2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
xantia hd (hogedruk) pomp in bx
Alcyone
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004

- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Gepost: 11 maart 2006 03:02 AM
  [ # 16 ]
mpostma schreef:
Alcyone schreef:

Dus ik lees hier de oplossing voor veel mensen die met falende pompen te maken krijgen?

Waar zit de HD pomp van een Xant op de benzine XU modellen? Zelfde plek als de BX, onder de dynamo?

De BX GTI van Metro2005 is al tijden aan het varken met de SB. Denk dat ik hem ff op dit topic wijs.

HEb nog wel een pomp voor em liggne (mits 1.8 8v pomp van xantia past op bx gti blok)

Heb je enig idee waar dat ding gemonteerd hoort te zitten? Volgens mij zijn de verschillen tussen de 1.9 en 1.8 niet echt heel groot. Als ik PSA was had ik de pomp lekker laten zitten waar ie zit, nokkenasaandrijving zoals op de diesels en 16V is mandatory maar wel de minst leuke oplossing.

Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12518
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 11 maart 2006 04:35 AM
  [ # 17 ]
Alcyone schreef:

Waar zit de HD pomp van een Xant op de benzine XU modellen? Zelfde plek als de BX, onder de dynamo?

Ja, tenzij de Xantia Airco heeft, dan zit de HD-pomp erboven.

Profiel  
 
stoterstangen90
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2230
Geregistreerd: 30-06-2005

Gepost: 11 maart 2006 01:23 PM
  [ # 18 ]
ZX1.4i schreef:
Alcyone schreef:

Waar zit de HD pomp van een Xant op de benzine XU modellen? Zelfde plek als de BX, onder de dynamo?

Ja, tenzij de Xantia Airco heeft, dan zit de HD-pomp erboven.

niet hel;maal waar, aangezien de dynamo bij een xantia ook lager zit dan een bx dynamo. De pomp hangt dus ongeveer tegen de carterpan aan.

<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.

Profiel  
 
Alcyone
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004

- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Gepost: 11 maart 2006 01:26 PM
  [ # 19 ]
stoterstangen90 schreef:
ZX1.4i schreef:
Alcyone schreef:

Waar zit de HD pomp van een Xant op de benzine XU modellen? Zelfde plek als de BX, onder de dynamo?

Ja, tenzij de Xantia Airco heeft, dan zit de HD-pomp erboven.

niet hel;maal waar, aangezien de dynamo bij een xantia ook lager zit dan een bx dynamo. De pomp hangt dus ongeveer tegen de carterpan aan.

En deze zit gemonteerd tegen dat lichtmetalen blok wat je van het onderblok af kan schroeven? Dan is het kwestie van omschroeven en klaar.

Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY

Profiel  
 
stoterstangen90
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2230
Geregistreerd: 30-06-2005

Gepost: 11 maart 2006 02:45 PM
  [ # 20 ]

pompsteunen kun je altijd van het blok afschroeven en overschroeven op het bxblok. Mits je van een lichtmetalen blok naar een lichtmetalenblok en van een gietijzeren naar een gietijzeren gaat. een steun van een 1.8 gaat wel op een 1.9 of 1.6, maar die van een 2.0 gaat er niet op. die past dan weer wel op de dieselblokken.

<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 11 maart 2006 02:54 PM
  [ # 21 ]
stoterstangen90 schreef:

pompsteunen kun je altijd van het blok afschroeven en overschroeven op het bxblok. Mits je van een lichtmetalen blok naar een lichtmetalenblok en van een gietijzeren naar een gietijzeren gaat. een steun van een 1.8 gaat wel op een 1.9 of 1.6, maar die van een 2.0 gaat er niet op. die past dan weer wel op de dieselblokken.

Ik heb pompsteun en dynamosteun + HD pompo liggen voor een 1.8 alu blok. Alex, als je wilt kun je het wel een keer uitproberen met de spulletjes die ik nog heb liggen.

Profiel  
 
Alcyone
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004

- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Gepost: 11 maart 2006 06:44 PM
  [ # 22 ]
mpostma schreef:
stoterstangen90 schreef:

pompsteunen kun je altijd van het blok afschroeven en overschroeven op het bxblok. Mits je van een lichtmetalen blok naar een lichtmetalenblok en van een gietijzeren naar een gietijzeren gaat. een steun van een 1.8 gaat wel op een 1.9 of 1.6, maar die van een 2.0 gaat er niet op. die past dan weer wel op de dieselblokken.

Ik heb pompsteun en dynamosteun + HD pompo liggen voor een 1.8 alu blok. Alex, als je wilt kun je het wel een keer uitproberen met de spulletjes die ik nog heb liggen.

Lijkt me een leuk experiment Smile

Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY

Profiel  
 
dennis van der ven
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 651
Geregistreerd: 12-07-2004

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- Berlingo 2.0HDI 600 4x4 dangel
- Xsara 1.6 prestige coupe
Gepost: 12 mei 2006 12:43 AM
  [ # 23 ]

ik heb toch werkelijk geen idee wat je hier nou eigenlijk mee opschiet.
de xantiapomp is kwalitatief nog geen 50 procent van wat de bx pomp is
dus haal op de sloop gewoon een andere en heb nog heel veel lekvrije
en snelle druk kilometers met de BX.
suc6 dennis

alleen een CITROEN rijdt als een CITROEN
Dennis van der Ven of the year
CITROEN DIEMEN

Profiel  
 
maartenmuller
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 79
Geregistreerd: 14-03-2005

Gepost: 12 mei 2006 01:55 AM
  [ # 24 ]

bij een diesel schiet je er wel degelijk mee op. Je houd namelijk de nokkenas lagers heel.  De hd pomp sleurt nog al aan de poelie waardoor de nokkenas lagers, die hier niet voor berekend zijn, kapot gaan…

‘k heb nu een scenic en daarvoor een peugeot 405, maar ik mis m’n BX nog steeds… Sad

Profiel  
 
dennis van der ven
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 651
Geregistreerd: 12-07-2004

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- Berlingo 2.0HDI 600 4x4 dangel
- Xsara 1.6 prestige coupe
Gepost: 12 mei 2006 01:57 AM
  [ # 25 ]

heb jij dat meegemaakt???????

en moet die xantia pomp dan niet door diezelfde nokkenas aangedreven worden??
je moet ook nog eens van v-snaar naar multigroef.
beide pompen moeten dezelfde druk opbrengen dus lijkt me de weerstand even groot tenzij je de grotere pouli gebruikt.

de laatste BX breaks diesel hadden trouwens al zo’n pomp zgn 6+2pomp
die werd wel door de krukas aan gedreven en zat dus rechts.

alleen een CITROEN rijdt als een CITROEN
Dennis van der Ven of the year
CITROEN DIEMEN

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 12 mei 2006 02:09 AM
  [ # 26 ]
dennis van der ven schreef:

heb jij dat meegemaakt???????

en moet die xantia pomp dan niet door diezelfde nokkenas aangedreven worden??
je moet ook nog eens van v-snaar naar multigroef.
beide pompen moeten dezelfde druk opbrengen dus lijkt me de weerstand even groot tenzij je de grotere pouli gebruikt.

de laatste BX breaks diesel hadden trouwens al zo’n pomp zgn 6+2pomp
die werd wel door de krukas aan gedreven en zat dus rechts.

De Xantiapomp wordt vanaf de krukas aangedreven en niet meer door de nokkenas. Het lijkt mij niet dat je gaat proberen een Xantia pomp op de plaats te monteren van de BX pomp.

Ik vond het idd altijd wel een eng idee dat de nokkenas die HD pomp aandrijft. Die pomp neemt idd aardig wat kracht op en dat doet de distr. riem natuurlijk ook weer sneller slijten.

Dat de nokkanas lagers sneller zouden slijten had ik mij nog niet echt gerealiseerd. Ik had voornamelijk stilgsestaan bij de distr. riem.

Overigens heb ik ook een Xantiapomp in mijn BX op het XM blok die zoals het bij een Xantiapomp gebruikelijk is, door de krukas wordt aangedreven en voorop het blok gemonteerd is (samen met de dynamo op 1 riem). Dit is trouwens een 1uitgangs pomp met debietverdeler, zoals de eerste Xantia’s dat hadden.

Profiel  
 
maartenmuller
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 79
Geregistreerd: 14-03-2005

Gepost: 12 mei 2006 02:11 AM
  [ # 27 ]

bij de bx zit de pomp rechtstreeks op de nokkenas, xantia daarentegen via de krukaspoelie.
niks aan het handje daar dus.

Ja, ik heb het al 2x gezien bij mij zelf. eerste td had na 450.000 een aardig ruim lagen kan ik je zeggen.
liep nog wel redelijk goed.

m’n huidige td motor komt uit een peu 405 en draait slechts 50.000 in m’n bx met pomp via de nokkenas. ook al wat slijt sporen te zien Crying or Very sad

‘k heb nu een scenic en daarvoor een peugeot 405, maar ik mis m’n BX nog steeds… Sad

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook