kosten…. echt een dure dus. I will keep you updated. Ik wil hoe dan ook doorrijden met deze auto, hij is krachtig, geweldig JBL geluidssysteem erin, rijdt voor de rest lekker (hard ! :O) en ik heb net zo’n 12.000 km een nieuwe lpg installatie erin liggen…
Daarnaast denk ik wanneer deze auto een x-aantal jaren verder is hij in waarde zal stijgen i.v.m. zijn luxe/zeldzame uitvoering.
Met vriendelijke groet,
René
C4 Coupé 2.0-16V VTS 180
Saxo 1.4 VTS I
Tja, wat kost het je om je auto nu voor minder te verkopen, wetende dat de versnellingsbak niet lekker is en een andere vergelijkbare auto kopen, waarvan je ook niet weet wat er allemaal aan mankeert en hoelang het duurt voor die versnellingsbak ook problemen gaat geven.
Daar zit ik nu mee, ergens ben ik deze auto wel zat inmiddels, maar verkoop ik deze met flink verlies omdat ie rare geluiden maakt en koop ik daarna weer een ander zonder dat ik weet wat daar allemaal aan zit te komen. Ik heb er nu al genoeg in zitten om er plotsklaps ineens mee te stoppen.
Ik zei het vorige week nog toen de auto bij de dealer op de brug stond: als ik het bedrag dat ik in anderhalf jaar tijd op deze C4 heb stuk geslagen in mijn ZX had gestoken had ik daar nog 3 jaar in door kunnen kachelen…
Ik denk overigens ook dat de VTS, en in het bijzonder de 180pk versies, uiteindelijk wel in waarde zal stijgen naarmate ze ouder en zeldzamer worden, zal nog wel flink lang duren overigens.
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Totaal aantal Berichten: 1283
Geregistreerd: 30-04-2006
- 2CV 2cv6 special
Die waardestijging zou ik niet prat op gaan, deze waarde wordt naast uitvoering sterk bepaald door conditie en km-stand. Voordat dit merkbaar is ben je misschien al 15 jaar verder. Ik denk niet dat je dan nog met deze wagen rijdt.
*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*
Totaal aantal Berichten: 174
Geregistreerd: 06-02-2013
- DS 3 So Chic 1.6 VTI
Ik zou het niet doen vanwege een verwachte waardestijging maar eerder omdat je het een fijne auto vind waar je nog een paar jaar mee verder wilt. En misschien ook omdat je er waarschijnlijk flink bij in schiet als je hem zo inruilt voor wat anders…
Toen ik mijn auto kocht stond er een 180pk VTS naast (met leer, navigatie en ik meen ook een glazen dak). Ik kon dus kiezen maar ik wou per se vijf deuren.
Citroën DS3 So Chic 1.6 VTI
Ik vraag me af of we over een jaar of 20 uberhaubt een zelfde schare aan liefhebbers hebben voor bijvoorbeeld een C4 zoals die er nu is voor een DS of CX. De auto is een verbruiksartikel geworden, het zit tjokvol met geavanceerde elektronica, ik vraag me af of het over 20 jaar nog haalbaar is om ze rijdend te houden.
Zal een ZX over 20 jaar net zo populair zijn onder de liefhebbers als de CX nu? Zal een C5 net zo populair zijn als de XM nu begint te worden? Maar ook andere merken, al die kleine motortjes in de VAG groep, de 3-cilinders, de 1.2 turbo motoren met hun lage interne weerstanden, debiel lage toleranties, zullen die het over 15 jaar nog steeds doen?
Er zal een verschuiving plaats vinden, de eigenaren van CX en DS’en komen uiteindelijk te overlijden, de auto wordt verkocht of gaat door naar een zoon of kleinzoon, die er wellicht minder om geeft, of ze worden betrokken bij een ongeval. Hoe dan ook, langzaamaan zullen ze verdwijnen uit het liefhebberscircuit en zullen andere auto’s op leeftijd daar voor in de plaats komen. Maar ik vraag me af of er zo’n zelfde schare met liefhebbers zal zijn voor een DS3, een C4 of een C3.
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Totaal aantal Berichten: 174
Geregistreerd: 06-02-2013
- DS 3 So Chic 1.6 VTI
Een GS bijvoorbeeld krijgt nu pas een beetje waardering. Een C6 daar en tegen was al een ‘klassieker’ toen hij nog geproduceerd werd.
Voor de C4 vrees ik dat het meer een GS is… Alhoewel er altijd liefhebbers zullen zijn natuurlijk en je weet het maar nooit.
Of het een verbruiksartikel is of niet maakt niet per se uit, kijk maar naar de 2CV of de VW T1.
Citroën DS3 So Chic 1.6 VTI
Goedemiddag allemaal,
Ik zal een korte omschrijving geven van wat uit de diagnose is gekomen… het is dus de versnellingsbak waar een lager speling heeft en dus geluid maakt bij omwentelingen. Dat is weer afhankelijk van de koppeling die SCHEEF zit t.o.v. van de as (schokken voelbaar bij overgang naar plotseling optrekken en plotseling gas loslaten) en de hulplager van de lange aandrijfas! Daar zit speling ook speling op, maar het ‘ergste’ geluid komt vanuit de bak. Tsja de prijs…. you may guess. Overigens zit de hulplager van de lange as in een motorsteun geperst. Die moet ook worden vervangen… Het revisiebedrijf vertelde mij dat de bak na een dergelijke revisie veel langer moet meegaan dan dat ie nu heeft gedaan (160.000 km).
Voor onderhoud zoals distributiekit, koppeling etc ging ik altijd naar een goede kennis van mijn ouderlijk dorp. Hij deed het altijd tegen een spotprijsje inbouwen en hij koopt het materiaal tegen een gereduceerd tarief in. Overigens goede merken! Nu kost het bij een officieel revisiebedrijf met in en uitbouw van eerder genoemde reparatie zo’n €2.200.. een zware tegenvaller. Dus ik laat het repareren bij mijn kennis. Hij bouwt de bak uit en brengt hem naar een revisiebedrijf. Ik bespaar vooralsnog mega veel op het uurtarief (dat tevens zo’n dikke 50 % van het totaalbedrag betreft). Daarnaast ook op de revisie gezien wij de bak aanleveren.
Mochten jullie vragen of commentaar hebben, schiet maar raak!
Ik houd jullie op de hoogte.
C4 Coupé 2.0-16V VTS 180
Saxo 1.4 VTS I
Dus de koppeling is scheef gemonteerd t.o.v. de ingaande as van de versnellingsbak (die schokken bij plotseling gas los en weer gas geven heb ik ook), dit geeft extra stress op een lager in de versnellingsbak. Zover kan ik het nog volgen, maar hoe leggen ze hier het verband dat daardoor ook het tussenlager naar z’n grootje is?
Dus dat het probleem voor een aantal van ons begonnen is nadat de koppeling vervangen is kan aardig kloppen. Gewoon prutswerk dus…
Welk bedrijf ben je geweest als ik vragen mag?
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Hoe het mogelijk is een koppeling scheef te monteren krijg ik heel graag eens uitgelegd…...
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Verschillende aanhaalmomenten, of een boutje vergeten, niet gecentreerd op de as. Kan me voorstellen dat een kleine onbalans al genoeg is om schade te veroorzaken.
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Geen van deze zaken hebben invloed op het scheef komen te staan van de koppelingsplaat op de as. Centreer je een plaat niet dan krijg je de bak er niet op, en zelfs al zou je de bak er op krijgen dan centreert de plaat bij de eerste keer dat je de koppeling intrapt. Het scheef monteren van een drukgroep op het vliegwiel zou theoretisch kunnen, maar dan komt de koppeling niet goed vrij en is het druklager in een week stuk.
Ergo: leuk verhaal van een garagist zo’n scheef zittende koppeling, maar het kan naar het rijk der fabelen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste