Mijn BX is afgekeurd voorde APK wegens een verrotte sub-frame.
Is dit einde oefening of is dit nog op te losen?
Het betreft een BZ19TZD met automaat.
Is het einde oefening, dan is hij te koop in onderdelen, startmotor, radiateur, waterpomp zijn ongeveer 1,5 jaar oud.
topicmove>BX
alles is te fixen…maar ik vrees dat dit veel werk word.
Mocht je inderdaad tot sloop overgaan, dan heb ik wel interesse in de automatisch versnellingsbak, pedalenset en pook.
Maar allereerst is het best te doen om je BX door de APK te halen.
Ken je mensen die je er mee willen helpen? Heb je tips van je vaste garage gekregen? Weet je ergens een goed subframe te scoren? etc
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
een ander subframe zoeken en monteren dus, is geen grote klus en meerdere forum-leden hebben er ervaring mee dus hieronder ruimte genoeg voor reacties denk ik.
Emiel
Is goed te doen. Helemaal met brug. Kosten: Niet hoog, op de sloop heb je voor een paar tientjes een goed subframe.
Als de wagen toch weg gaat, heb ik net als XBXG belang bij de auto. (Complete wagen, of alleen motor + bak, maakt niet zoveel uit.)
Test
wat bedoel je met niet veel kosten?
Is dit enkele honderden euro’s of zo?
En wat hebben jullievoor de auto over , heeft ook lichtmetalen velgen en een origineel elektrisch schuifdak.
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Nog een mogelijkheid: lassen. Dat helpt natuurlijk alleen als het om een enkel gaatje gaat, zoals bij mijn BX TZD Turbo een dik jaar geleden ineens bleek bij de APK. Wim van der Laan te Abbenes heeft toen het rotte stukje uitgeslepen en zo’n zelfde deel van een goede subframe daar aangelast. Zou geen enkel probleem mogen zijn (volgens Wim), mits het natuurlijk wel vakkundig gedaan wordt, het gaat tenslotte wel om je veiligheid.
Maar als je subframe op diverse plaatsen is aangetast is er inderdaad maar 1 mogelijkheid: vervangen!! En het schijnt hier om een vrij mooi exemplaar te gaan, dus ik zou toch eerst eens kijken wat er nog te redden valt. Slopen kan altijd nog.
Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004
- C1 Ambiance
- CX Gti
Daar moet je toch mee opletten, met lassen. De meningen zijn erover verdeeld. Er zijn mensen die zeggen dat het materiaal zich absoluut niet leent om te lassen qua samenstelling en dat lassen het alleen maar verzwakt. Als je dat risico niet wilt nemen is vervangen de enige optie.
Bij de weg, we hebben het hier toch over een voorsubframe neem ik aan?
winnetou schreef:Nog een mogelijkheid: lassen. Dat helpt natuurlijk alleen als het om een enkel gaatje gaat, zoals bij mijn BX TZD Turbo een dik jaar geleden ineens bleek bij de APK. Wim van der Laan te Abbenes heeft toen het rotte stukje uitgeslepen en zo’n zelfde deel van een goede subframe daar aangelast. Zou geen enkel probleem mogen zijn (volgens Wim), mits het natuurlijk wel vakkundig gedaan wordt, het gaat tenslotte wel om je veiligheid.
Maar als je subframe op diverse plaatsen is aangetast is er inderdaad maar 1 mogelijkheid: vervangen!! En het schijnt hier om een vrij mooi exemplaar te gaan, dus ik zou toch eerst eens kijken wat er nog te redden valt. Slopen kan altijd nog.
Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Ik heb subframes liggen, zowel voor als achter.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
winnetou schreef:Nog een mogelijkheid: lassen. Dat helpt natuurlijk alleen als het om een enkel gaatje gaat, zoals bij mijn BX TZD Turbo een dik jaar geleden ineens bleek bij de APK. Wim van der Laan te Abbenes heeft toen het rotte stukje uitgeslepen en zo’n zelfde deel van een goede subframe daar aangelast. Zou geen enkel probleem mogen zijn (volgens Wim), mits het natuurlijk wel vakkundig gedaan wordt, het gaat tenslotte wel om je veiligheid.
Maar als je subframe op diverse plaatsen is aangetast is er inderdaad maar 1 mogelijkheid: vervangen!! En het schijnt hier om een vrij mooi exemplaar te gaan, dus ik zou toch eerst eens kijken wat er nog te redden valt. Slopen kan altijd nog.
Ik keur een gelast subframe Niet goed, dit komt door de regel: een scheur mag je lassen aan het subframe, roestschade niet.
Er heeft hierboven al iemand gemeld dat ie subframes heeft, regelen dus, verder moet je als je het zelf wilt vervangen iemand regelen die je wilt helpen, liefst met een brug en een portie BX-verstand.
Andere optie is dus laten vervangen, regel een gebruikt subframe en vraag of een citroen-specialist dit wil ombouwen, tegen een vooraf afgesproken prijs.
Al met al een sloot van info van iedereen die je nu moet gebruiken om je BX door de APK te sleuren, lijkt het allemaal te moeilijk en te duur dan moet je de BX verkopen/slopen, er hebben zich al meerdere mensen aangeboden die onderdelen zoeken.
Succes
Emiel
twaar schreef:wat bedoel je met niet veel kosten?
Ergens tussen de prijs van 5 pakjes siggaretten, en 10 kratten bier.
Test
De BX heeft een zelfdragende carrosserie en hierbij mag gelast worden aan het subframe.
Bij auto’s met een zelfdragend chassis ( b.v. 2 cv ) mogen delen van het chassisraam niet gerepareerd worden door plaatdelen over de roest aan te brengen. Je mag wel de rotte balk verv. door een nieuwe (pasklaar).
Aan een veerschotel mag niet gelast worden; een draagarm ook niet indien er sprake is van roestschade ( scheur mag dus wel ).
Het laswerk moet wel “deugdelijk"zijn en dit houdt in dat het nieuwe plaatdeel rondom voor minimaal 50% doorgelast moet zijn ( goed verdeeld over de omtrek), of proplassen met ten minste een diameter van 4 mm en een onderlinge afstand van niet meer dan 20 mm.
Maar daar heeft de topicstarter niets aan natuurlijk, het beste is een ander, nieuw/gebruikt subframe plaatsen naar mijn mening, hij moet zelf informeren hoe en wat en hoe duur enzo, waar roest zit zit meer natuurlijk en om je BX goed te conserveren/behouden moet er toch een ander op.
Succes!
Emiel
De topicstarter maakt inderdaad zelf de keuze, maar dan moet hij wel over de juiste info beschikken.
Bovendien is niet iedere BX rijder iemand die de duurste oplossing verkiest.
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Ter verduidelijking: het is niet zo dat het roestgaatje dat in mijn subframe zat domweg is dichtgelast. Het betrof een hoekje dat was doorgerot. Dit rotte stuk is recht afgeslepen, en zo’n zelfde stuk is er daarna weer aangelast. Als dit bij CX-en mag, waarom zou dit dan niet bij een BX mogen? Ik heb ook alle vertrouwen in mijn garagist wat dat betreft.
IK denk dat ik toch maar besluit om de auto te verkopen.
Het betreft een groene Bx 19tzd met automaat.
Motor heeft 290.000 kilometers gedraaid, bak schakelt nog goed.
Origineel electrisch schuifdak.
Lichtmetalen velgen.
Lak is nog goed.
Achterspoiler.
Zoals bekend is de subframe slecht en de veerbollen zijn aan vervanging toe.
Auto heeft tevens een trekhaak en er zijn antitocht schermen bij ( op alle 4 portieren)
Startmotor, radiateur zijn anderhalf jaar oud en de dynamo 5 jaar.
Wie doet hier een bod op?